visitation?

L

Litur_sötnos

hur gör ni när ni visiterar en häst?
hru ofta gör ni det?
 
Jag kontrollerar benen varje morgon vid borstningen innan hagvistelse, därefter kollas benen igen innan vi rider, näst efter det blir det när ridningen är avslutad, och slutligen på kvällen då de åter kommer in från hagen och ska "sussa" i boxen. Många ggr...
 
jag gör det varje dag medan jag borstar henne.
kollar benen, hovarna, ryggen, ögonen, näsan, allt typ.
 
Vid ryktningen innan ridning känner jag igenom hela hästen.
Jag letar efter värme, svullnader, ömheter och "spända" muskler. Kollar även hovarna, skorna och broddarna.

Efter ridning kollar jag ben, hovar, skor och broddar.
Dessutom kollar jag lite extra på hans kända "problemområden".
 
men du typ bah: tittar efter värme. eller nått sånt :p
vars tittar udfeter värme? runt hovarna eller?
 
Varje dag innan ridning eller efter hagen om jag itne rider:jag använder händerna för att känna igenom alla ställen på hästkroppen efter svullnader och värme. Tittar först igenom hästen för att upptäcka sår o dyl. Sen kollar jag hovarna. Munnen kollar jag inte lika ofta, kanske en gång i månaden.
Varje dag efter ridning eller hagvistelse: kollar benen med händerna igen.

Det är aldrig jag som släpper ut dem på morgonen så då kollar inte JAG.
 
Känner över benen, ryggen och kollar hovar, man osv. vid borstning.

Följdfråga;
Vad gör ni om ni känner värme på ex kotorna?
 
Varje gång jag bortstar hästarna dvs oftast varje dag då.. :)
 
Jag gör det varje dag, antingen då jag ska ut och rida och/eller så jag tar in dom från hagen.
Känner igenom rygg och ben o ja, hela hästen. :)
 
Jag kollar hur han verkar rent allmänt (hängig, slö och så) mot vad han brukar vara. Ser han trött och hängig ut så tempar jag. Känner även igenom hela hästen och letar värme/svullnader/sår/reaktioner (i ryggen etc)
Detta görs varje gång jag har honom.
 
om jag upptäcker en värme så tar jag ut och kollar om jag ser någon hälta. Är det ingen hälta och värmen är svag så brukar jag fråga andra om de också känner värmen(gör jag iof innan jag tar ut och springer). Är det ingen hälta och svag värme, så rider jag försiktigt.Kanske bara i skritt. Fast ibland låter jag henne stå ändå av ren försiktighet.Sen ser man ju om det är svullet också, är det svullet+varmt ställer jag henne.Är det svullet men svalt så får omfattningen av svullnaden avgöra. hon är gallig ibland när hon står stilla, och det är ofarligt.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst har fått konstiga bulor/sår. Det började för någon månad sedan då hon fick en ärtstor bula med sår i mitten på sidan av magen...
Svar
6
· Visningar
587
Senast: Corax
·
Hästvård Min häst har slutat tycka om att bli ryktad. Hon har alltid stått som ett ljus men nu vill hon inte alls. Först trodd jag det berodde på...
Svar
15
· Visningar
1 040
Senast: Sootie
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 169
Senast: Ridinglady
·
  • Artikel
Hästnyheter Snett igenom är en jättebra ridväg för ryttare på alla nivåer. Men eftersom den används så ofta finns det en risk att hästen lär sig hur...
Svar
0
· Visningar
109
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp