Visitering

O

Onlice

Jag vet att det är viktigt att visitera hästen då och då, men hur exakt gör man en ordentlig visitering? Och hur ofta borde man göra det?

Kramar :bow:
 
Sv: Visitering

Kollar över min häst varenda dag medan jag borstar av honom, känner över om hästen har några svullnader, värme eller så. Har blivit som en vana att kolla över honom, och sen gör jag det extra noga om det vart något speciellt.

Jag tycker man borde göra det varje dag, skador kommer fort och snabbt och mycket kan hända över en natt.
 
Sv: Visitering

ag visiterar mina hästar varje morgon+kväll, då jag fodrar dom, då kollar jag benen och känner över huvudet,käken och så så dom inte har några bulor+tar tempen,
sen när jag borstar så känner jag över hela hästen från huvuder till baken + vid skapet.

jag tycker att man ska känna över sin häst hellst en gång om dagen men vet aldrig när olyckan är framme (tyvärr)
 
Sv: Visitering

Att visitera är inte så lätt att lära sig genom att läsa, utan det behöver man någon som visar en i början. Om du vill lära dig (det borde alla hästmänniskor vilja lära sig) så be att någon visar dig. Du kan fråga någon som själv har hästar eller någon på ridskolan.

Visitera kan man väl inte göra för ofta, men jag tycker man borde göra det iaf en gång om dagen. Hästar måste ju kollas dagligen och då är de bra att gå igenom den. Man vänjer ju sig snabbt och känner lättare om något är fel när man vet hur det brukar kännas.
 
Sv: Visitering

Visiterar hästen gör jag dagligen i samband med borstning samt in/utsläpp.
Kollar benen (svullnad, sår, ömhet, något onormalt)
Hovar (skorna)
Ryggen (ömhet, sår, osv)
Aptit (har hästen ätit som den ska, druckit osv?)
Ögonen (man märker rätt snabbt på hästens ögon om den mår dåligt)
Slemhinnor
Uppförande (är hästen lika pigg som vanligt, eller är den slö? osv)

Sen att gå igenom hela hästen, "rykta" med händerna, är viktigt. Gör man det varje dag lär man sig hästen och upptäcker lätt ifall den ömmar eller liknande.
 
Sv: Visitering

varje gång jag borstar och pysslar med hästen går jag igenom.
om han verkar någon lite hängig eller varm eller liknande litet fel så tempar jag
samt kollar i spillningen så allt är bra med magen och tänderna

sen ser man rätt snabbt på hästens helhet om den är dårlig eller allmänt hängig, varm eller frusen
 
Sv: Visitering

Visiterar hästen gör jag dagligen i samband med borstning samt in/utsläpp.
Kollar benen (svullnad, sår, ömhet, något onormalt)
Hovar (skorna)
Ryggen (ömhet, sår, osv)
Aptit (har hästen ätit som den ska, druckit osv?)
Ögonen (man märker rätt snabbt på hästens ögon om den mår dåligt)
Slemhinnor
Uppförande (är hästen lika pigg som vanligt, eller är den slö? osv)

Sen att gå igenom hela hästen, "rykta" med händerna, är viktigt. Gör man det varje dag lär man sig hästen och upptäcker lätt ifall den ömmar eller liknande.

Hovar (skor och stråle, ballar)
 
Sv: Visitering

Så fort jag ryktar känner jag igenom hästen på ett eller annat sätt.
Men när jag hämtar hästen ur hagen, innan och efter ridning, och innan jag lämnar stallet för kvällen visiterar jag.
Hellre än gång för mycket än en gång för lite.
Om man har en viss rutin så upptäcker man skador fortare och lättare. Som en annan sa "att rykta med händerna" är en bra idee.
 
Sv: Visitering

Visitera sin häst bör man ju göra dagligen. När man borstar igenom den ex.vis före och efter ett ridpass.

Ju oftare du visiterar desto större är ju chansen att du hittar en ev skada eller reaktion, i ett tidigt stadium. Det underlättar i sökandet efter orsak tex.
 
Sv: Visitering

Visitering behöver inte vara så märkvärdigt utan innebär i stora drag att man dagligen kontrollerar sin häst så att den inte har några skador eller på något sätt aviker från det normala. Bra är att 1 grr i veckan ta tempen så att du om hästen verkar hängig har en normal temp att utgå från.
En hästägare som dagligen borstar, kratsar hovar och på rätt tar hand om sin häst lägger märke till sådant. Alltså använd ditt sunda förnuft!

Mvh, Kristin
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag är ny här så vet inte om det är rätt underkategori. Men till min fråga/mitt problem. Jag har otroligt dålig balans, jag...
Svar
7
· Visningar
741
Senast: Elo
·
Ridning När det är snö och is ute har jag nuförtiden alltid broddar i, traktbrodd runt om. Ofta behövs broddarna extra mycket när man ska åka på...
2
Svar
31
· Visningar
3 628
Senast: Ketrawzc
·
Träning I kölvattnet av Helgstrandsskandalen vill jag slå ett slag för grundridning (och markträning) och då menar jag inte lätt klass, utan...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
8 399
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Under en lång tid nu har jag känt att jag inte vill ha häst längre. Jag pratar nu inte månader utan snarare år. Problemet är att jag...
Svar
11
· Visningar
1 526
Senast: Keb71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp