Visning av hyresrätt

Jag har aldrig varit med om det, funkar det så funkar det ju men jag tycker nog ändå det låter konstigt att man som hyresgäst ska ha kontakt med spekulanter och själv styra visning, det är inte min lägenhet. Det ligger ju i hyresvärdens intresse att se till så lägenheten blir uthyrd, vill man inte då vara där och se till så visningen går bra och svara på frågor/hålla koll på vem som dyker upp osv.

Tycker det känns oseriöst om ett större företag sköter sin uthyrning på det sättet.

Tycker det har fungerat väldigt bra!
Träffar hellre hyresgästen som kan ge bättre svar om området, störningar och grannar än någon representant från bolaget som sitter i en annan stad, inte har koll och bara vill hyra ut 😁
 
Fick detta svar nu, jag skrev i mailet att jag inte uppskattar att de hotar oss och att jag kommer vända mig till GP.

”Javisst kan du gå till GP med detta ärende. Vi är en hyresvärd som värnar om våra relationer med hyresgäster, båda nuvarande och kommande.

Det är därför vi gör vad vi kan för att underlätta för er och erbjuder att istället för fysisk visning att kicka foton.

Att ni kan bli skyldiga att betala för en extra månad är inget hot utan ett konstaterande, det är märkligt att inte Hyresgästföreningen upplyste er om det.
För info så skickade vi nu bilder till Boplats på en liknande lägenhet istället.”


Vi erbjöd ju för helvete en till visning, men där de själva får närvara samt hålla kontakt med de som ska komma. Men det dög inte??
De är missnöjda för att de ännu inte har hittat någon hyresgäst.
Och så tar de ut det på er.
Det finns inte på kartan att ni kan dömas till skadestånd för detta.
Jag skulle vilja säga som John McClane, "gå och runka", men det är jag för väluppfostrad för.

Ni får nog räkna med att hamna i Tingsrätten hur ni än gör.
GP fungerar nog inte på dem.
De eskalerar nog bara hotnivån då.
Detta då det gör det ännu svårare att få lägenheten uthyrd.
 
Jag har alltid fått sköta kontakten med de som ska komma och titta. D.v.s. hyresvärden har gett dem mitt telefonnummer och så har de kontaktat mig och så har vi bestämt en dag de kan komma och titta. Alla har hittills kommit i tid, stannat max 10 min, ställt några frågor och sen tackat och gått. Som mest har det varit en handfull visningar innan nån tackat ja. Inget som vi upplevt som betungande eller besvärligt på nåt sätt.
Det är vänligt, hjälpsamt och tillmötesgående av dig.
Jag uppskattar sådant hos en hyresgäst.
Men det finns ingen skyldighet för hyresgästen att göra så, därför skulle jag vara vänlig och tacksam tillbaka.
Sist som jag bytte hyresgäst så ordnade gamla hyresgästen med allt kring den nya.
Det var naturligtvis mycket bekvämt för mig.
I gengäld kunde jag då släppa på uppsägningstiden.
 
De är missnöjda för att de ännu inte har hittat någon hyresgäst.
Och så tar de ut det på er.
Det finns inte på kartan att ni kan dömas till skadestånd för detta.
Jag skulle vilja säga som John McClane, "gå och runka", men det är jag för väluppfostrad för.

Ni får nog räkna med att hamna i Tingsrätten hur ni än gör.
GP fungerar nog inte på dem.
De eskalerar nog bara hotnivån då.
Detta då det gör det ännu svårare att få lägenheten uthyrd.
Nja tror inte det går så långt eftersom jag har skriftligt att vi har haft visning samt erbjudit dem ytterligare visning. Så de har inget att komma med.
 
Nej det är lugnt område, så lugnt ett område 5 min från centralstationen kan va. Alltså folk vet ju hyran innan, men många verkar tacka ja, se lägenheten och tycka den är fin och trevlig (för det är den, bara tråkigt med exakt samma nyprod kök och badrum som i alla nyprod-lgh) men sen räknar man väl efter och inser att fan det blir tight/inte värt det/nått. Jag hoppas den inte blir uthyrd alls 😂
Jag tror, efter din beskrivning här, att de tackar nej när de upptäcker att hyresvärden är galen.
Det kommer inte att hjälpa hur många visningar de än har.
De är ju fortfarande galna.
 
Jag tror, efter din beskrivning här, att de tackar nej när de upptäcker att hyresvärden är galen.
Det kommer inte att hjälpa hur många visningar de än har.
De är ju fortfarande galna.
Ingen aning, vi har faktiskt pratat gott om lägenheten, området och hyresvärden när vi haft visning. Bara sagt att det ibland tar ett tag att få hjälp när man felanmält. Inget om att de är otrevliga, hotfulla, man får ta hjälp av jurist när det är något osv osv.
 
Tycker det har fungerat väldigt bra!
Träffar hellre hyresgästen som kan ge bättre svar om området, störningar och grannar än någon representant från bolaget som sitter i en annan stad, inte har koll och bara vill hyra ut 😁
Ja för den som vill hyra är det ett bra upplägg.
Men kanske inte för den stackare som skall flytta ut.
 
Ingen aning, vi har faktiskt pratat gott om lägenheten, området och hyresvärden när vi haft visning. Bara sagt att det ibland tar ett tag att få hjälp när man felanmält. Inget om att de är otrevliga, hotfulla, man får ta hjälp av jurist när det är något osv osv.
De märker det nog själva när de skall försöka få till ett kontrakt.
Den hyresvärden behöver nog ingen hjälp med att göra bort sig.
 
Det är vänligt, hjälpsamt och tillmötesgående av dig.
Jag uppskattar sådant hos en hyresgäst.
Men det finns ingen skyldighet för hyresgästen att göra så, därför skulle jag vara vänlig och tacksam tillbaka.
Sist som jag bytte hyresgäst så ordnade gamla hyresgästen med allt kring den nya.
Det var naturligtvis mycket bekvämt för mig.
I gengäld kunde jag då släppa på uppsägningstiden.

Jag tyckte att det var väldigt skönt att hyresvärden inte la sig i när jag skulle ta emot främlingar i mitt eget hem. Det blev mycket enklare för mig att sköta det själv för då fick jag det när det passade mig.
 
Jag har aldrig varit med om det, funkar det så funkar det ju men jag tycker nog ändå det låter konstigt att man som hyresgäst ska ha kontakt med spekulanter och själv styra visning, det är inte min lägenhet. Det ligger ju i hyresvärdens intresse att se till så lägenheten blir uthyrd, vill man inte då vara där och se till så visningen går bra och svara på frågor/hålla koll på vem som dyker upp osv.

Tycker det känns oseriöst om ett större företag sköter sin uthyrning på det sättet.

Det här alltså kommunens eget hyresbolag. Även om det är hyresvärdens lägenhet så är det ju mitt hem och då vill jag bestämma när jag vill släppa in någon främling i mitt hem. Det ska inte hyresvärden få diktera! Jag har ett jobb att sköta och liv att leva. Det har aldrig varit nåt strul alls. Folk har varit trevliga att ha att göra med, kommit i tid och har inte den första tackat ja har den andra gjort det. För att få komma på en visning så måste man ha köpoäng. Ganska många för de attraktiva lägenheterna. Vi hade ca 1200 dagar i kö när vi fick erbjudande om den vi bor i nu och då var vi inte först i kön bland de som sökte.
 
Jag tyckte att det var väldigt skönt att hyresvärden inte la sig i när jag skulle ta emot främlingar i mitt eget hem. Det blev mycket enklare för mig att sköta det själv för då fick jag det när det passade mig.
Du skall få det när det passar dig oavsett.
En variant är ju att hyresvärden frågar aktuell hyresgäst hur den föredrar att göra.
Så gör jag.
 
Även om det är hyresvärdens lägenhet så är det ju mitt hem och då vill jag bestämma när jag vill släppa in någon främling i mitt hem. Det ska inte hyresvärden få diktera!
Det har man alltid rätt att göra när det handlar om visningar.
Men inte service och reparationer.
 
Du skall få det när det passar dig oavsett.
En variant är ju att hyresvärden frågar aktuell hyresgäst hur den föredrar att göra.
Så gör jag.

Då blir det bara risk för en massa snack fram och tillbaka innan man kommit fram till en dag när alla kan. Mycket bättre när bara två parter pratar med varandra än när två ska komma överens med en tredje som mellanhand. Bättre att prata med dem direkt och inte ha hyresvärden inblandad i visningen.
 
Då blir det bara risk för en massa snack fram och tillbaka innan man kommit fram till en dag när alla kan. Mycket bättre när bara två parter pratar med varandra än när två ska komma överens med en tredje som mellanhand. Bättre att prata med dem direkt och inte ha hyresvärden inblandad i visningen.
Nuvarande hyresgäst sätter tiden.
Sedan så får de andra anpassa sig.
Det är så lagen fungerar.
Det blir inget trassel med det.
Vill man hyra en bostad så får man ta ledigt för visning.
Svårare än så är det inte.

Men jag frågar hur den avflyttade hyresgästen vill göra.
Om den vill visa själv, ringa upp dem som vill titta eller bli uppringd.
Jag erbjuder mig också att ta hand om alltihopa om jag får några lämpliga tider att välja mellan.
Olika hyresgäster vill ha det på olika vis.
Jag anpassar mig till det.
 
Jag har aldrig varit med om det, funkar det så funkar det ju men jag tycker nog ändå det låter konstigt att man som hyresgäst ska ha kontakt med spekulanter och själv styra visning, det är inte min lägenhet. Det ligger ju i hyresvärdens intresse att se till så lägenheten blir uthyrd, vill man inte då vara där och se till så visningen går bra och svara på frågor/hålla koll på vem som dyker upp osv.

Tycker det känns oseriöst om ett större företag sköter sin uthyrning på det sättet.
Jag blev mest förvånad att läsa hur det fungerat hos dig. Har bott hos allmännyttan i två mellanstora städer och via HSB, i samtliga fall har de som stått i kö (för det mesta topp 8) fått mina kontaktuppgifter för att boka tid med mig för visning. Dock har bara ett fåtal hört av sig.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 547
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
3 536
Senast: tott
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 324
Skola & Jobb För att göra en lång historia kort. Jobbade tidigare på ett ställe men bytte jobb, något som jag ångrar idag. Hur som helst försöker...
2
Svar
28
· Visningar
5 418

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp