Visning av hyresrätt

Jag har aldrig varit med om det, funkar det så funkar det ju men jag tycker nog ändå det låter konstigt att man som hyresgäst ska ha kontakt med spekulanter och själv styra visning, det är inte min lägenhet. Det ligger ju i hyresvärdens intresse att se till så lägenheten blir uthyrd, vill man inte då vara där och se till så visningen går bra och svara på frågor/hålla koll på vem som dyker upp osv.

Tycker det känns oseriöst om ett större företag sköter sin uthyrning på det sättet.
Jag jobbar på ett ganska stort fastighetsbolag och har tidigare jobbat åt andra ännu större bolag, och överallt har den nuvarande hyresgästen visat lägenheten för spekulanter. De får själva göra upp om tidpunkt så att det passar båda parter, blir mycket smidigare så för alla parter än att jag ska vara mellanhand. Självklart sköter vi visningarna om hyresgästen inte vill göra det och i de flesta fall blir det bara en eller två visningar för oftast tackar den första spekulanten ja till lägenheten.
 
Jag jobbar på ett ganska stort fastighetsbolag och har tidigare jobbat åt andra ännu större bolag, och överallt har den nuvarande hyresgästen visat lägenheten för spekulanter. De får själva göra upp om tidpunkt så att det passar båda parter, blir mycket smidigare så för alla parter än att jag ska vara mellanhand. Självklart sköter vi visningarna om hyresgästen inte vill göra det och i de flesta fall blir det bara en eller två visningar för oftast tackar den första spekulanten ja till lägenheten.
Hur gör ni i de fall lägenheten inte blir uthyrd? Som nu tex, haft visning efter visning. Funderar man inte som hyresvärd då på varför den inte blir uthyrd? Och typ tänker att man sänker hyran? Hur ut den till soc? Till ukrainska flyktingar? Tycker man det är rimligt att ha 14+ visningar eller förstår man att det är skitdrygt för den som faktiskt bor där?

Är det inte märkligt av dem att hota oss med ekonomiska repressalier när det inte ens är möjligt för dem att kräva in det? De får ju endast kräva ekonomisk kompensation om vi vägrar visning men det har vi ju inte gjort, vilket de vet. Vi både har haft visningar samt sagt ok till en till förutsatt att HV håller i den + sköter kontakten med de som ska titta på läggan.
 
Hur gör ni i de fall lägenheten inte blir uthyrd? Som nu tex, haft visning efter visning. Funderar man inte som hyresvärd då på varför den inte blir uthyrd? Och typ tänker att man sänker hyran? Hur ut den till soc? Till ukrainska flyktingar? Tycker man det är rimligt att ha 14+ visningar eller förstår man att det är skitdrygt för den som faktiskt bor där?

Är det inte märkligt av dem att hota oss med ekonomiska repressalier när det inte ens är möjligt för dem att kräva in det? De får ju endast kräva ekonomisk kompensation om vi vägrar visning men det har vi ju inte gjort, vilket de vet. Vi både har haft visningar samt sagt ok till en till förutsatt att HV håller i den + sköter kontakten med de som ska titta på läggan.
De struntar ju i er.
Och så hoppas de på att kunna pressa fram antingen en hyresgäst eller ett skadestånd.
Till slut så kommer det väl någon bostadslös stackare och hyr lägenheten för att slippa stå på gatan.
Men det brukar hända först sista veckan av uppsägningstiden.
 
Hur gör ni i de fall lägenheten inte blir uthyrd? Som nu tex, haft visning efter visning. Funderar man inte som hyresvärd då på varför den inte blir uthyrd? Och typ tänker att man sänker hyran? Hur ut den till soc? Till ukrainska flyktingar? Tycker man det är rimligt att ha 14+ visningar eller förstår man att det är skitdrygt för den som faktiskt bor där?

Är det inte märkligt av dem att hota oss med ekonomiska repressalier när det inte ens är möjligt för dem att kräva in det? De får ju endast kräva ekonomisk kompensation om vi vägrar visning men det har vi ju inte gjort, vilket de vet. Vi både har haft visningar samt sagt ok till en till förutsatt att HV håller i den + sköter kontakten med de som ska titta på läggan.
Vi brukar inte ha det problemet, alla lägenheter blir alltid uthyrda. Självklart kan det någon gång då och då bli flera visningar, men om man har kommit upp i så många som 14 visningar så har ju uthyraren totalt misslyckats med sitt jobb. Det gäller ju att vara väldigt noggrann med att välja ut rätt spekulanter och inte bara skicka random människor på visning.

Har inte läst hela tråden; vilket bolag hyr ni av?
 
Har du svarat?

Jag tycker att du ska skriva att du har försökt vara så tillmötesgående, men att hålla mer än 14 visningar och x-antal timmar är det ohållbart när du har heltidsjobb och barn.
Men att du inte är bekväm med att bilder av ditt hem ligger ute, men att efter er utflytt under den sista månaden är de välkomna att hålla fler visningar.

Mer att OM det skulle dras vidare så har du också visat på att ni har varit VÄLDIGT tillmötesgående.
 
Har du svarat?

Jag tycker att du ska skriva att du har försökt vara så tillmötesgående, men att hålla mer än 14 visningar och x-antal timmar är det ohållbart när du har heltidsjobb och barn.
Men att du inte är bekväm med att bilder av ditt hem ligger ute, men att efter er utflytt under den sista månaden är de välkomna att hålla fler visningar.

Mer att OM det skulle dras vidare så har du också visat på att ni har varit VÄLDIGT tillmötesgående.
Lord vad mycket men...
Menmen... 🙃
 
Nej det är lugnt område, så lugnt ett område 5 min från centralstationen kan va. Alltså folk vet ju hyran innan, men många verkar tacka ja, se lägenheten och tycka den är fin och trevlig (för det är den, bara tråkigt med exakt samma nyprod kök och badrum som i alla nyprod-lgh) men sen räknar man väl efter och inser att fan det blir tight/inte värt det/nått. Jag hoppas den inte blir uthyrd alls 😂

Men är det via boplats? Då har man ju inte speciellt många chanser att tacka nej, så det verkar väldigt korkat att söka en lägenhet där hyran faktiskt är för hög... 🤔

Jag har varit med om olika varianter på visning, nuvarande visades av fastighetsskötaren på en utsatt tid (jag tror det fanns två alternativ, totalt fem fick komma på visning). Förra visades av fd hyresgästen, och där var det också 5-6 som fick komma på visning (privat kö, kort uppsägningstid pga dödsbo och renovering och då ringde de runt till alla som blev erbjudna visning för att checka av så att man verkligen tänkte sig att börja betala hyra med kort varsel).

Oftast är man ju rätt körd om man inte har plats ett eller två i kön vid visning, så det här måste ju vara något exceptionellt märkligt? När jag fick lägenheten jag bor i nu var jag inte först i kön, och jag hade över 4000 dagar i kötid...
 
Jag jobbar på ett ganska stort fastighetsbolag och har tidigare jobbat åt andra ännu större bolag, och överallt har den nuvarande hyresgästen visat lägenheten för spekulanter. De får själva göra upp om tidpunkt så att det passar båda parter, blir mycket smidigare så för alla parter än att jag ska vara mellanhand. Självklart sköter vi visningarna om hyresgästen inte vill göra det och i de flesta fall blir det bara en eller två visningar för oftast tackar den första spekulanten ja till lägenheten.
Men du blir inte mellanhand, det är ju du som hyr ut lägenheten. Ja alltså, igen, funkar det så funkar det! Jag tycker det känns bakvänt bara :D


Jag blev mest förvånad att läsa hur det fungerat hos dig. Har bott hos allmännyttan i två mellanstora städer och via HSB, i samtliga fall har de som stått i kö (för det mesta topp 8) fått mina kontaktuppgifter för att boka tid med mig för visning. Dock har bara ett fåtal hört av sig.

Med tanke på att flera svarat att de har haft det så här i flertalet bolag så kanske jag helt enkelt har haft tur att de jag haft att göra med har gjort på det sätt som passat mig bäst! Oavsett så tycker jag det är konstigt att en hyresgäst ska hålla i visning för ny hyresgäst när det faktiskt är hyresvärden som hyr ut. Jag hade aldrig velat lägga ner tid och energi på att styra upp tider för visning och hålla ordning på vem som kommer.
 
Men du blir inte mellanhand, det är ju du som hyr ut lägenheten. Ja alltså, igen, funkar det så funkar det! Jag tycker det känns bakvänt bara :D




Med tanke på att flera svarat att de har haft det så här i flertalet bolag så kanske jag helt enkelt har haft tur att de jag haft att göra med har gjort på det sätt som passat mig bäst! Oavsett så tycker jag det är konstigt att en hyresgäst ska hålla i visning för ny hyresgäst när det faktiskt är hyresvärden som hyr ut. Jag hade aldrig velat lägga ner tid och energi på att styra upp tider för visning och hålla ordning på vem som kommer.
Jo jag blir ju mellanhand i det fallet eftersom de i sådana fall måste gå via mig hela tiden för att få till en passande tid och sen kanske t o m boka om tiden. Det blir ju jättedumt om visningen t ex är på kvällstid eller på helgen och de behöver få kontakt med varandra.
 
Det här alltså kommunens eget hyresbolag. Även om det är hyresvärdens lägenhet så är det ju mitt hem och då vill jag bestämma när jag vill släppa in någon främling i mitt hem. Det ska inte hyresvärden få diktera! Jag har ett jobb att sköta och liv att leva. Det har aldrig varit nåt strul alls. Folk har varit trevliga att ha att göra med, kommit i tid och har inte den första tackat ja har den andra gjort det. För att få komma på en visning så måste man ha köpoäng. Ganska många för de attraktiva lägenheterna. Vi hade ca 1200 dagar i kö när vi fick erbjudande om den vi bor i nu och då var vi inte först i kön bland de som sökte.

Mitt bolag är också kommunens och man får stå i kö och söka, de 8-10 med flest köpoäng kallas till samma visning, ett satt datum och klockslag som hyresvärdens representant håller i. Kan man inte den tiden så får man tacka ja eller nej på bilder/infon på nätet alternativ skicka någon i ens ställe. Har man tackat nej till 3 lägenheter i rad får man inte söka fler på 6 månader.

Nej, det är ju inte hyresvärden som dikterar när det ska släppas in folk i mitt hem heller, de har i god tid erbjudit en tid för visning och funkar inte den så har man fått föreslå en ny. Jobbar man eller har andra planer så går det fint att inte vara hemma och lämna nyckeln i det där låset på dörren. Det har aldrig varit några problem och jag har sluppit ha kontakt med en enda spekulant.

Jag och min sambo var hemma sist det var visning eftersom vi inte hade något bättre för oss med liten bebis osv, hyresvärdsrepresentanten var där ändå. Jag kan liksom inte svara på frågor om när det gjordes underhåll i köket senast eller i tvättstugan eller vad som gäller på uteplatsen eller vad de nu frågade. Jag ser inte heller varför det skulle vara mitt jobb, det är som sagt inte jag som hyr ut.
 
Jo jag blir ju mellanhand i det fallet eftersom de i sådana fall måste gå via mig hela tiden för att få till en passande tid och sen kanske t o m boka om tiden. Det blir ju jättedumt om visningen t ex är på kvällstid eller på helgen och de behöver få kontakt med varandra.

Ja skillnaden är väl här att hos min hyresvärd kan man inte hålla på att boka om tider och bestämma själv när visning passar. De erbjuder en visning för alla samtidigt och passar inte den får man skicka någon annan eller bestämma sig enbart med bilderna och planlösning som grund. Funkar hur bra som helst.
 
Jag har varit med om olika varianter kring visning. Men hade önskat bättre information och kommunikation från bostadsbolagen. Som att man vid uppsägningen får reda på att from datum y kommer de att kontakta sökande, så from datum x behöver man vara beredd på att visa.

Samt att man får information att det går att meddela en visningstid som de som fått erbjudande kan komma på och att man själv slipper bli uppringd och att hyresvärden mailar ut den infon till de som erbjuds visning.

:meh: Detta efter att jag när jag sagt upp lägenhet hade över 20 missade samtal när jag kunde kolla på telefonen efter en arbetsdag. Det var en och samma person som ringt alla dessa efter hen fått erbjudande och ville kolla på lägenheten samma dag, helst så fort jag kommit hem.

Men det var den enda som efterfrågade visning av de 10 som erbjudits. Lägenheten gick sen till en annan som inte tillhörde de 10 första, men som tackade ja utan visning eftersom hen sett likadana lägenheter tidigare.
 
Ja skillnaden är väl här att hos min hyresvärd kan man inte hålla på att boka om tider och bestämma själv när visning passar. De erbjuder en visning för alla samtidigt och passar inte den får man skicka någon annan eller bestämma sig enbart med bilderna och planlösning som grund. Funkar hur bra som helst.
Jag skickar bara en familj i taget, tycker inte att den nuvarande hyresgästen ska behöva ha ett helt gäng med okända familjer i sin bostad. Och man vill ju att den "bästa" spekulanten ska ta lägenheten och inte mista den för att tiden inte passar, därför är det ju bättre att parterna får boka en tid som passar dem båda.
 
Mitt bolag är också kommunens och man får stå i kö och söka, de 8-10 med flest köpoäng kallas till samma visning, ett satt datum och klockslag som hyresvärdens representant håller i. Kan man inte den tiden så får man tacka ja eller nej på bilder/infon på nätet alternativ skicka någon i ens ställe. Har man tackat nej till 3 lägenheter i rad får man inte söka fler på 6 månader.

Nej, det är ju inte hyresvärden som dikterar när det ska släppas in folk i mitt hem heller, de har i god tid erbjudit en tid för visning och funkar inte den så har man fått föreslå en ny. Jobbar man eller har andra planer så går det fint att inte vara hemma och lämna nyckeln i det där låset på dörren. Det har aldrig varit några problem och jag har sluppit ha kontakt med en enda spekulant.

Jag och min sambo var hemma sist det var visning eftersom vi inte hade något bättre för oss med liten bebis osv, hyresvärdsrepresentanten var där ändå. Jag kan liksom inte svara på frågor om när det gjordes underhåll i köket senast eller i tvättstugan eller vad som gäller på uteplatsen eller vad de nu frågade. Jag ser inte heller varför det skulle vara mitt jobb, det är som sagt inte jag som hyr ut.

Oj, jag hade inte velat ha 20 okända personer samtidigt som går runt och tittar i mitt hem! Mycket bättre att ha hit dem en sökande i taget (med eventuell partner/sällskap). Dessutom känns det rätt onödigt att de som är nr 6-10 på listan kommer och tittar innan 1-5 tackat nej. Oftast (i min erfarenhet) tackar någon av de fem första ja.
 
Ja skillnaden är väl här att hos min hyresvärd kan man inte hålla på att boka om tider och bestämma själv när visning passar. De erbjuder en visning för alla samtidigt och passar inte den får man skicka någon annan eller bestämma sig enbart med bilderna och planlösning som grund. Funkar hur bra som helst.

Jag hade verkligen inte velat ha 5 + ev partner/annat sällskap drällande runt här samtidigt 😭
Stackars mina djur och så mycket det kommer skita ner och pilla på mina saker 😭😭😭
 
Senast ändrad:
Jag skickar bara en familj i taget, tycker inte att den nuvarande hyresgästen ska behöva ha ett helt gäng med okända familjer i sin bostad. Och man vill ju att den "bästa" spekulanten ska ta lägenheten och inte mista den för att tiden inte passar, därför är det ju bättre att parterna får boka en tid som passar dem båda.
Men när det gäller boplats får man väl inte välja vem som får? Utan det går väl efter kötid så som hyresvärd får man väl inte säga något? Och man kan väl söka även om man inte har tillräcklig inkomst? Eller är det ett filter?

Kom på vad som kan va anledningen till att ingen får/vill ha läggan, man måste ha 3xhyran i inkomst så ca 45000, kan ju va så att folk vill ha men hyresvärden nekar för inkomsten är för låg? Och Hv säger att de tackat nej för att inte hänga ut folks ekonomi, det får man ju respektera. Spekulerar bara nu 😄
 
Men när det gäller boplats får man väl inte välja vem som får? Utan det går väl efter kötid så som hyresvärd får man väl inte säga något? Och man kan väl söka även om man inte har tillräcklig inkomst? Eller är det ett filter?

Kom på vad som kan va anledningen till att ingen får/vill ha läggan, man måste ha 3xhyran i inkomst så ca 45000, kan ju va så att folk vill ha men hyresvärden nekar för inkomsten är för låg? Och Hv säger att de tackat nej för att inte hänga ut folks ekonomi, det får man ju respektera. Spekulerar bara nu 😄
Kunde inte låta bli att kolla på Boplats. De lägenheter jag klickade på så står det ju minsta årsinkomst man ska ha och hyra och annat bra att veta. Så att man inte har tillräcklig inkomst eller vad hyran ligger på vet man ju innan. Så varför ens söker då folk som inte når upp till det kan man fråga sig. Eller söker en del allt utan att läsa något?

:D Jag blev nästan sugen på se om det går att söka lägenhet över ens inkomst eller att använda Boplats frågeformulär och fråga hur många visningar man förväntas ha när man flyttar ut hos de olika hyresvärdarna som är anknutna.
 
Läste vidare på Boplats
"Lägenheterna på boplats.se förmedlas efter kötid. Kontraktet går till den sökande som har längst kötid och som uppfyller hyresvärdens villkor. Efter att Boplats tagit kreditupplysning och kontrollerat de intyg som respektive hyresvärd begär skickas den sökande med längst kötid som förslag till hyresvärden. "

Då borde väl Boplats och hyresvärd veta om sökande har tillräcklig inkomst för kontrakt :confused:
 
Läste vidare på Boplats
"Lägenheterna på boplats.se förmedlas efter kötid. Kontraktet går till den sökande som har längst kötid och som uppfyller hyresvärdens villkor. Efter att Boplats tagit kreditupplysning och kontrollerat de intyg som respektive hyresvärd begär skickas den sökande med längst kötid som förslag till hyresvärden. "

Då borde väl Boplats och hyresvärd veta om sökande har tillräcklig inkomst för kontrakt :confused:
Så är det säkert, då var min teori fel. Har aldrig använt Boplats själv så har noll koll.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 291
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
3 509
Senast: tott
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 304
Skola & Jobb För att göra en lång historia kort. Jobbade tidigare på ett ställe men bytte jobb, något som jag ångrar idag. Hur som helst försöker...
2
Svar
28
· Visningar
5 395

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp