Visning - vad tänka på?

voltis

Trådstartare
Har spontant bokat in en förhandsvisning av ett litet hus i vårt närområde om ett par veckor :nailbiting:

Vi bor alldeles för stort och sååå trötta på radhus. Haft tankar om att byta ort tidigare men inte vågat pga barn. Detta blir ett mellanting isf. Ett eget hus men i samma skolområde :)

Men har aldrig varit på visning förut! Och då det är en förhandsvisning finns inte så mkt info i annonsen!
Så vad bör jag fråga/kolla efter denna första titt?

Det är byggt tidigt 50 tal men tillbyggt senaste åren. 1 plan men står att det är källare, dock inga bilder på det så gissar på att det är oinrett då? Trähus.

Kommunalt vatten och avlopp. Självdrag.

Uppvärmningssystem: Luftvärmepump, braskamin, direktverkande el, varmvattenberedare

Solceller som ger 4200kwh/år

Det är infon som finns :) ge mig massa tips nu! Ngt som låter konstigt?

Huset är liiitet så vi kanske vänder i dörren men jag vill vara förberedd ändå!
 
Det kan vara intressant att kolla, i annons eller hos mäklaren, om det finns ett besiktningsprotokoll som ni kan få ta del av i förväg. Ibland finns det bara på visningen, och ibland inte alls. De eventuella brister som påpekas i protokollet har ni möjlighet att titta närmare på med egna ögon vid visningen, och bedöma allvarligheten i.
 
Be om besiktningsprotokoll om det finns, samt radonvärde om mätning är gjord. Ta reda på vad är för ålder på el, VA, dränering, tak. Finns synliga brister, ex taffliga eldragningar eller fuktfläckar i tak, under fönster, i källarens osv. Hur känns golven, är de svajiga eller knarriga? Provsitt uteplats och lyssna efter buller. Kolla husets läge i förhållande till vädersträcken samt hur fönster och uteplatser är belägna i förhållande till det. Hur mycket trafik är det på gatan utanför vid rusning och störs man av den (ljud, ljus) inne i huset eller på uteplatsen.
 
Du har fått bra tips ovan, jag lägger till att lukta, om ni har bra luktsinne :D, speciellt i källaren. Källare KAN vara lite sorgebarn när det kommer till fukt mm, men behöver förstås inte vara det. Väldigt bra om det finns en besiktning gjord som ni kan få ta del av.
Titta på läget och tomten - finns det t ex någon granne som ligger så till att ni skulle kunna bli störda av den?
Fråga mäklaren om det finns en frågelista. Där ska säljaren ange renoveringar som är utförda samt eventuella problem som säljaren känner till med huset.
 
Vilka bra svar, tack!

OM vi skulle vara intresserade kommer vi besiktiga huset självklart, men kan ju vara bra och kika efter saker redan innan :)

Om det nu finns källare så ska jag ner o sniffa :)

Är en äldre villagata men huset ligger bra utan insyn, så läget är som vi vill! Återvändsgränd = ingen trafik :)

Vill ha dokumemterat ålder på tillbyggnader o renoveringar.
Kommer kolla upp el etc vid ev besiktning men kan även fråga.

Kommunalt vatten etc då borde allt vara ok där?

Vad säger ni om uppvärmningen?
Solcellerna?

Ska kolla taket, känns som en stor kostnad annars. Tak o grund...

Fortsätt kommentera, ett par v kvar : D
 
När det gäller kommunalt vatten och avlopp så har du förmodligen en anslutningspunkt som ligger ute i gatan eller vid tomtgräns, och ledningarna mellan huset och anslutningspunkt är fastighetsägarens ansvar, och de slits/åldras. Ni skulle kunna fråga om avloppsledningarna är åtgärdade nångång, hur gamla de är och om tidigare ägare har märkt av något problem med avloppet.

Solceller har jag ingen erfarenhet av, annars är uppvärmningen ungefär likadan som jag själv har idag. :) Låter som en vanlig lösning i ett mindre hus som inte har något vattenburet värmesystem. Men samma sak där - allting åldras, så kolla gärna ålder på elelement och luftvärmepump. När jag flyttade in i mitt lilla hus nyligen så upptäckte jag att elelementen var så gamla att de funkade "sådär", och nåt började det till och med pyra om när jag startade det. :crazy: Så jag har bytt ut några av elementen till nya. Luftvärmepump har jag precis installerat, så den är splitterny. Jag kan tycka att det är jobbigt med ljud och vibrationer men nu fick jag möjlighet att placera den som jag ville ha den. Jag skulle t ex inte vilja ha utedelen för nära sovrummet... Kolla gärna vad de har haft för uppvärmningskostnader också, så att det inte är jättedyrt.
 
Var på visningen idag , så nu är oskulden tagen :D
Så kul att gå runt o kika i skrymslen o vrår, drömma sig bort lite....

Huset var ungefär som jag trodde vad gäller storlek i skick! Hade en lista med frågor men tyvärr blev de flesta obesvarade....
Huset skulle egentligen säljas i vår, detta var en enkel förhandsvisning så fanns inget dokumenterat vad gäller ålder på byggnader maskiner etc.

Ganska många på visningen, får se om ngn budar redan nu trots bristfällig info..

Jag hade gärna ha velat veta mer...
Fick dock fint intryck, äldre hus som skötts mkt väl! Inga konstiga dofter eller synliga skador. Behöver målas lite här o där men bara kosmetiskt...

Dottern älskade det :D
 
Var på visningen idag , så nu är oskulden tagen :D
Så kul att gå runt o kika i skrymslen o vrår, drömma sig bort lite....

Huset var ungefär som jag trodde vad gäller storlek i skick! Hade en lista med frågor men tyvärr blev de flesta obesvarade....
Huset skulle egentligen säljas i vår, detta var en enkel förhandsvisning så fanns inget dokumenterat vad gäller ålder på byggnader maskiner etc.

Ganska många på visningen, får se om ngn budar redan nu trots bristfällig info..

Jag hade gärna ha velat veta mer...
Fick dock fint intryck, äldre hus som skötts mkt väl! Inga konstiga dofter eller synliga skador. Behöver målas lite här o där men bara kosmetiskt...

Dottern älskade det :D
Alltså mycket vet man ju som husägare kanske inte. Vi har bott i vårt nuvarande hus i 4-5 år nu. Om det kom frågor som handlade om sådant som hände före vår tid här, så skulle jag kunna svara på en del men långt ifrån allt. Vårt torp är t.ex. tillbyggt en gång i tiden, förmodligen på 60-talet. Men exakt när det hände vet jag inte. Jag har inte hittat någon dokumentation om detta alls.
 
Alltså mycket vet man ju som husägare kanske inte. Vi har bott i vårt nuvarande hus i 4-5 år nu. Om det kom frågor som handlade om sådant som hände före vår tid här, så skulle jag kunna svara på en del men långt ifrån allt. Vårt torp är t.ex. tillbyggt en gång i tiden, förmodligen på 60-talet. Men exakt när det hände vet jag inte. Jag har inte hittat någon dokumentation om detta alls.
Jag vill mest veta ålder på tex pumpar o avlopp, när taket lagts om, dränering, utbyggnaden nuvarande ägare gjort etc. Ålder på kök o badrum...
 
Han sa på visningen att info kommer senare om försäljning blir aktuellt?
Men nu har ngn budat så inget för oss :) men jättekul att gå på visning!
Fast man kan alltid fråga ändå! Säga att man är intresserad av att lägga bud redan nu om man får svar på dessa frågor först :)
 
Har spontant bokat in en förhandsvisning av ett litet hus i vårt närområde om ett par veckor :nailbiting:

Vi bor alldeles för stort och sååå trötta på radhus. Haft tankar om att byta ort tidigare men inte vågat pga barn. Detta blir ett mellanting isf. Ett eget hus men i samma skolområde :)

Men har aldrig varit på visning förut! Och då det är en förhandsvisning finns inte så mkt info i annonsen!
Så vad bör jag fråga/kolla efter denna första titt?

Det är byggt tidigt 50 tal men tillbyggt senaste åren. 1 plan men står att det är källare, dock inga bilder på det så gissar på att det är oinrett då? Trähus.

Kommunalt vatten och avlopp. Självdrag.

Uppvärmningssystem: Luftvärmepump, braskamin, direktverkande el, varmvattenberedare

Solceller som ger 4200kwh/år

Det är infon som finns :) ge mig massa tips nu! Ngt som låter konstigt?

Huset är liiitet så vi kanske vänder i dörren men jag vill vara förberedd ändå!

ta med ficklampa med bra ljus att lysa med på ev vind och liknande.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp