Visning vid hand..

the_connemara

Trådstartare
Med stökig lite ponny ;)

Tror jag gör rätt men frågar ändå för att se om ngn har andra tips.

Stoet är 2 och ska visas på lördag. Ägaren är bortrest och vi tränar ponnyn själva (jag och en kompis utan visningsvana). Har visat många hästar för em innan och ägaren är en föredömlig "lärare". Hon har "lärt upp" mig och jag har faktiskt fått ganska mycket beröm :o Vill inte skryta utan bara slippa inlägg som "idoitiskt av ägaren att lämna er själva med ponnyn" osv.. Ponnyn är nämligen inte visningstränad innan.

Ponnyn är himla go och lydig, stillsam. Ställer upp sig lätt och står stilla. Har en bra skritt och följer lätt med, lätt att vända. Travar väl inte så bra men är följsam och inga problem att sätta igång/minska.

Problemet kommer när hon blir lite pigg/olydig/stökig. Börjar bråka med huvudet och bocka i traven. Går då gärna ifrån eller mot mig, tappar liksom helt linjen och bjuder eg inte ärligt fram.

I dessa lägena försöker jag göra drivningen så tydligt och bestämd som möjligt (har spö) för att hon inte ska "slippa" undan den, lägger dock inte spö på henne. Dels för att hon försvinner undan och dels för att hon är rättså spänd och "tassig" i traven. Brorsan kunde bli "knas" med spöet, fick ofta lägga undan det, släkten är väldigt känslig och blir lätt ängsliga.

Sedan så försöker jag hålla koll på henne så hon inte hamnar över mig/på mig när hon hoppar och försöker parrera med förhållning i grimsakftet (tränas i grimma med bett under men ingen kontakt med det) eller västerhanden och spöet mot ögat när hon är på väg framför mig. Spöet här tar hon bra, går bara undan och nitar inte.

Galopperar hon försöker jag bromsa med förhållningar. Falalr hon bara in i trav så håller hon den hyffsat bra och då är det ganska lätt att hålla linjen. Största problemet är när hon börjar tänka backåt och bocka istället för att bara hopp/galoppera framåt, vad gör ni då? Försöker ha henne framför mig men det är lite knepigt..

Man kan ofta se (tycker jag) att vana visare håller sig bakom frambenen när de visar traven, skulle det vara att föredra med henne kanske? Så att man lättare kan ge driving och inte "tappa" henne bakom mig? Eller? Då är ju det lätt att de börjar trängas men jag har inte upplevt det som någon större svårighet att be henne gå undan utan att hon bli rädd/ignorerar.
 
Jag har fått lära mig av J. Becker att man alltid ska springa vid bogen. Då har man bättre koll på drivningen samt förhållningar. jag visar helst i träns då även en 2 åring blir stark och drar iväg när man minst anar det. Visar man i träns så kan man korta upp yttre tygeln lie så huvudet är ställt lite utåt= mindre risk för att hästen springer på en som det lätt blir när man visar i grimma.
Om jag var du så skulle jag ut och jogga långa sträckor med hästen i träns och bara springa framåt i samma takt tills hon lydigt hänger med. Se till att ha eftergift och följsamhet med armen som håller tygeln. ha någon som joggar en bit bakom med pisk som kan driva framåt om hon börjar tänka bakåt. Det säjs att det är nyttigt med motion så grattis! :D Ett tips från mig, det finns säkert fler sätt och mer tips. Lycka till i helgen!
 
Att man håller sig bakom bogen på den hästen man visar har egentligen mest att göra med att det ger ett mycket mer framåt intryck av hästen. Koommer man längre fram blir intrycket mer att man drar hästen framåt och det ger sämre poäng.

Om man vill visa traven från sin bästa sida är det bäst att börja lite sakta de första metrarna och sedan öka drivningen efterhand för att hitta den maximala längningen hästen klarar av. Har även fördelen att man hinner hitta takten och att domarna hinner se en del trav även om hästen får för sig att börja bocka. Sen är det nog så att för att kunna visa en häst optimalt behöver den tränas längre än ett par dar, precis som vid all utbildning. Därmed inte sagt att jag inte tror att ni kan visa den, men lite längre tid hade troligen behövts för att få hästen avslappnad i visningen. Det räcker sällan att de håller traven bra för att man ska kunna få några högre poäng.

Lungt och enkelt så går det nog bra, kom ihåg att det är roligt att visa häst... Lycka till!
 
Tackar så mkt!!

Hon har gått lugnt och städat de andra gångerna. Maken till mysig häst finns nog inte.. Skulle sett henne när vi badade henne första gången i hennes liv igår! först var en droppe vatten livsfarligt men efter knappt en halvtimma var hästen ren, kunde blaska vatten på benen och tvätta ansiktet med grimman runt halsen o allt ;)

Jo, klart det är bättre att börja i tid men lilla hästen vill ju gå på bete så mkt som möjligt;) Dessutom så är denna visningen inte så viktig, hon ser för tillfället snygg ut i kroppen, har vuxit jämnt och hennes kompis ska med så då fanns ju en plats över ;)
 
Det var ju en vecka sedan men ändå ;)

Lilla hästen skötte sig galant! Hon är grymt snäll alltså :love: Våran lilla älskling såklart :D

Iaf, hon fick guld, 40 p och vann sin klass. Blev Unghäst Champion och gick ut som tredje sista i BIS-ringen dagen efter *sååå stolt!!*

Iaf.. Både traven och skrtten märktes stor (aldrig märkt så mkt!) skillnad på rakt och böjt spår. Hon blev mer taktfast och balanserad på böjt spår. Blev lätt för ivrig och tassade fram lite framtung rakt fram. Men lyssnade utmärkt hela tiden utom när hon skulle vänta på de två andra ;) Vanligt vis så brukar jag kunna gå på hästarna mer och visa mer trav på böjt spår. Med henne var det bara att springa, rakt fram fick man "hålla igen" lite (inte springa så fort) men på böjt spår så visade hon hur hon kunde trava :love: Är så himla snäll för hon öfljer en som en "hund". Vänder bara man vänder mot henne osv, behövde aldrig påverka henne i munn/spö.

Så, jaa, det gick väl bra ;) Kompisen fick guld, 40 p och vann sin klass (3 år) och gick ut som sjätte sist :D Förlåt om det låter lite skrytigt men vi var sååå stolta över dem!!

:bump: :bump: :bump:
 
Grattis! Skönt att allt gick bra! med allt slit man har året om med sina hästar så måste man få gotta sig åt när det går bra eller hur! Det är inte att skryta utan aatt meddela omvärlden att det just nu mår jag toppen ! Jag hade själv en sådan dag när mitt ena föl blev fölchampion med 41p iår.
 
*WOW!* Vilken superstart på livet :cool:

Nu ska jag strax bort och träna en annan tvååring till premieringen på torsdag, denna gången är ägaren med så nu blir det inte så nervöst ;) Kommer få lite skäll så d blir bättre :crazy: :smirk:

Återkommer kanske med problem :D
 
*haha* Detta var ju den förra lilla hästens totala motsats.. Maken till "uppkäftig" häst :D Blir nog endel träning.. :smirk: Men det löser sig nog..

Men ni har inga spec tips på vad man gör när hästen inte tar drivningen framåt? Tänkte longera henne imon (longerad innan och har även då vart väldig dryg..) och se vad som händer. Hon fulkomligt exploderade när man drev på henne i traven. Blev arg som ett bi och bara slog/slängde sig ;) Blir nog hjälm nästa gång :eek:

Hon går himla bra när hon vill, men åt "fel" håll tar det emot, då står hon emot och går hellre mot mig och blir som sagt arg på spöet.
 

Liknande trådar

Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 448
Senast: TinyWiny
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 679
Ridning Hej! Har nyligen blivit medryttare till en 11-årig islandshäst och behöver tips. När ägaren köpte honom stod han på lösdrift och var...
Svar
8
· Visningar
1 632
Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara...
2
Svar
34
· Visningar
7 004
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Betyg idrott högstadiet
  • Vad gör vi? Del CXCVIII
  • Vad är detta?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp