Vissa dagar skäms jag över travsporten...

Humelibumlan

Trådstartare
Läste i olika tidningar om Pompano Mick *länk1* *Länk2*

Hästen var alltså på väg till Romme, transporten välter och skötaren får hjälp att lyfta mellanväggen från hästen för att få ut honom.
Någon snäll plockar upp hästen och kör den till travet, någon annan plockar upp skötaren och grejjorna.

Sen går det fruktansvärt galet, de kommer nämligen på att det är en bra idé att starta hästen, 3 timmar efter olyckan, med veterinärens goda minne och godkännande? :eek:

Vad är det för fel på folk, varför har dessa hästar?

Pompano Mick gör tydligen ett bra lopp (har inte sett det) och är 5a....
Det är ju bra att hästen inte skadade sig, att det gick bra.
Skötaren säger sig vara chockad, hästen då?
Varför är man inte mer rädd om hästen, varför chansa, var dessa ca 3000:- (vilket verkar vara jättebra) värt det?


Skulle ni startat en häst i denna situation?
Personligen skulle jag aldrig komma på tanken och skulle jag vara skötare skulle jag vägra sela ut och hellre fått sparken!

Har sett att det delas friskt på FB, även på Svensk Travsports sida, ska bli intressant att se vad de svarar där! :cry:
 
Sv: Vissa dagar skäms jag över travsporten...

Håller absolut med dej Humelibumlan!

Finns inte på världskartan att jag skulle ha startat en häst efter en sådan olycka.

Vad jag förstår så veterinärundersöktes hästen inte ens på Romme.
 
Sv: Vissa dagar skäms jag över travsporten...

Håller absolut med dej Humelibumlan!

Finns inte på världskartan att jag skulle ha startat en häst efter en sådan olycka.

Vad jag förstår så veterinärundersöktes hästen inte ens på Romme.

Enligt min länk1:

Hästen, som heter Pompano Mick, undersöktes av en veterinär, och fick klartecken att starta i måndagens V5 (lopp 4) på Rommetravet. Pompano Mick gjorde bra ifrån sig och slutade femma i det lopp som startade bara tre timmar efter olyckan.

Jag vet inte vad som är värst, om de inte tog han till veterinär eller om de gjorde det och veterinären tyckte de kunde starta? :crazy:
 
Sv: Vissa dagar skäms jag över travsporten...

Jag som minispelare, dvs jag spelar endast på ett fåtal hästar, i bästa fall, kanske nån gång i månaden har faktiskt mailat ATG om att jag hemskt gärna skulle vilja ha tillbaka min insats på denne häst.
En redan högoddsare som får en ännu sämre chans efter en trafikolycka. Näe, inte rättvist på nått vis. Faktiskt. :o
 
Sv: Vissa dagar skäms jag över travsporten...

Jag som minispelare, dvs jag spelar endast på ett fåtal hästar, i bästa fall, kanske nån gång i månaden har faktiskt mailat ATG om att jag hemskt gärna skulle vilja ha tillbaka min insats på denne häst.
En redan högoddsare som får en ännu sämre chans efter en trafikolycka. Näe, inte rättvist på nått vis. Faktiskt. :o

Nej det är inte rättvist för spelarna heller.
Det känns ju som riktigt viktig info kan man tycka...
 
Sv: Vissa dagar skäms jag över travsporten...

Det är en stor skandal att hästen tilläts starta!

Nej normalt sett får man inte starta om hästen gått omkull på banan eller kommit loss och skenat runt.
 
Sv: Vissa dagar skäms jag över travsporten...

Vid en "mindre" olycka än denna - säg att transporten bara åkt i diket utan att hästen ramlat eller klämts - och med veterinärens godkännande hade jag startat om hästen inte heller påverkats psykiskt. Men i ett fall som detta - absolut aldrig.
 
Sv: Vissa dagar skäms jag över travsporten...

Hittade denna insändare på Svensk Travsports sida på Facebook, den är så bra och talande och jag instämmer i varje stavelse:



Källa

Nu har insändaren fått svar av Travsport:

Svensk Travsport Hej Jenny!

Ditt inlägg engagerar många och visar på det stora intresset som finns för att travhästar ska ha det bra. Svensk Travsport har undersökt fallet och bland annat pratat direkt med banveterinären Olle Rydell som också är länsveterinär i Dalarnas län. Det har framkommit att vare sig funktionärer eller Olle blivit informerade om att Pompano Mick varit med om en trafikolycka på väg till tävlingen. De hade därför ingen anledning att agera. Hästen visade heller inga tecken på att må dåligt.

DT:s uppgift om att hästen veterinärundersökts och givits klartecken att starta kan fortfarande stämma men den undersökningen har i så fall skett av annan veterinär än banveterinären. OM funktionärer eller banveterinär fått informationen hade den rimliga åtgärden varit att undersöka Pompano Mick och därefter stryka honom från loppet med motiveringen att det som inträffat är jämförbart med att den gått omkull på banan innan loppet. En häst som gått omkull kan utan synbara symptom fått inre skador och stryks därför från deltagande i loppet. Helt i ordning med gällande rutiner.

Tränaren har det yttersta ansvaret för att hästen är i tävlingsmässigt skick. Om tränaren misstänker att hästen skadat sig ska den strykas genom tränarens försorg.

Vänliga hälsningar
Göran Åkerström, chefsveterinär Svensk Travsport
 
Sv: Vissa dagar skäms jag över travsporten...

Som tur är, verkade hästen själva ta det hela med lugn och ro.

Annat är det när damklubben på Bukefalos samlas för att analysera. Då är det hårda ord och tuffa tag. :)
 
Sv: Vissa dagar skäms jag över travsporten...

är tränaren/hästskötarens ansvar när de gäller hästen så banveterinären kan man inte skylla på
 
Sv: Vissa dagar skäms jag över travsporten...

Som tur är, verkade hästen själva ta det hela med lugn och ro.

Annat är det när damklubben på Bukefalos samlas för att analysera. Då är det hårda ord och tuffa tag. :)

Ja, det är ju tur att hästen inte blev skadad.

Damklubben vet jag inte, har ju en del män med här som har åsikter.... Men det verkar vara en hel del tuffa tag i frågan, både här och på facebook, toppen tycker jag! :D
 
Sv: Vissa dagar skäms jag över travsporten...

är tränaren/hästskötarens ansvar när de gäller hästen så banveterinären kan man inte skylla på

Njea, nu verkar det ju vara så att hästen inte besökte banveterinären och ingen info kom fram till banan vad som skett, då hade hästen blivit stuken.

Men tränaren är ansvarig för hästen det har du rätt i, men även banveterinären har ett jobb att skydda hästen och gör denne inte det så gör den inte heller sitt jobb.
 
Sv: Vissa dagar skäms jag över travsporten...

Opinions are like assholes. Everybody's got one.;)

Jo, så är det ju och det är ju oxå bra.

Men du får ursäkta mig, jag förstår inte riktigt dina inlägg och vart du vill komma? Eller sittar vi och chattar lite nu i allmänhet bara? Fill me in..
 
Sv: Vissa dagar skäms jag över travsporten...

Jo, så är det ju och det är ju oxå bra.

Men du får ursäkta mig, jag förstår inte riktigt dina inlägg och vart du vill komma? Eller sittar vi och chattar lite nu i allmänhet bara? Fill me in..

Som jag skrev i min första inlägg så tog hästen uppenbarligen ingen skada. Då kan jag inte heller förstå vad du är ute efter med den här tråden.
 
Sv: Vissa dagar skäms jag över travsporten...

Som jag skrev i min första inlägg så tog hästen uppenbarligen ingen skada. Då kan jag inte heller förstå vad du är ute efter med den här tråden.

Citat:
Svensk Travsport Hej Jenny!

Ditt inlägg engagerar många och visar på det stora intresset som finns för att travhästar ska ha det bra. Svensk Travsport har undersökt fallet och bland annat pratat direkt med banveterinären Olle Rydell som också är länsveterinär i Dalarnas län. Det har framkommit att vare sig funktionärer eller Olle blivit informerade om att Pompano Mick varit med om en trafikolycka på väg till tävlingen. De hade därför ingen anledning att agera. Hästen visade heller inga tecken på att må dåligt.

DT:s uppgift om att hästen veterinärundersökts och givits klartecken att starta kan fortfarande stämma men den undersökningen har i så fall skett av annan veterinär än banveterinären. OM funktionärer eller banveterinär fått informationen hade den rimliga åtgärden varit att undersöka Pompano Mick och därefter stryka honom från loppet med motiveringen att det som inträffat är jämförbart med att den gått omkull på banan innan loppet. En häst som gått omkull kan utan synbara symptom fått inre skador och stryks därför från deltagande i loppet. Helt i ordning med gällande rutiner.

Tränaren har det yttersta ansvaret för att hästen är i tävlingsmässigt skick. Om tränaren misstänker att hästen skadat sig ska den strykas genom tränarens försorg.

Vänliga hälsningar
Göran Åkerström, chefsveterinär Svensk Travsport
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp