Visselpipa vid inkallning för och nackdelar?

Tilma

Trådstartare
Är det några här inne som föredrar visselpipa vid inkallning istället för röstkommando? För och nackdelar? Har en ganska oskriven framtid med vår valp dvs vi vet inte riktigt vilket spår vi kommer halka in på senare men det kan nog komma att vara lite av varje. Används visselpipa inom någon bruks eller lydnadsgren? Tänker så jag i såfall inte använder den på "fel sätt" så att det blir förvirrande den dagen vi kanske ska fördjupa oss inom någon specifik gren?
 
Är det några här inne som föredrar visselpipa vid inkallning istället för röstkommando? För och nackdelar? Har en ganska oskriven framtid med vår valp dvs vi vet inte riktigt vilket spår vi kommer halka in på senare men det kan nog komma att vara lite av varje. Används visselpipa inom någon bruks eller lydnadsgren? Tänker så jag i såfall inte använder den på "fel sätt" så att det blir förvirrande den dagen vi kanske ska fördjupa oss inom någon specifik gren?

Nej, visselpipa används inte i någon bruksgren.

Jag använder visselpipa i skogen.
 
Visselpipa används i mondioring (för ex återkallande), men har du inte en hund av bruksras och är intresserad av mondio så behöver du inte tänka på att använda pipan "fel" med tanke på bruks/lydnad :) .
 
Visselpipa används i mondioring (för ex återkallande), men har du inte en hund av bruksras och är intresserad av mondio så behöver du inte tänka på att använda pipan "fel" med tanke på bruks/lydnad :) .

Åhå, det var ny info för mig! Noll koll på så "nya" grenar... :angel: :D
 
Jag använder visselpipa på inkallning på alla mina hundar :)
På labben använder jag den även i arbete, dvs under jakt och jaktträning. Framförallt stoppsignal, inkallning och närsökssignal. Men om det inte är en retriever behöver du ju inte tänka på det :)
 
Är det några här inne som föredrar visselpipa vid inkallning istället för röstkommando? För och nackdelar? Har en ganska oskriven framtid med vår valp dvs vi vet inte riktigt vilket spår vi kommer halka in på senare men det kan nog komma att vara lite av varje. Används visselpipa inom någon bruks eller lydnadsgren? Tänker så jag i såfall inte använder den på "fel sätt" så att det blir förvirrande den dagen vi kanske ska fördjupa oss inom någon specifik gren?
Använder rösten för att kalla in. Jakthundar som ju kan vara en bra bit bort.
 
Jag använder visselpipa på inkallning på alla mina hundar :)
På labben använder jag den även i arbete, dvs under jakt och jaktträning. Framförallt stoppsignal, inkallning och närsökssignal. Men om det inte är en retriever behöver du ju inte tänka på det :)

Samma här . Retriever (tollare) 👍
 
Nej jag använder inte visselpipa. Jag försökte då nuvarande hund enligt uppgift var inkörd på det när han kom (då sju månader men jag tyckte väl nja, han lyssnade bättre på rösten även då) men dels ska jag då ha med mig en extra pryttel (som jag ofta glömde) och dels kändes det för mig så opersonligt. Jag kommunicerar med ord och tecken ständigt och min hund är (nästan) alltid med när jag rör mig ute. Rösten har jag alltid med mig och jag vill inte att min hund rör sig lös längre ifrån mig än att rösten bär ändå så jag la ner det projektet rätt snabbt. Visselpipa är helt enkelt inte jag. Jag pratar hellre.
 
Använder pipan när jag tränar och jagar med labradoren. Lika kommer de bli med vorstehn, han är dock för liten för att jagas med än utan tränas bara. Vardagligt är jag dålig på att använda den, glömmer bort det☺️
 
Jag hade nån tanke att använda pipa vid inkallning för att ha bättre styr på min hund under ridturer. Men nu blev det aldrig att min häst gått att rida med hunden med, så än har jag inte börjat. Får se om jag gör det framöver och isf använder pipa bara vid ridning, i vardagen är jag så glömsk så de är ju tur hunden lyssnar på röst och handsignaler (de kan jag ju ej glömma hemma menar jag :angel:)
 
En stor fördel med att nyttja visselpipa vid inkallning är att den är neutral. Precis som klicker vid belöning.
Vi tenderar att lägga in känslor i rösten och vid frustration är det mindre bra. Tränar man in klicker och visselpipa under positiv förstärkning så har man ett hjälpmedel som alltid är 100% glatt för hunden.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 565
Senast: anna_panna
·
Hundavel & Ras Jag har aldrig köpt en valp, haft en hund men köpte henne som vuxen. Självklart kollade jag upp hennes hälsa innan men med mer kunskap...
2 3
Svar
47
· Visningar
2 504
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 980
Senast: IngelaH
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
6 944
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp