Visst gjorde jag fel men....

anhe

Trådstartare
... jag kan ändå inte låta bli att störa mig lite.

Jag har precis kommit hem från skogen med min hund och mina ungar, vi har plockat bär. Hunden har gått lös i skogen och kommer fint på inkallning i de allra, allra flesta fall. Han är inte 100% på inkallning om han blir distraherad, det vet jag, så sett ur den synvinkeln borde jag kanske ha honom kopplad vid alla tidpunkter??

Nåväl, när vi precis kommer tillbaka ner mot bebyggelsen springer han in på tomten vid det första huset. Jag kallar, men han är just distraherad och fryser därför till. Hunden står kanske 20 m bort och jag ska precis gå och se till att han kommer till mig och koppla honom (som jag normalt sett gör när vi kommer till bebyggelse). Då öppnar tanten i huset dörren på glänt och gastar att jag ska koppla hunden. Hon har tydligen en hund själv för den börjar i det ögonblicket gapa för fulla muggar. Min blir då naturligtvis himla nyfiken och springer då mot och upp på trappen (han var inte alls intresserad av huset innan). Jag springer naturligtvis dit och ska hämta hunden då tanten återigen öppnar dörren på glänt (med hennes hund skällande för fullt med nosen i dörrspringan och min precis utanför dörren) och ytterligare en gång säger att jag inte får ha hunden lös. Jag hävdar att man visst får ha hunden lös (tramsigt försök till försvar jag vet :crazy: ), ja men då ska den vara under uppsikt säger hon. Jag vet ju att det är så. Hunden är ju under uppsikt, men inte 100%-ig vid all inkallning, så visst, han kanske alltid ska vara kopplad..... men hade inte hon öppnat dörren på det vis hon gjorde första gången hade jag haft honom kopplad 10 sekunder senare.

Vet egentligen inte vad jag ville med det här inlägget då jag vet att tanten i sak har rätt, jag tyckte hon agerade lite klumpigt bara.
Men för att korrigera mitt fel, måste jag ha hunden på långlina eller liknande tills han är 100%-ig på inkallning? Det är så bökigt att ha lina på i skogen och hunden kommer ju i 99 fall av 100. (Jag hör ju att det låter lite bakvänt, men någon kanske hajar vad jag menar :o )
 
Sv: Visst gjorde jag fel men....

I princip ja.

Min lilla klarar inte störningar av andra hundar alltså har han långlina eller är bara lös inom inhängnat område 95% av tiden. Idag så tränade vi på problemet - ute i skogen och med en person som "uppsikt" då vågade jag ha honom lös för att träna.


Jag HÅLLER ju inte i linan hela tiden i skogen, det skulle bli superbökig utan man fiskar upp den med ojämna mellanrum och ser till att man kan stampa/fiska upp den om det skulle behövas. det var väl vid ett eller två tillfällen han trasslade in sig idag så att man fick snöra loss honom och då gick vi över kalhuggen och liknade med ett helt gäng busiga hundar så att de röjde.
 
Senast ändrad:
Sv: Visst gjorde jag fel men....

Följdfråga (sitter här och skäms över att jag inte fann mig i situationen, jag avskyr att få skäll), om man har hunden på långlina, då kan man ju inte släppa hunden längre ifrån sig än linans längd antar jag. Det är ju lika med stoppkommando som med inkallning för vår del, fungerar i 99 fall av 100, så han brukar få tillåtelse att ta lite längre lovar än så (antagligen dumt, jag vet). Har ju med mig honom ute och rider ibland också (då hoppar jag av och kopplar om det skulle dyka upp något störningsmoment) och då känns det kanske inte så praktiskt med långlina. Måste kanske sluta med att ta med honom ut i skogen på ridturer....
 
Sv: Visst gjorde jag fel men....

Jag har en hund som är 99,9% viltren men som inte är 100% på inkallning. Honom har jag lös, men under uppsikt. Skulle det ploppa fram ett rådjur eller en kanin framför näsan kan han skutta efter -inte jakt, utan lek- (därav räknar jag honom inte som 100% viltren), men han lyssnar ALLTID på ett "nej". Inkallningen är det andra hundar, vatten (inte sjöfåglar) och olika typer av mat som finns att få i naturen som då och då kan locka mer än matte. Jag anser att det inte stör djuren mer än om jag skulle ha honom i långlina så jag har honom gladeligen lös året runt.

Däremot har jag lärt mig vad som stör honom och ser därför till att koppla honom i god tid... och det var väl där du brast idag verkar det som... Sånt händer... anser jag. Man lär sig och förhoppningsvis kopplar du hunden tidigare nästa gång. Man kan inte göra mer än så... Det är klart att tanten inte ville ha en hund i trädgården. Å andra sidan behöver hon väl inte komma ut och gasta för det. Jag tror att du bara behövde avreagera dig lite. Man känner sig lite dum när hunden valsar iväg på det där sättet, men jag har lärt mig att det bara är att lära av sina misstag och ta nya tag.

Själv tycker jag att det där med kopplad eller inte beror på hur hunden reagerar på vilda djur, det är ju dem koppeltvånget är till för. Sen visst om man går där det bor och rör sig mycket hundar eller andra störningsmoment så ska man ju koppla i större utsträckning om hunden tenderar att springa fram till främmande hundar eller andra störningsmoment, men om man rör sig i marker där man möter en eller två hundar/övriga störningsmoment om året så tycker inte jag att man behöver bekymra sig så länge hunden är viltren och man har den inom synhåll.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Visst gjorde jag fel men....

Följdfråga (sitter här och skäms över att jag inte fann mig i situationen, jag avskyr att få skäll), om man har hunden på långlina, då kan man ju inte släppa hunden längre ifrån sig än linans längd antar jag. Det är ju lika med stoppkommando som med inkallning för vår del, fungerar i 99 fall av 100, så han brukar få tillåtelse att ta lite längre lovar än så (antagligen dumt, jag vet). Har ju med mig honom ute och rider ibland också (då hoppar jag av och kopplar om det skulle dyka upp något störningsmoment) och då känns det kanske inte så praktiskt med långlina. Måste kanske sluta med att ta med honom ut i skogen på ridturer....

Du behöver träna mer lydnad med din hund så att han kommer hundra procent på inkallning, tills vidare får du ha honom kopplad helt enkelt. Det är ju inte svårare än så.
 
Sv: Visst gjorde jag fel men....

Instämmer till 100%!

Om en främmande hund/någon annans hund kommit in i min trädgård utan MITT tillstånd så hade jag gjort BETYDLIGT MYCKET MER än stå på insidan av dörren och hojta! :devil: :cool:

Så tills du har koll på din hund är det koppel som gäller!!

/Swat
 
Sv: Visst gjorde jag fel men....

Vågar nästan påstå att ingen hund är 100% på inkallning, de är ju trotts att djur... Jag förstår vad "hit" betyder men inte kommer jag alltid för det;)

Under alla år som jag har haft min hund som jag själv anser att jag har bra koll på, som oftast är lös och hon viker inte min sida, så visst har det hänt...
Någon gång har hon sprungit fram till en joggare, kanske inte kommit då hon sett att matte är sur o det är roligare på någon annan plats.

Men när de händer vid enstaka tillfälle tycker jag inte att det finns anledning att skälla ut någon, "en gång är ingen gång, två gånger är en gång för mycket". Världen är full av intoleranta människor, jag tror de lider av det mest själva, vad ofta de måste vara arga…
 
Sv: Visst gjorde jag fel men....

det kan hända den bäste att hunden får ett tokryck och inte lyder (men i ditt fall är felmarginalen 10 % alldeles för stor). det man ska göra då är att se till att be om ursäkt och ta på sig allt ansvar för eventuellt uppkomna situationer. t ex om din hund blir provocerad av en annan och börjar slåss, så är det alltid din skuld oavsett hur snäll din hund är när han inte blir provocerad. i det här fallet är det ditt fel att hunden gick upp mot huset även om tanten gastade.

jag tycker det var hemskt illa att du började försvara dig! det sista man ska vara i en sådan situation är uppkäftig!
 
Sv: Visst gjorde jag fel men....

Om en ägare har hunden lös bland folk och fä så ska man också kunna kalla in den trots störningar av att exempelvis någon står i sin egen trädgård eller i sin egen dörröppning. Jag blev lite paff när jag läste att du tyckte att damen var klumpig. Hon kanske tog förgivet att om du har din hund lös så har du givetvis sådan lydnad att du kan kalla in den även om hon står vid sitt eget hus.

En olycka kan hända, men var det här verkligen en olycka? Hunden kommer ju inte på inkallning till 100 vilket gör att det alltid måste finnas en risk för att det händer en olycka. Det finns ett rätt att göra där och det är att be om ursäkt och försöka se till att det inte händer igen genom att ha hunden i lina eller kopplad och i så fall endast ha hunden lös där du vet att det inte finns några störningar som gör att den inte kommer.
 
Sv: Visst gjorde jag fel men....

Jo, jag vet ju att det var mitt fel, och jag har ju försökt påpeka att jag skäms över att jag inte fann mig bättre i situationen. Naturligtvis borde jag bett om ursäkt osv. Har jag gett intryck av något annat så är det dåligt uttryckt av mig. Jag är en sån människa som är dålig på att finna mig direkt i utsatta situationer, men jag är tyvärr inte mer än människa. Jag har försökt förtydliga från början att jag vet att det är mitt fel och att tanten har helt rätt i sak att tycka som hon gör, självklart är det mitt fel i grund och botten att hunden traskade upp på trappen, han borde inte gjort det även om han blev utsatt för en störning. Jag vet inte riktigt vad jag ska svara på ditt inlägg :confused:

99 fall av 100 är väl inte 10%ig felmarginal förresten??
 
Sv: Visst gjorde jag fel men....

Om en ägare har hunden lös bland folk och fä så ska man också kunna kalla in den trots störningar av att exempelvis någon står i sin egen trädgård eller i sin egen dörröppning. Jag blev lite paff när jag läste att du tyckte att damen var klumpig. Hon kanske tog förgivet att om du har din hund lös så har du givetvis sådan lydnad att du kan kalla in den även om hon står vid sitt eget hus.

En olycka kan hända, men var det här verkligen en olycka? Hunden kommer ju inte på inkallning till 100 vilket gör att det alltid måste finnas en risk för att det händer en olycka. Det finns ett rätt att göra där och det är att be om ursäkt och försöka se till att det inte händer igen genom att ha hunden i lina eller kopplad och i så fall endast ha hunden lös där du vet att det inte finns några störningar som gör att den inte kommer.

Jag brukar alltid koppla hunden när jag kommer fram till bebyggelse eftersom jag vet att han inte är helt 100%ig där, felet jag gjorde nu var att jag var lite för sen med att koppla honom (det här huset ligger ensamt mitt ute i skogen, och brukar därför inte vara några problem att passera, oftast är det inte heller någon i rörelse eller något som intresserar).

Naturligtvis har hon sin fulla rätt att öppna dörren och kasta köttben efter min hund och han ändå ska komma på inkallning, jag vet ju det och har försökt påpeka att jag vet att jag gjorde/har fel. Det kunde ju inte hon veta förstås, men från min synvinkel kändes det som så dålig tajming att hon precis skulle öppna dörren när jag var på väg att korrigera hunden från den första fördröjningen vid inkallning. Jag förstår ju att hon inte är synsk och kunde veta det. Dessutom fick jag intrycket att hon störde sig i allmänhet på att hunden inte går i koppel, oavsett om han gått perfekt vid min sida på vägen eller inte. Det var ju inte direkt så att han rände runt i deras trädgård i första scenariot, utan stod i utkanten av deras skogstomt, icke desto mindre mitt fel ändå.

Återigen, jag är inte direkt stolt över hur jag hanterade situationen, i kontakten med tanten, men det var ett larvigt instinktivt försvar. Jag kan ju inte göra annat än att rätta till det i efterhand, jag kan ju inte göra om det som redan är gjort.
 
Sv: Visst gjorde jag fel men....

jag läste fel. men när jag läser vidare tror jag att du överskattar lydnaden på din egen hund. 99 % lydnad är när hunden med allra största sannolikhet stannar trots att en hare drar rätt framför näsan på den. då sticker den inte iväg sådär lite på måfå.
 
Sv: Visst gjorde jag fel men....

jag läste fel. men när jag läser vidare tror jag att du överskattar lydnaden på din egen hund. 99 % lydnad är när hunden med allra största sannolikhet stannar trots att en hare drar rätt framför näsan på den. då sticker den inte iväg sådär lite på måfå.

Instämmer, 99 procentig lydnad. Då lägger man ner TID på lydnaden och den är näst intill perfekt. Den där 1 procenten ska stå för riktiga extremfall.
 
Sv: Visst gjorde jag fel men....

... jag kan ändå inte låta bli att störa mig lite.

Jag stör mig oerhört på sådana hundägare som du.
Okopplade olydiga hundar är ett gissel, och som i ditt fall, tål inte din hund en dam som öppnar sin dörr och hennes hund som skäller innanför:eek:-och du störs över hennes beteende på hennes tomt, ja jisses:eek:.
 
Sv: Visst gjorde jag fel men....

Jag stör mig oerhört på sådana hundägare som du.
Okopplade olydiga hundar är ett gissel, och som i ditt fall, tål inte din hund en dam som öppnar sin dörr och hennes hund som skäller innanför:eek:-och du störs över hennes beteende på hennes tomt, ja jisses:eek:.

Kan bara hålla med.
Blir bara förbannad av att läsa TS inlägg i tråden.
 
Sv: Visst gjorde jag fel men....

Jag är så j-vla trött på hundägare som inte har koll på sina hundar.

Håll hunden kopplad!
 
Sv: Visst gjorde jag fel men....

*kl*

Jag har ju sagt att jag vet att jag gjorde fel, och att jag har fel, och att jag visste att jag hade fel redan i första inlägget. Jag har bett tanten om ursäkt och det kommer inte att upprepas. Nu vet jag inte vad mer jag ska säga. Jag förstår ju att lydnaden måste vara bättre. Nu får ni fortsätta skälla på mig ifred, jag kan inte säga något mer i den här tråden som förändrar läget tydligen. Räcker det inte med att erkänna sina misstag och försöka rätta till dom så är det inte så lätt :crazy:
 
Sv: Visst gjorde jag fel men....

Men har man en hund som inte är 100% på inkallning så har man väl den alla gånger kopplad i bebyggelse och där man kan råka på folk. Vissa människor är jätterädda för hundar och tar extremt illa upp om din hund rusar runt på deras tomt eller fram för att hälsa osv, även om din hund är snäll så spelar det faktiskt ingen roll.

Ska man ha den lös så får du väl ha det i skogen eller liknande där den inte stör.

Jag skulle bli skit sur om lösa hundar sprang upp på min tomt här, jag gillar inte främmande hundar och blir rädd för barnens skull och för mina raskatter som gillar att ligga på trappen och sola.
Så av mej hade du fått en rejäl avhyvling också, särskilt om din hund sattit fart efter mina katter.

Jag älskar dock hundar kan jag tillägga, men för det vill jag inte ha andras främmande hundar rännande på min tomt.
 
Sv: Visst gjorde jag fel men....

*kl*

Jag har ju sagt att jag vet att jag gjorde fel, och att jag har fel, och att jag visste att jag hade fel redan i första inlägget. Jag har bett tanten om ursäkt och det kommer inte att upprepas. Nu vet jag inte vad mer jag ska säga. Jag förstår ju att lydnaden måste vara bättre. Nu får ni fortsätta skälla på mig ifred, jag kan inte säga något mer i den här tråden som förändrar läget tydligen. Räcker det inte med att erkänna sina misstag och försöka rätta till dom så är det inte så lätt :crazy:

Va trodde du folk i tråden skulle svara då? Du ville väl bara ha medhåll i det avseendet att du tyckte damen i dörren gjorde fel och var otrevlig.
 
Sv: Visst gjorde jag fel men....

Nej, det ville jag väl egentligen inte, jag visste ju från början att hon hade rätt. Sen talar vi inte direkt om bebyggelse, vi talar om ett hus i skogen där det sällan är folk, jag brukar koppla ändå för säkerhets skull innan jag kommer fram till det här huset, men jag var för sen den här gången. Jag var nog mest frustrerad och irriterad över situationen, men jag har lärt mig att inte ventilera något här i alla fall. Det är för mycket som kan missuppfattas när det bara handlar om skrivna ord, så det kommer inte heller upprepas. Jag hade inte räknat med medhåll om tanten, men kanske med lite mer nyanserade svar.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 242
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 970
Senast: ako
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 203
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 812

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp