Visst lurar några landsbygdsutvecklings-studenter

canine

Trådstartare
här på buke, minst 2 tror jag? :) Som alltså läser till agronomer på slu :)

Jag har varit i kontakt med studievägledaren på SLU men tycker inte jag fick några vidare bra svar på mina tankar. Blev mest refererande av programinformationen som jag redan läst 100 ggr.

Jag är samhällsvetare i grunden (lättare för det än natur) men med stort intresse för djur framförallt, men på andra plats lantbruk, geografi/natur, tycker även att politik / lagar är intressant till en viss grad.

Jag letar efter ett andra val till utbildning och agronomprogrammet ligger mig närmare och närmare, tyvärr har jag svårt för naturämnena framförallt matte och fysik, och kemi finner jag rätt ointressant. Jag skulle annars velat gå husdjursinriktningen men tror inte jag kommer fixa den utbildningen av många skäl. Därför fick jag upp ögonen för landsbygdsutvecklings-inriktningen för ett tag sedan som verkar intressant.

Mina frågor är, vad finns det sorts arbete efteråt? på vilket sett? låter det som att detta program skulle passa? Jag är inte bekväm i rollen som projektledare och skulle inte vilja ha ett sådant jobb, däremot är jag bra på att skriva och trivs med administration, likaså att åka ut och träffa människor i lagom mängd. Finns jobb inom branschen på detta sätt? vad jobbar de med som ni känner inom yrket?

Är det mycket lantbruk, djur och natur inblandat i programmet? eller mer fokus på lagar, regler, politik m.m

Jag är även nyfiken på vilken sorts folk som läser detta program, kommer många från lantbruk? djurintresserade? skogsmullar eller stadsfolk?

Nu blev det lång text men vore tusen tacksam om ni ville skriva några tankar om hur ni trivs med programmet och hur det är :) hur klassen är osv .. det är svårt att få en känsla för programmet bara genom hemsidan.
 
här på buke, minst 2 tror jag? :) Som alltså läser till agronomer på slu :)

Jag har varit i kontakt med studievägledaren på SLU men tycker

Mina frågor är, vad finns det sorts arbete efteråt? på vilket sett? låter det som att detta program skulle passa? Jag är inte bekväm i rollen som projektledare och skulle inte vilja ha ett sådant jobb, däremot är jag bra på att skriva och trivs med administration, likaså att åka ut och träffa människor i lagom mängd. Finns jobb inom branschen på detta sätt? vad jobbar de med som ni känner inom yrket?

Är det mycket lantbruk, djur och natur inblandat i programmet? eller mer fokus på lagar, regler, politik m.m

Jag är även nyfiken på vilken sorts folk som läser detta program, kommer många från lantbruk? djurintresserade? skogsmullar eller


Hej! Precis som du säger finns vi två stycken här som läser de programmet. Svarar från telen så de här kan bli hur som helst men ska försöka besvara dem så gått jag kan.

- du kan jobba med allt möjligt känns de som, finns en sida med folk som har gått ut jag kan länka här imorgon. Men kort och gått handläggare på länstyrelsen. Du kan jobba på kommuner, näringsdeparementet, egenföretagare, leader projekt, hushållningssällskapet som rådgivare, processledare m.m. allt möjligt igentligen, utbildningen är så bred att du kan forma den hur du vill. De finns jobb dock är de bara 2 årskullar som har gått ut så de är svårt att veta exakt vad som finns för oss landisar. Jordbruksverket vet jag en sitter på oxå.

- programmet i sig har ingen stor koppling till djur, dock mer miljö och naturen i en samhällskontext. De är ganska mycket politik och lagar men som sagt man väljer oxå själv om du vill läsa mer juridik. Men som sagt jag är intresserad av lantbruk och väljer att alltid kurser utifrån de samt att du kan välja grupparbeten och skrivningar utifrån vad du är intresserad utav.

- vi är en mängd olika individer, dem med jordbruks bakgrund samt dem från stan. Alla har olika intressen, svensk landsbygd till Afrikas landsbygd som sagt väldigt bred utbildning. men enligt min mening jätte bra och dessutom väldigt bra förståelse för hela världen landsbygd. De är en väldigt svår utbildning att förklara men den är jätte spännande och intressant. Om du vill veta mer kan du få ringa mig. De finns även tillfällen i vår du kan skugga en student och va med en hel dag och träffa alla landisar och se hur en lektion känns. Då kan du även ta med dig dessa frågor och få svar av många många fler :D;):laugh:

Hoppas jag va till hjälp!
 
Hej! Precis som du säger finns vi två stycken här som läser de programmet. Svarar från telen så de här kan bli hur som helst men ska försöka besvara dem så gått jag kan.

- du kan jobba med allt möjligt känns de som, finns en sida med folk som har gått ut jag kan länka här imorgon - http://lbualumni.se/blogg/. Men kort och gått handläggare på länstyrelsen. Du kan jobba på kommuner, näringsdepartementet, egenföretagare, leader projekt, hushållningssällskapet som rådgivare, processledare m.m. allt möjligt egentligen, utbildningen är så bred att du kan forma den hur du vill. De finns jobb dock är de bara 2 årskullar som har gått ut så de är svårt att veta exakt vad som finns för oss landisar. Jordbruksverket vet jag en sitter på oxå.

- programmet i sig har ingen stor koppling till djur, dock mer miljö och naturen i en samhällskontext. De är ganska mycket politik och lagar men som sagt man väljer oxå själv om du vill läsa mer juridik. Men som sagt jag är intresserad av lantbruk och väljer att alltid kurser utifrån de samt att du kan välja grupparbeten och skrivningar utifrån vad du är intresserad utav.

- vi är en mängd olika individer, dem med jordbruks bakgrund samt dem från stan. Alla har olika intressen, svensk landsbygd till Afrikas landsbygd som sagt väldigt bred utbildning. men enligt min mening jätte bra och dessutom väldigt bra förståelse för hela världen landsbygd. De är en väldigt svår utbildning att förklara men den är jätte spännande och intressant. Om du vill veta mer kan du få ringa mig. De finns även tillfällen i vår du kan skugga en student och va med en hel dag och träffa alla landisar och se hur en lektion känns. Då kan du även ta med dig dessa frågor och få svar av många många fler :D;):laugh:

Hoppas jag va till hjälp!
 
Jag läser inte den utbildningen och inte heller på SLU. Men skulle tro att utbildningen ligger hyfsat nära den utbildningen jag själv läser och den kanske kan vara ett altenativ om du inte måste läsa på just SLU. Och utbildningen hamnar mellan stolarna på ansökningssidan där folk hittat den via alla möjliga olika områden :p Jag läser landskapsvetarprogrammet på HKR.

Vad finns det sorts arbete efteråt?
Citerar från utbildningens infosida "Landskapsvetare skaffar sig arbete framför allt inom statlig och kommunal förvaltning, men ett ökat intresse märks nu också inom den privata sektorn som sysslar med natur- och kulturmiljövårdsfrågor, t ex i miljökonsekvensbeskrivningar (MKB). Flera studenter har valt att starta eget företag inom natur- och kulturturism och landsbygdsutveckling."

Det är den enda utbildningen i Sverige och den största arbetsgivaren för landskapsvetre verkar vara länsstyrelsen, finns även de som jobbar på skogsstyrelsen. Men hela konceptet är att vi ska vara en brygga mellan arkeologer och biologer mfl eftersom de "pratar olika språk". Det är en väldigt bred utbildning och man kan nog få jobb ungefär precis där man vill få jobb förutsatt att arbetsplatsen behöver ens kompetens.

Är det mycket lantbruk, djur och natur inblandat i programmet? eller mer fokus på lagar, regler, politik m.m?
Skulle säga att allt nämnt går in i programmet men på olika sätt. Till exempel läser man mycket svensk/europeisk jordbrukshistoria under termin 2. Man måste läsa två sommarkurser i fauna och florestik (valfritt när man gör detta). Termin 1 består av ekologi och geologi. Termin 3 och 4 är mer åt lagar, regler och möjligen politik men innehåller även en 10 dagars exkursion runt om hela mellersta Sverige. Och termin 5 och 6 är typ som en fördjupning av termin 3 och 4 fast med praktik och examensarbete. Man läser, vilket jag själv tycker är jobbigt, geoinformatik vilket typ innehåller matte och logiskt tänkande (men man har datorer som gör hela arbetet så egentligen är det rätt lätt, antar jag). Men att kunna manövrera det dataprogramet (och ha papper på det) ger stora fördelar på arbetsmarknaden oavsett vad du blir i slutänden.

Vilken sorts folk som läser detta program, kommer många från lantbruk? djurintresserade? skogsmullar eller stadsfolk?
Kan bara tala för de tre klasser jag går/har gått med, de har haft jämn könsfördelning (medan vi har haft SLU lärare vid några tillfällen som vittnar om att alla deras SLU elever är blonda kvinnor i princip :p). Jag skulle säga att det är mest skogsmullar även de som bor i städer är skogsmullar i själen. Inte många från lantbrukssektorn dock men två av våra klasskamrater bytte just till SLU's skogsvårdsutbildning. Vi är många hundägare, några hästägare, några jägare/fiskare och sen bara rent allmänt friluftsmänniskor.
 
Jag läser också till landsbygdsutvecklingsagronom, är inne på mitt andra år nu. :)

Jag trivs väldigt bra och känner att jag hittat helt rätt, klassen är fantastisk och de andra årskurserna säger samma sak, men självklart kan ju det variera från år till år. Jag tror dock att en bidragande orsak till det är just för att man kommer från så vitt skilda bakgrunder och platser i Sverige, vilket gör att diskussionerna och alla nya infallsvinklar man får är väldigt givande. I min klass har vi allt från människor som kommer från stora aktiva jordbruk till de som är födda och uppvuxna i Stockholms innerstad.

Angående jobb så finns det som sagt inte så många examinerade än så att man kan säga något generellt (utbildningen startade 2008) men jag vet en tjej som bland annat ansvarar för den stora skördefesten på Åland, en annan som jobbar på den ansvariga institutionen för programmet på SLU, en annan som är/varit forskningsassistent och lite annat. Utbildningen är ganska formbar utifrån ens egna intressen vilket jag ser som en stor fördel och frihet, jag vet dock att andra tycker att det är ganska läskigt att inte kunna säga säkert vilka arbetsuppgifter de kommer ha i slutändan. Personligen känner jag mig rätt trygg med att jag kommer hitta jobb och ha tillräcklig kompetens när jag är klar, men exakt var jag kommer jobba är mer oklart. ;)

Kurserna är väldigt varierande, just nu läser jag en översiktskurs i animalieproduktion ena dagen och sociologi andra, så variation som sagt! Man läser även en del ekologi, politik, konflikthantering och mycket annat. Det som jag uppskattar mest är att utbildningen är tvärvetenskaplig (om än med tyngd på samhällsvetenskap) vilket gör att man får väldigt många perspektiv och verkligen inser att världen inte är svart eller vit. Jag har definitivt varit tvungen att omvärdera det jag tidigare tagit för sanning mer än en gång. :p
 
Jag skickade över länken på tråden till min kompis som (om jag fattat rätt) läser just denna utbildning. Lyckades inte tagga henne i ett inlägg så vet inte om hennes nick har dött ut med tiden?
Men jag vet även att hon är i Tyskland och gör en utbytestermin just nu. Så vi får se om hon har tid att komma in och svara :)
 
åh finns de en till, kul! Tjejen som är i Tyskland går säker i min klass. Vi har en fri termin på programmet då man kan plugga på annan ort eller utomlands om man vill :)
 
Tack så hemskt mycket för era svar :):) Det låter verkligen som ett intressant program tycker jag! Mina tankar just nu jag fick är att jag tycker det är intressant att lära mig om hur regler och lagar är uppbyggda kring lantbruk (svenskt framförallt) och hur, är detta något som kan vävas in i i utbildningen?

Mitt favoritämne på gymnasiet var just geografi så att man får läsa både ekologi, befolkningsdynamik, osv gör att det känns som en passande utbildning, även psykologi/sociologi kan vara intressant. Det enda ja drar mig för att lämna djur helt jag som alltid tänkt plugga djur! Jag skulle nog allra hellst önskat att det var tvärvetenskapligt men med tyngd på naturvetenskap dvs djur/natur, jag är lite rädd att det blir för mycket läsa lagbok framförallt från år 3 och framåt?

En följdfråga på yrkena. Handläggare, inom vilket område tror ni man kan bli handläggare? har ni koll på mer exakt hur en sådan jobbar? det är så svårt att försöka tänka sig in i det när man aldrig haft eller varit på en kontorsarbetsplats :) Har läst om hon som jobbar på Åland, har efter det blivit lite nervös för att det mest är sådana projektledar-roller man kan få?

Landskapsvetarprogrammet hittade jag faktiskt för ett par år sedan när jag kikade runt och tycker det verkar vara en riktigt intressant utbildning ! :) Inte minst efter din beskrivning. Jag vill ju dock verkligen läsa på SLU om det går men hade jag hellre känt för skåne hade detta program varit ett bra alternativ :)
 
En annan sak jag funderade på, har sett att det är väldigt mycket seminarier på programmet? Går de till likadant som seminarium på gymnasiet, dvs man sitter ner kring ett bord och presenterar sitt projekt/arbete, sedan diskuterar alla om ämnet?
 
Din utbildning har jag aldrig hört talas om innan @Modig_Korn men den lät verkligen intressant. Är det en treårig utbildning? :)
Ja, den är treårig men vill man läsa vidare så har man ju väldigt många grenar att välja bland. Det bästa med utbildningen är nog att man gör exkursioner, oftast ganska många, på varje kurs. Alltså är det inte bara föreläsningar eller grupparbeten från skolbänken utan heldagar ute i fält för att titta på tex hällristningar, medeltid stadsbyggnation, järnåldersgravar, plocka svamp, fågelskåda eller åka ut till 1700-tals jordbruk och hjälpa till att bruka marken som de gjorde på den tiden.
 
En annan sak jag funderade på, har sett att det är väldigt mycket seminarier på programmet? Går de till likadant som seminarium på gymnasiet, dvs man sitter ner kring ett bord och presenterar sitt projekt/arbete, sedan diskuterar alla om ämnet?

Relativt mycket seminarier är det, men det varierar också från kurs till kurs skall tilläggas. Uppläggen kan variera ganska mycket. Ibland har man fått en gemensam text som diskuteras, ibland får varje student en egen text som kort skall presenteras och sedan diskuterar man gemensamt. Ibland har vi seminarium som utgår från vissa begrepp som introducerats under veckan och som man får chans att diskutera vidare och verkligen försöka förstå. Seminarierna är nästan alltid obligatoriska men inte till för att man skall betygsättas utan snarare väldigt bra möjligheter till ytterligare inlärning. Jag känner ofta att det är under seminarierna som polletten trillar ner! :D
Man får verkligen en chans att ställa alla "dumma frågor", får massa nya infallsvinklar från andra studenter och en lärare som kan flika in/styra diskussionen åt rätt håll igen om man inte längre kommer framåt.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej här kommer en liten berättelse I december kom jag på vad jag ville plugga till på Högskolan. Jag är 25 år gammal och de flesta av...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 852

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gråter du?
  • Dejtingtråden del 37
  • Vad läser du just nu?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Resultat på HD-röntgen
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp