Visste du att...?

machafuko

Trådstartare
Jag älskar folk som kan "onödig", eller väldigt nödvändig, fakta. Så här tänkte jag mig en tråd där vi delar med oss om rolig fakta vi har koll på.

Källkritik från oss alla som läser kan vara bra om man inte bemödas ta fram underlag för sina påståenden. Men se det mer som en kul sak, tänker jag :D

Jag kan börja med:

... Visste du att receptet på Champis är hemligt och att det bara är en enda person som har koll på det?
 
Satt precis och läste bruksanvisningen till tvättmaskinen (bra kvällsnöje :D ) och tydligen ska man slå på alla kranar i huset och låta vattnet rinna ett tag om man inte använt husets varmvatten på två veckor eller mer. Annars kan det bildas explosiv hydrogengas när man slår på tvättmaskinen.

Aldrig hört.
 
Tack ... och har som jag onskade mig en super foda nu nar jag kanner mig fet. :D

Nagot annat jag lart mig i dag ar att det gor inte sa mycket att mina hortensior haller pa att bli uppbranda av solen. De repar sig sager hon som har en stor (en hel massa hectar hortensia falt) hortensia farm i var kommun. 🙂 Tack och lov, jag borjade bli riktigt orolig
 
Jag tycker att det är häftigt att rådjuren betäcks i juli/augusti och efter bara en liten tid stannar det befruktade ägget i sin utveckling och fäster sedan in i livmodern först vid årsskiftet. Fördröjd implantation, en av naturens finesser :)
 
Satt precis och läste bruksanvisningen till tvättmaskinen (bra kvällsnöje :D ) och tydligen ska man slå på alla kranar i huset och låta vattnet rinna ett tag om man inte använt husets varmvatten på två veckor eller mer. Annars kan det bildas explosiv hydrogengas när man slår på tvättmaskinen.

Aldrig hört.
Vad är det i tvättmaskinen som gör att hydrogengas kan bildas?
 
Visste ni att om man sätter på små styltor på myror kan de inte längre navigera i sin omgivning? De använder bland annat antalet steg och dess inprogrammerade längd samt himlens polariserade ljus för att navigera i landskapet. Rubbar du då steglängden går dom alltså vilse.

Dessutom är det otroligt kul att tänka på att forskare alltså sätter på specialtillverkade styltor på myror :D
 
Plopp och Center är likadana chokladbitar.

Det stämmer inte enligt folk som har jobbat på Cloetta. Den ena, minns inte vilken, innehåller mer socker och de har lite olika aromer. Jag tror att det är en myt som har skapats pga att de är så lika.

Varför är de då så lika? För visst är det märkligt att en godistillverkare skapar två så snarlika produkter. Svaret är att Cloetta skapade Center och köpte sedan upp en annan chokladfabrik som hade den mycket populära och smakmässiga kopian Plopp. Eftersom Plopp var så populär fortsatte man tillverka båda.
 
Jag älskar folk som kan "onödig", eller väldigt nödvändig, fakta. Så här tänkte jag mig en tråd där vi delar med oss om rolig fakta vi har koll på.

Källkritik från oss alla som läser kan vara bra om man inte bemödas ta fram underlag för sina påståenden. Men se det mer som en kul sak, tänker jag :D

Jag kan börja med:

... Visste du att receptet på Champis är hemligt och att det bara är en enda person som har koll på det?
Vem är den personen ? och vad händer när denne går hädan? vet man det?
 

Liknande trådar

Fritid Jag har en fritidsaktivitet där jag tappat känslan av att det ska bli roligt. När jag väl är där och gör det så är det roligt och...
Svar
17
· Visningar
1 146
Senast: hollypolly
·
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 857
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 194
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 186
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp