Visste ni...

Om man fodrar med enbart ensilage så bör den ha tillgång på halm eller hö så att den får i sig ts-mängden har jag för mig..Annars så ska man fora med himla mkt ensilage..
 
det är för att det nästan alltid är för lite växttråd i enilage/hösilage, så antingen skall dom stå på halm eller få en halmkaka så dom kan reglera växttråden själva.
 
Nåja,nästan rätt i allafall..*sss*
Visste att det fanns nån andledning.Därav att jag blandar hö och hösilage i Puckans foderstat.. :smirk:
 
Hösilage är ofta slaget på samma mognadsstadium som bra hö o alltså med samma växtrådshalt per kg ts.
Brukar du ge hästarna halm när de går på bete?
PL
 
Om det är mig du frågar så,näe,det gör jag inte.
Men skillnaden är väl att då kan hästen själv reglera hur mkt växttråd de får i sig jmf med på vintern då vi reglerar det genom att ge vissa mängder..Eller?
Om jag skulle ge min pålla den mängd hösilage som hon äter gräs när hon är på bete,så skulle hon matvägra totalt.Sen är det väl en väldig skillnad på ts-halten i gräs och hösilage,och det måste väl ändå ha nån funktion..
 
nej, men det rekommenderas ju i början av säsongen att ge hö....JUST för växttrådshalten....som ju blir mer ju mer tiden lider..... :crazy:
att sen de flesta bönder vill ha 2 skördar på ensilaget/hösilaget, tidigarelägger ju skörden...eller???
 
Det beror väl ändå på när-var-hur ensilaget är skördat och vad det består av.

Det som jag kallar "ko-ensilage" dvs mycket vått ensilage låg ts-halt och mest blad, där är det självskrivet att man måste tillföra något grovare. Men sånt ensilage tycker inte jag är mat för hästar :p.

Det hösilage som vi ger skördas samtidigt med höet, ligger bara lite kortare tid på vallen. Fiberhalten per kg/ts är exakt densamma som det torra höet. Enda skillnaden är att man ger lite mer av hösilaget för att komma upp i samma värden som höet.
 
självklart, om man vet när det är skördat, men många köper ju av bönder och dom vill gärna ha in 2 skördar på året och därför så tas första skörden innan växtråden gått till sig. ts har ju inget med det att göra egentligen, utan hur mycket vallen hunnit växa...
 
Man vill ha 2 (eller 3 eller 4) skördar även om man odlar hö. Jag förstår inte varför en bonde automatiskt säger nej till en andraskörd bara för at han tar in hö och inte ensilage.
 
Jaha :confused:...men då tar man ju in första skörden tidigt...och tar man tidigt är det mycket mindre växttråd..........du kan inte ta andraskörden försent med hö då det i slutet av augusti blir för fuktig luft....och skall du ta i mitten på augusti en andraskörd hö....så lär man ju få ta förstaskörden väldigt tidigt...OCH därmed lite växttråd*puuuh* sen kan dom väl ta in 10 skördar om dom vill, det är inte det jag är intresserad av......
 
Så då bör man tillskottsfodra med halm även när man fodrar med en tidig förstaskörd hö?!
 
Jag tycker du ska tala om VEM som sagt att det är så...inte bara skriva att: så ska det vara. Växttråd får hästen i sig i lagom dos bara man ger tillräckligt med grovfoder.
 
Men fattar du inte :confused: :confused:...det beror ju på NÄR grovfodret är taget.....och det är en på lantmännen som sagt detta, men det säger sig ju självt också...om man bara tänker efter lite.
har du GROVFODER som är taget tidigt(ofta hösilage/ensilage som eg är samma)så ÄR växttrådhalten låg.
har du hösilage taget på samma tid som höet är normalt...DÅ är växttråden normal...Hösilage skördas OFTAST tidigare än hö. Fattar du nu????
 
Jo jag fattar...mycket bra..mer än du tror...men du märker snabbt om hästen får för lite växttråd..och så länge din häst inte har div magstörningar så kan du nog vara lugn att den får i sig det den ska. Men man kan ju inte bara promt påstå...ensilage...ja då måste hästen äta halm.. Det håller inte.
 
dum fråga kanske, men hur märker man om hästen får för lite växttråd, pluttarna blir inte så fasta eller?
 
Jag har väl inte promt påstått det heller....utan jag vill bara upplysa folk om en sak som man kanske förbiser...
men skit i det då.....jag har bara haft hand om hästar i 37 år , så jag kan ju inte fatta nåt då , eller???
har du ensilage skördat i slutet på juni så är det ju helt ok...MEN alla kanske inte har det.....är det då inte bra att bli upplyst , eller vill du forsätta tjafsa?
 
För ett antal år sedan var jorden platt, sedan var den rund. Idag är den oval. Det kommer så mycket nya rön hela tiden. Bara för att det ena är rätt behöver det andra inte vara fel, eller hur. Jag läste nånstans att hösilage inte är bra för hästars mage för det är för lågt pH och hästarna blir sura av det. Så ska man gå efter det uttalandet så kan man fimpa hösilaget och bara ge hö istället....
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
664
Foder & Strö Funderar över om det finns nån forskning kring hur länge en häst behöver tugga för att känna sig nöjd/mätt? Jag vet att hästar inte ska...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
8 994
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Dotterns D-ponny, arabiskt fullblod, går på lösdrift. Får analyserat hösilage 3 ggr/dag. Fri tillgång på halm halva dygnet ungefär...
Svar
4
· Visningar
731
Senast: mily
·
Hästvård Hej! Vi har nu mellan 7 och 17 minusgrader. Hästarna har tillgång till isfritt vatten ute, fodras fyra ggr om dagen med grovfoder och...
Svar
14
· Visningar
1 363
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp