Vit blus blev gul

fejko

Trådstartare
Kan någon förklara detta? Jag åt sushi idag och hade en vit blus (förstås). Naturligtvis fick jag en liten soyaprick på den nytvättade blusen. På med vatten sa en kollega och efter en stund var fläcken nästan borta. När jag kom hem tog jag Yes på fläcken och tvättade blusen i 30 grader utan något annat i maskinen. Döm av min förvåning när blusen har färgats gulaktig efter tvätten? Hur tusan har detta gått till? Det var tomt i maskinen förutom min blus. Fråga nummer två är om det går att få blusen vit igen?
 
Kan någon förklara detta? Jag åt sushi idag och hade en vit blus (förstås). Naturligtvis fick jag en liten soyaprick på den nytvättade blusen. På med vatten sa en kollega och efter en stund var fläcken nästan borta. När jag kom hem tog jag Yes på fläcken och tvättade blusen i 30 grader utan något annat i maskinen. Döm av min förvåning när blusen har färgats gulaktig efter tvätten? Hur tusan har detta gått till? Det var tomt i maskinen förutom min blus. Fråga nummer två är om det går att få blusen vit igen?
Vad är det för material i blusen?
 
Något syntetmaterial just nu är den i maskinen. Det lustiga är att jag har tvättat den en gång förut?
Låter lustigt, vanligast är ju att syntetmaterial är färgade vita. Skulle vara om yes hade löst upp färgen men känns lite orimligt i 30 grader? Tror tyvärr det kan vara svårt att återställa den.
 
Kan någon förklara detta? Jag åt sushi idag och hade en vit blus (förstås). Naturligtvis fick jag en liten soyaprick på den nytvättade blusen. På med vatten sa en kollega och efter en stund var fläcken nästan borta. När jag kom hem tog jag Yes på fläcken och tvättade blusen i 30 grader utan något annat i maskinen. Döm av min förvåning när blusen har färgats gulaktig efter tvätten? Hur tusan har detta gått till? Det var tomt i maskinen förutom min blus. Fråga nummer två är om det går att få blusen vit igen?
Gissningsvis var inte sojan helt borta och det som färgat blusen? Bara vatten lär inte hjälpa, rejält med diskmedel direkt på en sojafläck brukar krävas för att de ska försvinna.

Misstänker att blekmedel är enda sättet att eventuellt få den vit igen?
 
Gissningsvis var inte sojan helt borta och det som färgat blusen? Bara vatten lär inte hjälpa, rejält med diskmedel direkt på en sojafläck brukar krävas för att de ska försvinna.

Misstänker att blekmedel är enda sättet att eventuellt få den vit igen?
Nej det är omöjligt! Det var en pytteliten fläck som knappt syntes. Och hela blusen är nu gulfärgad, dock inte spetsen som satt i halsen.
 
Vad säger tvättrådet?
Jag gissar att det är kört att få den vit igen iom att det är syntet. Kanske kan gå efter upprepade tvättar om den inte torkat emellan, men ger det inte något större chans.
 
Det är 100% bomull. Har tvättat den igen och den är fortfarande gul (förrutom spetsen som nog är något annat material). Jättemysko? Var kommer den gula färgen ifrån?
 
Ok, det går inte att färga ett tyg vitt, bara bleka. Vitt tyg behöver vittvättmedel.

"Underklädesföretaget Triumph är ett av dem som, enligt läsare, rekommenderar sina kunder att tvätta vitt i kulörtvättmedel. När vi kontaktar dem får vi förklaringen: ”Tyget färgas vitt, det bleks inte. Därför är det bättre att tvätta med kulörtvättmedel, för att behålla färgen.”

Men Mats Johansson, universitetsadjunkt och lärare i färgning och beredning vid Textilhögskolan i Borås, håller inte med.

Det går inte att färga något vitt. Ska något bli vitt, måste det blekas. Att det skulle finnas ett generellt förbud mot blekmedel i Indien tror jag inte på, då skulle vi inte ha några vita kläder, säger han.

LÄS ÄVEN: Har tvättråden blivit fegare?https://www.radron.se/vardagskunskap/har-tvattraden-blivit-fegare/

Så vem ska man lita på – företaget som tillverkar produkterna, eller en universitetslärare i färgning? Vi frågade Triumph igen, och efter några månader fick vi ett nytt svar: ”Våra vita bomullsprodukter är blekta. I tvättråden står det om vi rekommenderar blekmedel eller inte. Men normalt gör vi inte det. Om konsumenten tvättar de vita underkläderna med endast vittvättmedel finns det ingen anledning att använda blekmedel”

Mats Johansson säger att plagg som innehåller elastan inte tål starka blekmedel. Då kan man använda flytande vittvättmedel, som inte innehåller blekmedel.

– Men då kommer plaggen att tappa lite vithet, och en del fläckar blir svårare att få bort, säger han.

Att vita kläder skulle färgas vita är alltså en myt."


Källa: Råd & Rön
 
Och inget filter för det på tvättmaskinen? Och har ni filter, det kanske behöver bytas? Bomull kan ju absolut ta åt sig av tex järn som färgar vattnet gulaktigt.
Inget filter, men alltså det är mycket svagt gulaktigt. Fyller man en hel tillbringare kan man ana färgen.
 
Jag får helt enkelt tvätta något vitt som jag inte är rädd om och se vad som händer.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp