Vit boxer...

E

Elvis

hallå alla glada bukefalosser!
Jaag har en liten fråga eller rättare sagt två om boxrar... Vita boxrar, varför är d ionte tillåtna? För man ha en sådan eller avlivas de? Och varför är de otillåtna? Jag tycker att de är jättessöta... men jag har aldrig sett ngn "live" här i Stockholm... i vuxen ålder! Och så en fråga till blir det ngt fel på hundens sätt och lynne när det är ett färg "fel"? Tack! /Elvis!
 
Hejsan!

Jag vet inte jag, men kan inte tänka mig att färgen gör att hunden får problem med lynnet... :confused: Låter osannolikt. Däremot kan det hända att själva färgen är otillåten på utställningar osv.
Jag har själv sett en vit vuxen boxer :)

Ha det fint!

/Frida

________________________________

"Dream as you'll live forever, live as you'll die today"
"Om Gud skapade mig så skall jag inte behöva buga för honom. Han får faktiskt stå för vad han har gjort!"
 
Vitt är inte en godkänd färg hos boxer vilket innebär att en vit boxer aldrig kan ta sig någonstans på utställning och de används inte i avel. Vissa hävdar att vita boxrar lättare får hudproblem än andra boxrar, det finns dock inga vetenskapliga studier som stödjer detta. Däremot så är den vita färgen förknippad med dövhet vilket har gjort att en del uppfödare har avlivat vita valpar. Idag är det dock fler och fler uppfödare som behåller även de vita valparna och säljer de till reducerat pris, de är trots allt inte rastypiska. Skaffar man en vit boxer är det hörseln man skall oroa sig för, men man kan hörseltesta hunden hos veterinären. Om inte annat så märker man ganska snabbt när en hund faktiskt inte hör en.

Mentaliteten på en vit boxer är densamma som på vilken annan boxer som helst.
 
Vem vet, snart kanske de får en egen rasklubb o allt...som vita schäfrar, förlåt vit herdehund har! ;)
 
Jag känner en vit boxer och som tur är så är hon helt felfri mot sådana fel som sägs vara vanliga bland vita boxrar.
 
Detta med att den inte är godkänd är lite konstigt, då jag fått berätta för mig att den vita färgen är boxerns ursprungsfärg!?!
 
Finns en vit boxer i stallet där jag har mina hästar här i Stockholm, tycker dom är underbart snygga! :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Blev lite nyfiken då färger/färgbeteckningar kom upp i uppdateringstråden. Så, jag tänkte att det kunde vara kul att få veta vilka...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 681
Senast: Sampi
·
Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
2 771
Senast: WildHorse
·
  • Artikel
Dagbok Ja, som titeln säger. De som hänger regelbundet i snacktråden på katt känner till detta, men efter den senaste tidens prat om...
Svar
14
· Visningar
6 574
Senast: Caoimhe
·
Hästvård Hej. jag har lite frågor och då jag är nojjig kanske jag bara överriver. Men min förra häst dog nyligen så är rätt orolig av mig med min...
Svar
9
· Visningar
1 884
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp