Vit mjölk länge?

Är hon dräktig och lite beorende på hur nära förestående fölningen är så krävs ju en ganska så övergripande övervakning dygnet runt så att hon inte riskerar att föla när du inte är där. Det borde ju även veterinärerna känna till. Mycket märkligt agerande. Jag hade krävt en undersökning och helst igår.
 
Eller ett enkelt blodprov???

Mitt ”dräktiga” sto (där jag tom fick mig en spark vid ett tillfälle) har fortfarande inte fölat tre år senare. ;) Men där tog jag ut veterinär som undersökte samt tog blodprov. Livmodern låg långt inne, så liten chans för dräktig var det fast hen inget kände vid undersökning. Men när blodprovet visade negativt kunde jag slappna av. :)

Haha snopet att få en spark av tarmar! Jag har 2 ston som alltid gått ihop som beter sig likadant och har samma tecken. Vet inte vad sannolikheten är att de skulle vara skendräktiga samtidigt, men det blir en erfarenhet om det skulle vara så att de är tomma. Ja jag vill också kunna slappna av, avvaktar till nästa vecka sedan får jag jaga rätt på en veterinär som kan komma ut!
 
Är hon dräktig och lite beorende på hur nära förestående fölningen är så krävs ju en ganska så övergripande övervakning dygnet runt så att hon inte riskerar att föla när du inte är där. Det borde ju även veterinärerna känna till. Mycket märkligt agerande. Jag hade krävt en undersökning och helst igår.

Jag gissar på att de inte ville komma då vi alla trodde att de skulle föla förra veckan och de ville inte stressa ifall det var så nära. Jag litar på mina veterinärer så brukar gå efter vad de säger. Men när det inte kom något förra veckan så blev vi alla snopna. Vi ger det som sagt till nästa vecka sen får en veterinär komma ut =)
 
Jag gissar på att de inte ville komma då vi alla trodde att de skulle föla förra veckan och de ville inte stressa ifall det var så nära. Jag litar på mina veterinärer så brukar gå efter vad de säger. Men när det inte kom något förra veckan så blev vi alla snopna. Vi ger det som sagt till nästa vecka sen får en veterinär komma ut =)
Hur har det gått för er? Har där ploppat ut en liten?
 
Ok en uppdatering från en ännu mer förvirrad hästägare än tidigare.
Idag var vet här och ultraljudade och kände. Ultraljudet visade något vätskefyllt hos båda men han kunde inte säga 100% att det var föl då han inte kom in så långt för de var trånga. Rörelserna i magen kunde han dock inte förklara på annat sätt än att det måste vara föl. Dock tror han inte att de är så långt gågna som vi har trott utan att det dröjer en månad till.
Han tyckte dock att det var märkligt med vita mjölken och släppta bäckenband. Blodprov togs också så får svar om en vecka.
Jag blir tokig, haha.
 
Ok en uppdatering från en ännu mer förvirrad hästägare än tidigare.
Idag var vet här och ultraljudade och kände. Ultraljudet visade något vätskefyllt hos båda men han kunde inte säga 100% att det var föl då han inte kom in så långt för de var trånga. Rörelserna i magen kunde han dock inte förklara på annat sätt än att det måste vara föl. Dock tror han inte att de är så långt gågna som vi har trott utan att det dröjer en månad till.
Han tyckte dock att det var märkligt med vita mjölken och släppta bäckenband. Blodprov togs också så får svar om en vecka.
Jag blir tokig, haha.
Spännande :nailbiting:
 
Ok en uppdatering från en ännu mer förvirrad hästägare än tidigare.
Idag var vet här och ultraljudade och kände. Ultraljudet visade något vätskefyllt hos båda men han kunde inte säga 100% att det var föl då han inte kom in så långt för de var trånga. Rörelserna i magen kunde han dock inte förklara på annat sätt än att det måste vara föl. Dock tror han inte att de är så långt gågna som vi har trott utan att det dröjer en månad till.
Han tyckte dock att det var märkligt med vita mjölken och släppta bäckenband. Blodprov togs också så får svar om en vecka.
Jag blir tokig, haha.
Spännande! Skönt att få det riktiga svaret snart i alla fall :)
 
Så märkligt! och spännande! Men är det inte ett nästan osannolikt sammanträffande att båda stona råkade vara brunstiga samtidigt och att det råkade rymma en hingst som betäckte båda och stack därifrån innan någon märkte något? Ja, det kan ju hända. Men sannolikheten kan ju inte vara stor. Men ska bli spännande att följa tråden och se vad som händer.
 
Så märkligt! och spännande! Men är det inte ett nästan osannolikt sammanträffande att båda stona råkade vara brunstiga samtidigt och att det råkade rymma en hingst som betäckte båda och stack därifrån innan någon märkte något? Ja, det kan ju hända. Men sannolikheten kan ju inte vara stor. Men ska bli spännande att följa tråden och se vad som händer.
Verkligen. Dom brukar brunsta samtidigt, sist fick de varsitt föl med 5 dagars mellanrum. Nja, deras hästar har varit på rymmen så många gånger att vi har ingen aning om när det har kunnat hända. Det är inte bara en hingst utan flera. Är mycket jag inte vill/kan ta upp här så försöker att bara fokusera på dräktigheterna i tråden. Nu är vi i alla fall helt säkra på att hon med vita mjölken är dräktig då det var ett riktigt party i magen igår som inte kan ha varit något annat sa veterinären =)
 
Spännande! Skönt att få det riktiga svaret snart i alla fall :)
Verkligen! Stona driver mig lite till vansinne då de inte följer regelboken ALLS. Vet sa att jag skulle tempa morgon och kväll och när det sjunkit en halv grad är det dags. "Vita mjölken hästen" har gått från 38.0 till 37.3 så vi får väl se om det stämmer, för det gör ju inget annat på dessa två haha!
 

Liknande trådar

Avel Mitt sto är på dygn 297 och har idag börjat läcka mjölk, den är vit men relativt genomskinlig. När jag hade en droppe på fingret så...
Svar
5
· Visningar
872
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 185
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 353
Avel Hej! Jag gjorde en gynkoll på mitt swb sto förra torsdagen 29/4. Allt såg bra ut och hon var på väg i brunst och veterinären såg...
Svar
2
· Visningar
863
Senast: Karro-Lina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp