Vit mjölk länge?

Nariko

Trådstartare
Hej!
Då både jag och de 5 veterinärerna jag pratat med är förvirrade så skriver jag här i hopp om lite klarhet. Jag har ett sto som uppenbarligen har blivit tjuvbetäckt då vi för 2 veckor sedan såg fölrörelser, och har sett dagligen sedan dess.
I helgen trodde vi (jag och veterinärerna) att hon skulle föla då hon visade alla tecken: la sig ner, ställde sig upp flera gånger, kliade rumpan, matvägrade osv. Samt att mjölken gick från genomskinlig till vit.
Men det har inte kommit något föl och hon är sig själv igen, dvs visar inte några tecken mer än att mjölken fortfarande är vit. Eftersom att hon blivit tjuvbetäckt så har vi ingen aning om när det hände så vi kan inte räkna ut datum och kliniken sa att ultraljud är inte tillförlitliga när det gäller att räkna ut hur långt gången en häst är så det var onödigt att göra sa dom.
Jag misstänker att fölet vände på sig i helgen, därav betedde hon sig som hon gjorde. Men hur länge kan dom gå med vit mjölk egentligen? Någon som varit med om att ston fått vit mjölk långt innan fölning?
Tacksam för svar då vi är väldigt trötta nu efter fölvak.
 
Är du säker på att hon är dräktig? Har veterinär undersökt henne och konstaterat antingen via blodprov eller genom att känna på livmodern konstaterat att det finns ett föl där?
Det som man tror är fölrörelser kan också vara tarmrörelser därför räcker det inte med att titta på stoet utan hon måste också undersökas. Det finns också ston som har mjölk trots att de inte är dräktiga.

Mitt eget sto gick som längst med vit mjölk i åtta dagar innan fölning.
 
Är du säker på att hon är dräktig? Har veterinär undersökt henne och konstaterat antingen via blodprov eller genom att känna på livmodern konstaterat att det finns ett föl där?
Det som man tror är fölrörelser kan också vara tarmrörelser därför räcker det inte med att titta på stoet utan hon måste också undersökas. Det finns också ston som har mjölk trots att de inte är dräktiga.

Mitt eget sto gick som längst med vit mjölk i åtta dagar innan fölning.

Nej varken distriktarna eller kliniken vill undersöka henne då de anser att det kan stressa henne. Hon har haft föl förut och rörelserna ser precis likadana ut som de gjorde då, det är enda anledningen till varför vi är säkra på att hon är dräktig. Får prata med dom igen och försöka få dom till att undersöka, är det som du säger att tarmarna kan göra så grova rörelser så är det ju något allvarligt fel isåfall. Tack för svaret!
 
Nej varken distriktarna eller kliniken vill undersöka henne då de anser att det kan stressa henne. Hon har haft föl förut och rörelserna ser precis likadana ut som de gjorde då, det är enda anledningen till varför vi är säkra på att hon är dräktig. Får prata med dom igen och försöka få dom till att undersöka, är det som du säger att tarmarna kan göra så grova rörelser så är det ju något allvarligt fel isåfall. Tack för svaret!

Magen på mitt gamla avelssto rörde sig flera gånger på samma sätt när hon inte var dräktig som när hon var det. Någon gång kände jag mig nästan övertygad om att hon måste ha blivit tjuvbetäckt även fast jag visste att hon hade vara många mil från någon hingst.

Jag tycker att någon veterinär behöver undersöka henne så att du vet. Nästan varje år är det någon här som vakar i veckor på ett föl som aldrig kommer och det vore tråkigt för dig om du vakade under lång tid utan att hon verkligen är dräktig.
 
Vi har haft hingstar som varit på rymmen här, så möjligheten för det är stor. Ja jag blir verkligen knäpp av att inte veta, men veterinärerna var så säkra på att hon är dräktig så har bara gått efter det och tecknena. Men jag ska stå på mig och be dom undersöka henne så att vi slipper gå runt och inte veta. Tack!
 
Hej!
Då både jag och de 5 veterinärerna jag pratat med är förvirrade så skriver jag här i hopp om lite klarhet. Jag har ett sto som uppenbarligen har blivit tjuvbetäckt då vi för 2 veckor sedan såg fölrörelser, och har sett dagligen sedan dess.
I helgen trodde vi (jag och veterinärerna) att hon skulle föla då hon visade alla tecken: la sig ner, ställde sig upp flera gånger, kliade rumpan, matvägrade osv. Samt att mjölken gick från genomskinlig till vit.
Men det har inte kommit något föl och hon är sig själv igen, dvs visar inte några tecken mer än att mjölken fortfarande är vit. Eftersom att hon blivit tjuvbetäckt så har vi ingen aning om när det hände så vi kan inte räkna ut datum och kliniken sa att ultraljud är inte tillförlitliga när det gäller att räkna ut hur långt gången en häst är så det var onödigt att göra sa dom.
Jag misstänker att fölet vände på sig i helgen, därav betedde hon sig som hon gjorde. Men hur länge kan dom gå med vit mjölk egentligen? Någon som varit med om att ston fått vit mjölk långt innan fölning?
Tacksam för svar då vi är väldigt trötta nu efter fölvak.
Jag har flera bekanta som också visat sig ha skendräktiga ston som betett sig sådär. Men då visste de med all säkerhet att stona blivit betäckta, dräktiga men kastat/resorberat i tidigt skede utan att det märkts. Sen har de fölvakat helt i onödan och vid kontroll har stona varit tomma.
 
Jag har flera bekanta som också visat sig ha skendräktiga ston som betett sig sådär. Men då visste de med all säkerhet att stona blivit betäckta, dräktiga men kastat/resorberat i tidigt skede utan att det märkts. Sen har de fölvakat helt i onödan och vid kontroll har stona varit tomma.
Så tråkigt!
 
Mitt garanterat ickedeäktiga (Inte ens betäckt) sto har haft vit ”mjölk” i nästan ett år. I somras var hon eller snarare hennes hormoner HELT övertygad om att hon snart skulle föla. Satte juver med och var så ”mjölk”stinn att det räckte med att peta på juvret. Tog månader innan hormonerna insåg att det nog inte skulle bli någon unge.

Än har inget föl tittat ut - men vit mjölk har hon än om man skulle prova mjölka ur.
 
Inget föl ännu! Magen växer, juvret är mer fyllt, slidan har blivit längre och hon har ändrat beteende. Syns fortfarande tydliga rörelser i magen, så vi får vänta o se helt enkelt. Ger henne året ut haha!
 
Inget föl ännu! Magen växer, juvret är mer fyllt, slidan har blivit längre och hon har ändrat beteende. Syns fortfarande tydliga rörelser i magen, så vi får vänta o se helt enkelt. Ger henne året ut haha!
Ingen har fortfarande konstaterat om stoet faktiskt är dräktigt eller om hon bara luras?

Hoppas det kommer ett föl snart om det nu är där inne, så slipper ni gå och fundera.
 
Nä varken kliniken eller distriktarna vill komma ut, dom säger att det låter som att hon är nära fölning och då vill dom inte gå in och känna. Och att ultraljud är onödigt då det är svårt att se om hon nu är långt gången. Har ringt dom flera gånger men de står på sig så jag har inte så mycket val än att vänta, vilket håller på att göra en galen haha..
 
Nä varken kliniken eller distriktarna vill komma ut, dom säger att det låter som att hon är nära fölning och då vill dom inte gå in och känna. Och att ultraljud är onödigt då det är svårt att se om hon nu är långt gången. Har ringt dom flera gånger men de står på sig så jag har inte så mycket val än att vänta, vilket håller på att göra en galen haha..

Det låter faktiskt inte riktigt klokt. Kan de verkligen vägra att ta reda på om ett sto verkligen är dräktig? Har inte hört talas om det tidigare.
 
Jag vet inte, jag skulle väl inte kalla det för att dom vägrar utan de har mer diskuterat fram det och så har jag hållt med om att det är onödigt att stressa. Men jag blev förvånad över att kliniken sa att det var onödigt att ultraljuda! Händer det inget denna veckan så ringer jag distriktarna igen och säger att dom får komma ändå
 
Jag vet inte, jag skulle väl inte kalla det för att dom vägrar utan de har mer diskuterat fram det och så har jag hållt med om att det är onödigt att stressa. Men jag blev förvånad över att kliniken sa att det var onödigt att ultraljuda! Händer det inget denna veckan så ringer jag distriktarna igen och säger att dom får komma ändå

Ultraljuda verkar onödigt, det räcker med en rektalundersökning för att känna på livmodern.
 
Eller ett enkelt blodprov???

Mitt ”dräktiga” sto (där jag tom fick mig en spark vid ett tillfälle) har fortfarande inte fölat tre år senare. ;) Men där tog jag ut veterinär som undersökte samt tog blodprov. Livmodern låg långt inne, så liten chans för dräktig var det fast hen inget kände vid undersökning. Men när blodprovet visade negativt kunde jag slappna av. :)
 

Liknande trådar

Avel Mitt sto är på dygn 297 och har idag börjat läcka mjölk, den är vit men relativt genomskinlig. När jag hade en droppe på fingret så...
Svar
5
· Visningar
872
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 185
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 353
Avel Hej! Jag gjorde en gynkoll på mitt swb sto förra torsdagen 29/4. Allt såg bra ut och hon var på väg i brunst och veterinären såg...
Svar
2
· Visningar
863
Senast: Karro-Lina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp