Vit päls under sadeln

pilmen

Trådstartare
Min ponny har börjat få vit päls, framförallt under sadeln. Hon har en del små vita partier/prickar här o var sen innan men inte som ser ut såhär.
Hon är 17 år så det kanske är möjligt att det är för att hon börjar bli äldre, men känns osannolikt att det skulle bli så mycket tydligare under sadeln då. (Hon har fått lite vita hår på tex hals och rumpa också men inte lika tydligt)
Är rädd att det är sadeln som trycker på något sätt.. någon som har nån idé om vad är det?
Ska tilläggas att sadeln är utprovad till henne.
 

Bifogade filer

  • 5F0E9382-0956-41FB-B677-87EBAD14649B.jpeg
    5F0E9382-0956-41FB-B677-87EBAD14649B.jpeg
    210 KB · Visningar: 239
Det låter onekligen som tryck av sadeln.

Även om en sadel är utprovad kan både häst och sadel ändras med tiden så att sadeln inte längre passar.

Sedan kan det också vara skav av tex.små gruskorn eller annan smuts som ger skador i sadelläget.
Jag hittade häromdagen hemska små sår, bulor och skadad päls under sadeln på en av mina elevers ponnyer. Ponnyn hade varit "besvärlig" i ridningen ett tag, så det var därför jag kollade den. I den ponnyns fall var det helt klart smuts som var orsaken. Det räcker inte alltid att bara borsta av hästen lite snabbt och sen slänga på sadeln.
Säger såklart inte att det är så i ditt fall, men det är tyvärr ganska vanligt.
 
Det låter onekligen som tryck av sadeln.

Även om en sadel är utprovad kan både häst och sadel ändras med tiden så att sadeln inte längre passar.

Sedan kan det också vara skav av tex.små gruskorn eller annan smuts som ger skador i sadelläget.
Jag hittade häromdagen hemska små sår, bulor och skadad päls under sadeln på en av mina elevers ponnyer. Ponnyn hade varit "besvärlig" i ridningen ett tag, så det var därför jag kollade den. I den ponnyns fall var det helt klart smuts som var orsaken. Det räcker inte alltid att bara borsta av hästen lite snabbt och sen slänga på sadeln.
Säger såklart inte att det är så i ditt fall, men det är tyvärr ganska vanligt.
Ja, fast i de fall där det handlar om smuts lär det knappast bli vita hår utan snarare, som du skriver, sår och skadad päls. Vid vita hår brukar det handla om rena tryckskador.
 
Okej, tack för svar.
Enda jag reagerar på lite är att sadeln ligger still, och enligt mig ser ut o ligga bra. Men absolut, får försöka få till en ny utprovning! 😊
 
Jag tycker mest att det ser ut som stickelhår. Men det är klart att det är bra att det uppmärksammas om det är mycket mer under sadeln fast det där hade inte oroat mig om det inte fanns andra tecken på att sadeln inte passar.
 
Det är som sagt möjligt att hon bara får mer stickelhår nu med sommarpälsen. Som sagt så har hon en del vita små fläckar lite överallt och såna små stickelhår även på halsen.
Hon visar ingen ömhet eller liknande över ryggen..
Jag tror jag avvaktar lite, skulle sadeln börja glida eller liknande så får jag tänka om men. Tack för svaren allihopa! 🙏😊
 
Det är som sagt möjligt att hon bara får mer stickelhår nu med sommarpälsen. Som sagt så har hon en del vita små fläckar lite överallt och såna små stickelhår även på halsen.
Hon visar ingen ömhet eller liknande över ryggen..
Jag tror jag avvaktar lite, skulle sadeln börja glida eller liknande så får jag tänka om men. Tack för svaren allihopa! 🙏😊
En tryckande sadel orsakar lidande och kan förstöra ponnyn även om den inte glider. Utifrån ditt första inlägg skulle jag ta hjälp. Stickelhåren är på bilden bakom bogbladet/vid sidan om manken som är klassiska "tryck från sadeln"-ställen.

Ett enkelt test kan vara att rida med en bit lakansväv under sadel och vojlock - blir den jämt svettig brukar de vara OK - finns torra fläckar ska ponnyn inte bära den sadeln mer.
 
jag vill verkligen inte rida i en sadel som inte passar hästen, och har börjat tänka på det ännu mer nu så jag tog bilder på svettavtrycken här om dagen. Jag vet att det inte alls är 100% metod att bara kolla på schabraket men jag är så vilsen så jag hade behövt något o gå på..
Vad tror ni? 🥴
1CE717DF-D404-4D58-9CBF-A11DF5A17553.jpeg
 
Jag skulle ta ut sadelprovare för en mer exakt bedömning än över nätet. Blir bäst resultat av en som kan ge råd och tips när denne sett hästen och sadel live och dessutom har kunskaperna.
Sen får man ta ställning med hur man går vidare efter det.
 
Okej tack. Vad kan det vara som är fel då? Bommen, vidden eller något annat?
Det är svårt att säga när man inte ser hästen på riktigt och jag kan ha fullständigt fel men jag tycker att det ser ut på bilden som att hästen har väldigt lite muskler vid manken? Isåfall kan det vara därför sadeln ligger still och också därför hästen har fått vita hår. En sadel kan liksom skapa sig en plats på ryggen genom trycket den utövar på hästens muskler och har det blivit så så ligger ju sadeln still på den plats trycket av den har skapat. Sadeln har isåfall, om min tanke stämmer, varit för smal/haft felaktig bomvinkel eller helt enkelt inte en passande bom så att ett ofördelaktigt tryck har skapats framåt och musklerna har förtvinat. Det kan också vara så att sadeln en gång har passat hästen men att sadeln inte passar ryttaren. Då kan liknande scenario uppstå eftersom ryttarens position i sadeln blir fel och därmed blir det ett ofördelaktigt tryck på hästens rygg.

En duktig sadelutprovare kan hjälpa till även med sådant här. Man kan då (om det är som jag gissar att det är) behöva padda upp kring manken i början tills musklerna där har återhämtat sig.
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
2 966
Senast: Mabuse
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 809
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 036
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 008
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp