Silverschampoo men bara vid speciella tillfällen, man får passa sig lite svansen kan få lite blå toner om de sitter i för länge. En del säger att de hjälper med jodopax, aldrig prövat själv.
 
Jag använder galltvål, men även Leovets skimmelschampo (typ silverschampo med vanligt schampo).
Jag kör först skimmelschampo, sedan mellan 1- 3 schamponeringar med galltvål och avslutar med Cowboy magics pälsglans.
 
Har testat både silverschampo och laktacyd men får inte de resultatet jag villa. Det tvättar ut smutsen men inte kiss färgen :(
Blanda jodopax och vatten i en hink. Tänk hovböldsstyrka på blandningen. Doppa
ner svansen i den. Skölj inte ur det, utan strö i potatismjöl. Det blir kritvitt när det torkar.
 
Blanda jodopax och vatten i en hink. Tänk hovböldsstyrka på blandningen. Doppa
ner svansen i den. Skölj inte ur det, utan strö i potatismjöl. Det blir kritvitt när det torkar.

Hmm, intressant... Jod blir blått när det stöter på stärkelse, det är kanske därför det funkar?

Mitt tips är annars att tvätta svansen med silverschampo (flera omgångar kan behövas) och sedan ha i rejält med potatismjöl eller "vitpulver" från typ NAF när svansen fortfarande är fuktig. Låt torka och borsta ur överflödigt pulver.
 
Är svansen ren så är svansen ren. Hade önskat att hetsen att ha prickfria hästar inte fortsatte öka och öka.

Hint: det går att bleka/färga svansen, vill vi behöva det för att nå idealen?

På riktigt, är det inte ganska sjukt att tvätta hästar regelbundet till tävling tex?
 
Är svansen ren så är svansen ren. Hade önskat att hetsen att ha prickfria hästar inte fortsatte öka och öka.

Hint: det går att bleka/färga svansen, vill vi behöva det för att nå idealen?

På riktigt, är det inte ganska sjukt att tvätta hästar regelbundet till tävling tex?
Jag känner mig inte direkt träffad, men ändå manad att svara.
En vanlig dag drar jag av hästen med en "koskrapa", mjukborste i ansiktet och mer noggrant där sadel och sadelgjord är. Plockar bort om det sitter kvistar i svansen. Min häst är alltid fläckig, han är vit, går på lösdrift utan täcke.
Tvättar gör jag inför finare träning eller liknande (tävlar aldrig nu för tiden) och eftersom mina går ute, på vintern är det endast svansen som tvättas. På sommaren är det oftast bara svansen, men ibland får hela kroppen en genomgång.
Att ha en vit häst med kissgul svans känns lagom kul, det färgar ju även det, jag behöver oftast bara ta det "skarpare" längst ner.
Jag vet att tvättar jag regelbundet (en gång i veckan) så behöver jag bara använda vanligt schampo. Men jag är inte så intresserad av att tvätta min hästs svans varje vecka, framförallt eftersom vi bara har kallvatten och jag måste stå och koka vatten med vattenkokaren o.s.v.
 
Jag känner mig inte direkt träffad, men ändå manad att svara.
En vanlig dag drar jag av hästen med en "koskrapa", mjukborste i ansiktet och mer noggrant där sadel och sadelgjord är. Plockar bort om det sitter kvistar i svansen. Min häst är alltid fläckig, han är vit, går på lösdrift utan täcke.
Tvättar gör jag inför finare träning eller liknande (tävlar aldrig nu för tiden) och eftersom mina går ute, på vintern är det endast svansen som tvättas. På sommaren är det oftast bara svansen, men ibland får hela kroppen en genomgång.
Att ha en vit häst med kissgul svans känns lagom kul, det färgar ju även det, jag behöver oftast bara ta det "skarpare" längst ner.
Jag vet att tvättar jag regelbundet (en gång i veckan) så behöver jag bara använda vanligt schampo. Men jag är inte så intresserad av att tvätta min hästs svans varje vecka, framförallt eftersom vi bara har kallvatten och jag måste stå och koka vatten med vattenkokaren o.s.v.

Vi har häst på samma sätt, jag har också en nästan vit skimmel som haft vit man o svans sedan 12 åt tillbaka 🙂

Jag ville bara lyfta i tråden att de där kritvita svansarna inte alltid går att nå bara med schampo. Och att trenden ju tyvärr bara går åt att hästarna ska vara "renare och renare" på ett numera ohästvänligt vis. Det finns ju ingen häst utan hudåkommor som faktiskt gynnas av att bli schamponerad över hela kroppen.
 
Vi har häst på samma sätt, jag har också en nästan vit skimmel som haft vit man o svans sedan 12 åt tillbaka 🙂

Jag ville bara lyfta i tråden att de där kritvita svansarna inte alltid går att nå bara med schampo. Och att trenden ju tyvärr bara går åt att hästarna ska vara "renare och renare" på ett numera ohästvänligt vis. Det finns ju ingen häst utan hudåkommor som faktiskt gynnas av att bli schamponerad över hela kroppen.
Jag upplever det mer som att i vissa grupperingar är det mer tvätterier och i andra mer "naturligt" med vad det medför.
Varken mer eller mindre än innan. 🤷‍♀️

(Mina hästar gick på svart sand i somras, det var ju omöjligt att få de ordentligt rena bara genom att borsta. Hade däremot inget rinnande vatten, så det blev skrubbning när sommaren var över.)
 
Är svansen ren så är svansen ren. Hade önskat att hetsen att ha prickfria hästar inte fortsatte öka och öka.

Hint: det går att bleka/färga svansen, vill vi behöva det för att nå idealen?

På riktigt, är det inte ganska sjukt att tvätta hästar regelbundet till tävling tex?

Jag har tom tävlat med spån i svansen 😂 Nej jag orkar inte alls med den där hetsen, jag är för gammal för det nu 🙄
 
När jag väl tvättar svansen använder jag yes diskmedel! Det bästa än så länge..
Ja alla dyra schampon är helt onödiga, vanligt diskmedel tycker jag var klart effektivast på skimmelsvansar 👍
Samt att inte låta svansen bli allt för skitigt utan hålla efter den mellan tävlingar.
 
Min skimmelsvans tvättade jag med YES och under lertiden packade jag in svansen i kokosolja (lättare att skölja bort leran).
 
Nej, inte om man har en skimmel 😅
Det ser himla trist och ovårdat ut om ngn kommer med en smutsig/gulfärgad skimmel faktiskt. Andra färger kan man iaf borsta upp en glans som syns i ljuset och inte bara i visst ljus pga vit häst.

Men det är ju det som är helt felaktigt. Hästen är inte ovårdad om den inte är helkroppsschamponerad. Eller oklippt, en annan hästovänlig norm numera.

Sedan kan ju skimlar sova i sitt bajs eller bli missfärgade av vad de rullar sig i. Men jag tycker också det är väldigt trist att hästen behöver badas pga kissfläckar. Failen där är ju inte att hästen inte badas utan att den ligger på en blöt bädd.
 
Men det är ju det som är helt felaktigt. Hästen är inte ovårdad om den inte är helkroppsschamponerad. Eller oklippt, en annan hästovänlig norm numera.

Sedan kan ju skimlar sova i sitt bajs eller bli missfärgade av vad de rullar sig i. Men jag tycker också det är väldigt trist att hästen behöver badas pga kissfläckar. Failen där är ju inte att hästen inte badas utan att den ligger på en blöt bädd.
Men vad är det du tänker är så negativt för hästen om man vill tvätta svansen? Jag fattar inte. På vilket sätt far hästen illa av att svansen tvättas regelbundet?

Har svårt att se att det skulle vara så himla negativt även med att schamponera kroppen regelbundet.
 
Men det är ju det som är helt felaktigt. Hästen är inte ovårdad om den inte är helkroppsschamponerad. Eller oklippt, en annan hästovänlig norm numera.

Sedan kan ju skimlar sova i sitt bajs eller bli missfärgade av vad de rullar sig i. Men jag tycker också det är väldigt trist att hästen behöver badas pga kissfläckar. Failen där är ju inte att hästen inte badas utan att den ligger på en blöt bädd.
Det bästa min häst vet (som givetvis är vit) är att sova med huvudet i en varm hög :turd:
Till och med på 15 ha bete..
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min 13 åriga connemara ponny får väldigt mycket klåda i svansroten under vintern. Han är en boxvandrare och är ibland lite stressad...
Svar
1
· Visningar
251
Senast: Ponylove
·
Hästvård Min häst har en kort svans och kort man, så kort att det inte går att göra flätor. HUR får jag den och svansen att växa???
Svar
1
· Visningar
357
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Jag får oftare och oftare "vita fingrar". Det gör inte ont, bara obehagligt när jag tappar känseln. Förr fick jag ont, riktigt ont. Men...
Svar
18
· Visningar
693
Senast: Kakis
·
Hemmet Hunden spydde nån brun sörja på den vita trasmattan inatt. Mattan får inte plats i tvättmaskinen. Finns det nått sätt att få rent den...
Svar
9
· Visningar
496
Senast: snorp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp