Vita arkivet.

Mia_R

Trådstartare
Jag har förstått att jag som inte har bröstarvingar men inte vill att delar av min släkt ska ärva mig ändå måste skriva testamente? Jag kan styra utan att det ska bli något tjafs vem som ärver vad och vilka som inte ärver alls av mer avlägsen släkt? Däremot så kan jag styra lite av vad jag vill ska hända efter min död via Vita arkivet? Om jag vill bli kremerad och strödd kan jag önska det här men utan någon garanti. Det är sjukt löjligt att jag som levande inte kan själv ansöka att om jag dör from 5 år från nu så kan jag inte ansöka i förskott att bli spridd utan det är mina ev efterlevandes godhet som avgör?

Kan jag ansöka om att få bli stödd tillsammans med de eventuella djur jag har kremerade? Pappas katt är i lönndom begravd tillsammans med honom av hans dåvarande sambo på en kyrkogård, jag hade annars gjort det själv. Jag vill inte vila i vigd jord, det är emot allt vad jag tror på och vill bli strödd på en plats långt ifrån all mänsklighet på en plats som betytt mycket för mig och jag vill blir spridd med de djur jag har kremerade. Än så länge är det bara en, de andra är jordbegravad. Om jag nu fortsättningsvis skulle kremera mina djur, kan jag lagligen får bli strödd på icke kyrklig mark tillsammans med dem?
 
Jag har inte heller bröstarvingar men däremot många syskon och syskonbarn, har sagt inget religiöst, kremering och jag och Nikita ska spridas för vinden - är lagligt om man gör det mer än en km utanför land på en båt. Jag har skrivit testamente några gånger men aldrig fått det bevittnat.

Vill inte heller att vissa ska ärva mig, men tror att det bara är att nämna de som ska ärva och vad. Det enda jag skrivit om i detalj är Megara och vad som ska göras med henne.
 
Jag har inte heller bröstarvingar men däremot många syskon och syskonbarn, har sagt inget religiöst, kremering och jag och Nikita ska spridas för vinden - är lagligt om man gör det mer än en km utanför land på en båt. Jag har skrivit testamente några gånger men aldrig fått det bevittnat.

Vill inte heller att vissa ska ärva mig, men tror att det bara är att nämna de som ska ärva och vad. Det enda jag skrivit om i detalj är Megara och vad som ska göras med henne.
Har du syskon har de arvsrätt om inget är skrivet, jag vill inte att min halvbror ska ärva så jag kommer skriva bort honom. Jag vill spridas över land vilket är möjligt, bara lite mer krångligt.
 
Tänk på att testamente skall vara bevittnat av två oberoende parter. Vita arkivet behöver inte bevittnas. Oftast följs väl testamente även om det inte är bevittnat men blir det bråk så är vittnen bra att ha.

Har du syskon har de arvsrätt om inget är skrivet, jag vill inte att min halvbror ska ärva så jag kommer skriva bort honom. Jag vill spridas över land vilket är möjligt, bara lite mer krångligt.
Fast en behöver väl ändå inte aktivt skriva bort folk, räcker med att tydligt ange vilka som ska ärva och vad/hur stor del.
 
Tänk på att testamente skall vara bevittnat av två oberoende parter. Vita arkivet behöver inte bevittnas. Oftast följs väl testamente även om det inte är bevittnat men blir det bråk så är vittnen bra att ha.


Fast en behöver väl ändå inte aktivt skriva bort folk, räcker med att tydligt ange vilka som ska ärva och vad/hur stor del.
Om jag inte skriver något alls ärver de jag inte vill, om jag skriver så specificerar jag ju vilka som ska få, dvs jag skriver bort de andra.
 
Jag har förstått att jag som inte har bröstarvingar men inte vill att delar av min släkt ska ärva mig ändå måste skriva testamente? Jag kan styra utan att det ska bli något tjafs vem som ärver vad och vilka som inte ärver alls av mer avlägsen släkt? Däremot så kan jag styra lite av vad jag vill ska hända efter min död via Vita arkivet? Om jag vill bli kremerad och strödd kan jag önska det här men utan någon garanti. Det är sjukt löjligt att jag som levande inte kan själv ansöka att om jag dör from 5 år från nu så kan jag inte ansöka i förskott att bli spridd utan det är mina ev efterlevandes godhet som avgör?

Kan jag ansöka om att få bli stödd tillsammans med de eventuella djur jag har kremerade? Pappas katt är i lönndom begravd tillsammans med honom av hans dåvarande sambo på en kyrkogård, jag hade annars gjort det själv. Jag vill inte vila i vigd jord, det är emot allt vad jag tror på och vill bli strödd på en plats långt ifrån all mänsklighet på en plats som betytt mycket för mig och jag vill blir spridd med de djur jag har kremerade. Än så länge är det bara en, de andra är jordbegravad. Om jag nu fortsättningsvis skulle kremera mina djur, kan jag lagligen får bli strödd på icke kyrklig mark tillsammans med dem?
Om du inte har några bröstarvingar är det fritt fram för dig att fördela ditt arv, enklast är att göra det med hjälp av en jurist så det blir rätt. Du kan önska hur du vill att din begravning och begravningsplats men det är i slutändan upp till de som du skriver ska vara ansvariga att göra som du önskar.

Jag är dåligt insatt hur det ser ut med att bli strödd för vinden på fast land, men det borde vara någon utsedd av dig som får lov att göra det och om de då strör dina djurs aska samtidigt så är det nog svårt att säga något. Rent lagligt kanske det inte är okej men du kan önska det och hoppas på att de som är ansvariga genomför det ändå.

Min gudmor var väldigt tydlig med sina önskningar, nu ville hon ligga i en specifik minneslund så det var inga konstigheter men hon hade styrt upp hela sin begravning, annons osv. Nu visste hon att hon skulle dö inom ett par månader när hon skrev det sista och hade kollat upp allt så det skulle blir enkelt för oss att ta hand om allt. Jag, min syster och vår mamma fick ärva allt lösöre och alla tillgångar, hon testamentera sedan sin bostadsrätt till cancerfonden för hon hade kollat upp att det var mest fördelaktigt för alla parter.
 
Jag skulle förslå kontakt med länsstyrelsen för att höra vad deras lokala praxis säger och kolla av hur de ser på den plats du tänker på. Så kan du skriva en lista på dina önskemål och ha realistiska alternativ som är troligt att de kan godkännas, kanske ett förstahandsalternativ och några reserver.
Skulle vara märkligt om dödsboet inte följer det då.
I Norrland tror jag man kan välja på ganska många platser, medan i Stockholm måste man väl i princip ut på havet. Det ska vara tillräckligt långt från bebyggelse, inte platser där allmänheten brukar vistas och inte kunna få karaktär av en gravplats. Typiskt rekommenderas stora fjäll- eller skogsområden och havet.
Man bör nog inte nämna till myndigheterna att djuren ska strös samtidigt. Men vad jag vet finns inga direkta restriktioner kring djurs aska som hindrar att arvingarna i praktiken gör så.
 
Det är ett fjällmassiv långt ifrån bebyggelse så jag hoppas det skulle fungera med helikopter, blir jobbigt om någon skulle gå rätt genom björkskogen för att nå fjället och ju besvärligare det är desto mindre sannolikhet att min önskan skulle uppfyllas.
 
Om du ändå ska skriva testamente så kanske du kan peta in någon formulering som uttryckligen säger att först ska kostnader för helikopter och tillhörande kringarrangemang räknas av och därefter så delas resten mellan dina utvalda arvingar.
Iofs ska väl dödsboet alltid betala begravningen, men då blir det ju som att inte följa testamentet ifall de skulle besluta om någon billigare/enklare variant (så länge det inte finns tvingande skäl, typ att lagarna ändrats till dess, eller en ny pandemi ger oförutsedda begränsningar)

Eller specificera ett belopp som ska täcka detta och blir det något över så doneras det bort t.ex. till någon som sysslar med naturförvaltning i fjällvärden. Så finns inget för arvingarna att vinna på att inte genomföra, det praktiska går ju att betala andra för att göra om "besvärlighet" kan tänkas vara en faktor. Värt att tänka på att priser förändras med tiden om man gör så och det går ett antal år innan dödsfallet.
 
Arv och hela den biten lämnar jag åt någon annan men ang kremation fungerar det såhär:

Det är sjukt löjligt att jag som levande inte kan själv ansöka att om jag dör from 5 år från nu så kan jag inte ansöka i förskott att bli spridd utan det är mina ev efterlevandes godhet som avgör?
En ansökan om spridningstillestånd är i allmänhet giltig i 3 månader. Efter det måste en ny ansökan skickas in och omprövas. Du kan skriva i din vilja att du vill bli strödd och var du vill bli strödd. Begravningsbyrån kommer hänvisa dina anhöriga att i möjligaste mån följa din vilja och blir det tvist kommer din vilja att väga tyngst. Om du väljer en plats där det är svårt att få tillstånd (tex över land) så kan det vara bra att notera en plan B plats om spridningen blir nekad när det väl är dags. Spridning över land är generellt svårare att få tillstånd till än över öppet vatten.

Kan jag ansöka om att få bli stödd tillsammans med de eventuella djur jag har kremerade?
Att sprida djuraska behöver man i allmänhet inga tillstånd för så länge det inte handlar om väldigt stora mängder. Skriv i din vilja att du vill att askan efter dina kremerade djur strös i samband med din egen aska. Ett annat alternativ är att man lägger djurens urnor i din kista (urnorna måste vara av papp eller annat brännbart material, inte plast, porslin, glas etc) och låter dem bli kremerade igen tillsammans med dig. Då kommer era askor naturligt blandas i kremationsprocessen och man kan sprida allt på en gång.

Om jag nu fortsättningsvis skulle kremera mina djur, kan jag lagligen får bli strödd på icke kyrklig mark tillsammans med dem?
Ja, så länge det finns ett godkänt spridningstillstånd från Länsstyrelsen för din egen aska vid själva spridningstillfället.
 
Ett annat alternativ är att man lägger djurens urnor i din kista (urnorna måste vara av papp eller annat brännbart material, inte plast, porslin, glas etc) och låter dem bli kremerade igen tillsammans med dig.
Måste följdfråga på det. Finns det regler om vad som får finnas med vid kremeringen?

Jag hade liksom fått för mig att man bara fick ha kroppen och det som "naturligt" är med som kläder och liknande. Men det går alltså att skicka med lite allt möjligt. (förutsatt att det är brännbart då).
 
Måste följdfråga på det. Finns det regler om vad som får finnas med vid kremeringen?

Jag hade liksom fått för mig att man bara fick ha kroppen och det som "naturligt" är med som kläder och liknande. Men det går alltså att skicka med lite allt möjligt. (förutsatt att det är brännbart då).
Grundregeln är att det ska vara brännbart och förvandlas till aska vid ca 1000 grader. Det får inte reagera på ett negativt sätt med värme som tex batterier, alkohol, ammunition osv. Material som smälter och blir klibbigt går också bort, tex glas som blir som tuggummi i ugnen och fastnar på hällen, det fastnar benbitar osv i det, sand smälter och blir glas med samma effekt. Större plastföremål likadant. Gosedjur, täcken osv som är stoppade med vadd som är hårt behandlade med flamskyddsmedel är också en dålig idé eftersom det inte brinner utan det kommer ut vadd i askan efteråt som man måste stå och plocka bort för hand.

I övrigt är vi ganska frikostiga med vad man får lägga i kistan. Är det något specifikt föremål man är osäker på kan man ringa och fråga.
 
Lägger till en punkt till ang föremål i kistan. Om man står och väljer mellan att lägga ett föremål på kistan och att lägga det inne i kistan så är det absolut säkraste kortet att lägga det i kistan. När det kommer till föremål utanför kistan är vi betydligt hårdare med vad vi godkänner och inte.
 
Jag vill bara trycka på vikten av ett korrekt testamente! Missar man ex bevittning är det INTE ett giltigt testamente i lagens ögon. Arvingarna kan förstås välja att göra som du ville ändå, men det blir sällan så när det är ekonomiska intressen inblandat...
 
Jag vill bara trycka på vikten av ett korrekt testamente! Missar man ex bevittning är det INTE ett giltigt testamente i lagens ögon. Arvingarna kan förstås välja att göra som du ville ändå, men det blir sällan så när det är ekonomiska intressen inblandat...
Det enda som krävs är två två vittnen, hur svårt kan det vara? Det går att ladda ner testamenten från nätet om man nu inte vill skriva ett eget och jag ser inga problem med fördelningen till den/de jag vill ska ärva.
 
Det enda som krävs är två två vittnen, hur svårt kan det vara? Det går att ladda ner testamenten från nätet om man nu inte vill skriva ett eget och jag ser inga problem med fördelningen till den/de jag vill ska ärva.
Det kan vara ganska svårt faktiskt för många som kanske är obekväma att prata om döden med folk, eller inte känner så många människor, inte har råd att gå till en jurist etc. Men att veta att det kan bli krångel utan vittnen kan ju kanske hjälpa även dem att försöka hitta ett sätt.
 
Det kan vara ganska svårt faktiskt för många som kanske är obekväma att prata om döden med folk, eller inte känner så många människor, inte har råd att gå till en jurist etc. Men att veta att det kan bli krångel utan vittnen kan ju kanske hjälpa även dem att försöka hitta ett sätt.
Du behöver inte ens prata om det, ingen behöver läsa igenom vad du skrivit och du behöver inte berätta vad det är utan du ska ha två oberoende vittnen som intygar att det är din namnteckning.
 
Du behöver inte ens prata om det, ingen behöver läsa igenom vad du skrivit och du behöver inte berätta vad det är utan du ska ha två oberoende vittnen som intygar att det är din namnteckning.
Fast att inte behöva berätta är ju inte lika med att det för den delen inte blir frågor. Folk brukar vilja veta vad de skriver under på, även som vittnen.

Men personligen har jag testamente och allt kirrat. Pratar gärna om döden! Men tänkte att det kan vara bra att påminna om att många som är ensamma, fattiga, har social ångest m.m. inte har så lätt alltid att fixa det. Inte för att jag tycker det ska skippas. Det ÄR viktigt att få det bevittnat ordentligt, helt klart.
 
Fast att inte behöva berätta är ju inte lika med att det för den delen inte blir frågor. Folk brukar vilja veta vad de skriver under på, även som vittnen.

Men personligen har jag testamente och allt kirrat. Pratar gärna om döden! Men tänkte att det kan vara bra att påminna om att många som är ensamma, fattiga, har social ångest m.m. inte har så lätt alltid att fixa det. Inte för att jag tycker det ska skippas. Det ÄR viktigt att få det bevittnat ordentligt, helt klart.
Om man tycker det är jobbigt att säga att det är ett testamente så kan man ju frisera sanningen lite och bara säga att det är ett avtal?
 

Liknande trådar

Relationer Vet inte om tråden hamnade rätt. Hade önskat att prefixet Övrigt fanns. I skolan gör vi besök på olika ställen där det odlas något och...
Svar
0
· Visningar
495
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp