Vita fingrar

MissFideli

Trådstartare
Jag får oftare och oftare "vita fingrar". Det gör inte ont, bara obehagligt när jag tappar känseln. Förr fick jag ont, riktigt ont. Men då blev de inte vita.
Behöver inte vara speciellt kallt, kan hända vid 20 plus lika som 20 minus. Jag kan svettas om händerna trots att det är jättekallt ena dagen och få vita fingrar dagen efter trots att det är varmare.
Det är oftast långfingret på höger hand, idag även pekfingret. Kan gnugga till förbannelse utan att nått händer.
Jag antar att det hör ihop med att jag förfrös händerna typ varje ridlektion när jag var liten?
Fått tips om magnesium och jag testade det, men fick sånna myrkrypningar i armarna att jag fick sluta. Andra tips?
 
Jag vet inte. Läste att det mestadels sitter i lill- ring- och långfingret, medan mitt sitter i lång- och pekfinger. Reynauds sägs bli bättre med åren, mitt blir sämre.

Min sambos blir sämre med åren och alla fingrar och tår blir vita, men de kan också bli svullna och blå, men det är när blodet ”återvänder”. Raynauds brukar dock göra ganska ont.
 
Min sambos blir sämre med åren och alla fingrar och tår blir vita, men de kan också bli svullna och blå, men det är när blodet ”återvänder”. Raynauds brukar dock göra ganska ont.

Samma som mig. Gör inte ont. Blir lätt svullna. Får han nån hjälp, eller är det nått man får leva med?
 
Jag har Raynauds, upplever att det definitivt blir sämre med åren, och har rätt sällan fysiskt ont av det.

Utöver "kyla" så är det saker som tar ner cirkulationen generellt som kan trigga; spända axlar, statisk hållning, en ryggsäck som inte sitter helt hundra (ofta känner jag det bara i händerna om en ryggsäck har fel form på axelbanden, det behöver inte vara så illa att det känns i övrigt) och vibrationer.

Jag har även mediciner som kan förvärra syndromet, men jag har haft det sen tonåren och medicinen fick jag när jag var närmare 30 så det är inte orsaken.
 
Det jag gör för att få igång cirkulationen igen är värme, tex en powerbank med handvärmarfunktion. Att försöka få igång kärlen annars verkar rätt lönlöst. :confused:

Det är ju ett jäkla problem med häst på vintern, i övrigt har jag vant mig vid att ha tumvantar ungefär halva året. Tycker mig märka att det triggas lättare om jag slarvat med att ha tillräckligt tjocka vantar ett tag.
 
Jag får oftare och oftare "vita fingrar". Det gör inte ont, bara obehagligt när jag tappar känseln. Förr fick jag ont, riktigt ont. Men då blev de inte vita.
Behöver inte vara speciellt kallt, kan hända vid 20 plus lika som 20 minus. Jag kan svettas om händerna trots att det är jättekallt ena dagen och få vita fingrar dagen efter trots att det är varmare.
Det är oftast långfingret på höger hand, idag även pekfingret. Kan gnugga till förbannelse utan att nått händer.
Jag antar att det hör ihop med att jag förfrös händerna typ varje ridlektion när jag var liten?
Fått tips om magnesium och jag testade det, men fick sånna myrkrypningar i armarna att jag fick sluta. Andra tips?
Jag har en elev som har Raynauds. Hennes blir mycket bättre med kiropraktik.
 
Jag har Raynauds sen tonåren. På mig blir det definitivt sämre med åldern, nu har jag även i tårna vilket jag inte haft innan. I det kalla blå/vita stadiet gör det inte ont, men när man svullnar under upptiningen kan det göra sanslöst ont ibland.

Rattvärme är guld när man har Raynauds, köra bil på vintern är bland det värsta annars.
 
Jag har Raynauds sen tonåren. På mig blir det definitivt sämre med åldern, nu har jag även i tårna vilket jag inte haft innan. I det kalla blå/vita stadiet gör det inte ont, men när man svullnar under upptiningen kan det göra sanslöst ont ibland.

Rattvärme är guld när man har Raynauds, köra bil på vintern är bland det värsta annars.
Älskar rattvärmen!! Blir så kall när jag skrapar rutorna, så rattvärmen är guld.
 
Jag har samma problem till och från, och det är lite olika vilka fingrar drabbas, ena handen eller båda. Men det händer aldrig mer än någon gång per år, så det stör inte så mycket, och gör inte ont.

Däremot har jag mest påverkan av syndromet i bröstvårtorna, och det gör jäkligt ont. Nu rör jag mig inte speciellt mycket utomhus då det är kallt, men då får jag nästan alltid symptom trots att jag inte ens tycker att jag fryser. Men det behövs inte ens kyla för att det ska hända, utan bröstvårtorna blir ibland helt vita trots att jag är innomhus i värme.

Tydligen är det vanligast att det händer då man ammar, men det är många, många år sedan mina barn ammades, och jag tycker att det blivit värre med åren.
 
jag har haft det sedan tonåren men först efter jag hade covid blev det ett rejält problem vilket jag gissar hänger ihop med att min cirkulation och kärlväggarna fått påverkan. Kan tipsa om värmekläder. Jag använder mina värmehandskar när jag tar ut grejer ur kylskåpet. Efter handtvätt blir de inte lika uttalat vita och smärtsamma om jag dels använder varmt (inte ljummet), dels gärna tvättar länge och ser till att torka händerna ordentligt. Är de det minsta fuktiga blir de vita och utan känsel.

För mig är ”köldgränsen” 19 grader.:cool: Väldigt bra att ha fattat för då kan jag kompensera i förväg om det är kallare.
 
Jag har samma problem till och från, och det är lite olika vilka fingrar drabbas, ena handen eller båda. Men det händer aldrig mer än någon gång per år, så det stör inte så mycket, och gör inte ont.

Däremot har jag mest påverkan av syndromet i bröstvårtorna, och det gör jäkligt ont. Nu rör jag mig inte speciellt mycket utomhus då det är kallt, men då får jag nästan alltid symptom trots att jag inte ens tycker att jag fryser. Men det behövs inte ens kyla för att det ska hända, utan bröstvårtorna blir ibland helt vita trots att jag är innomhus i värme.

Tydligen är det vanligast att det händer då man ammar, men det är många, många år sedan mina barn ammades, och jag tycker att det blivit värre med åren.

Aj!!
 
Samma som mig. Gör inte ont. Blir lätt svullna. Får han nån hjälp, eller är det nått man får leva med?

Du har fått flera bra tips i tråden, men jag lägger till värmehjälpmedel (man kan få remiss och får då värmevantar, värmestrumpor, osv.). Kräm som innehåller NSAID som Diklofenak kan man smörja in förebyggande om man vet att man måste utsättas för kyla. Det är inget för vardagen, min sambo har det då och då på tårna vid riktigt kallt väder. Har man stora besvär så kan man även behandla förebyggande med nitroglycerinkräm.
 
Jag får också "vita fingrar". Det gör inte ont-ont men det är förstås väldigt obehagligt. Det skiftar lite mellan olika fingrar vid olika tillfällen men är alltid värst vid någon skum temp runt +2 till-10 grader verkar det som. Svinkallt går jättebra. :confused: Har alltid tagit för givet att det haft att göra med min misshandel av händer som yngre då den enda person jag träffat med Reynauds hade enorma besvär. Jag vill minnas att hon hade både tabletter och salva att använda vid behov.
 
Min Raynauds har blivit bättre (är 36) trots att jag snusar, men jag är i bättre allmän balans än förut, och har inte haft ett rejält skov Hashimotos heller på länge.

Hålla handlederna varma verkar viktigt för mig. Och barfotaskor har hjälpt fötterna.
 
Jag får också vita fingrar. Märker det händer oftare om jag inte ätit ordentligt. Kan hända i alla väder och även inomhus, tex om jag håller en bricka i matkön kan fingrarna vara vita efteråt, och då har jag ett grepp som kan lyfta 100 kg utan dragremmar så det är inte ett dugg ansträngande.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 870
Senast: jemeni
·
Katthälsa Någon mer kunskap om/erfarenhet av idiopatisk cystit? Ping har haft problem i omgångar sedan i vintras, vi har regelbunden kontakt med...
Svar
9
· Visningar
2 329
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ (Nytt nick, gammal användare.) För att hålla det här inlägget från att bli en hel roman håller jag mig kort och skalar bort en del hel...
Svar
0
· Visningar
680
Senast: Mandarinen
·
Kropp & Själ Jag börjar verkligen känna mig så trött på att ständigt ha ont någonstans. Jag kan inte inte minnas när jag senast hade en dag utan...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 333
Senast: Novalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Bra hörlurar
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp