Vita fläckar på mulen

stjarnfrugt

Trådstartare
Min häst har fått två konstiga vita fläckar på mulen, en i nederkant av vardera näsborre. Tänk precis där snordropparna lägger sig om de har några...

I förrgår had ehon bara på den ena, jag tänkte inte så mkt på det. Det är en liten reva i, ett sår som en spricka. Men det är inte geggigt eller ömt. Jag tänkte att hon skrapat sig.
Igår var jag inte i stallet och idag när jag kom dit har hon en likadan vid andra näsborren. Inte öm i någon av dem, jag har duttat och tryckt.

Det ser ut som att pigmentet försvunnit. Och hon har inga vita tecken i övrigt så solbränna tror jag inte att det kan vara...? Jag ser inga liknande fläckar någon annanstans på kroppen.

För snart 2 veckor sedan drabbades hon av en virusinfektion (EHV-4) vilket är ett herpesvirus som visat sig genom feber och blank rinnsnuva. Men hon har varit feberfri i över en vecka, är pigg och glad, inte varit snorig på en vecka och rids lite lätt i alla gångarter. Hon är mkt pigg och inte alls medtagen av sjukdomen som varade i en helg.

Kan det finnas ett samband. Vad kan det vara och hur ska man behandla det?
Jag har satt på lite 4S-salva så att flugor ska hålla sig borta.
 
Sv: Vita fläckar på mulen

Nej, jag har ingen sådan avancerad mobil så att det blir bra :o Kan försöka komma ihåg att ta med en vanlig kamera ikväll.

Hovslagaren var där igår och han tyckte att det såg ut som skrubbsår, typ att det varit torrt och hårt i backen och att hon gått och betat av ända ner i marken, vi har ju väldigt sträv mark på endel håll i hagen pga torrvädret. Eller att det kan vara brännässlor.

Det var iaf inte värre igår. Så jag hoppas att det går tillbaka. Hon är fortfarande inte irriterad när man trycker på det.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp