Bukefalos 28 år!

Vita hår efter insektsbett

F

Febbe

Min häst går alltid med insekts täcke på sommaren pga allergi. I mitten på Juni kom hon in med 4 stora svullnader på länden så jag antog att någon insekt kommit in under täcket och bitit henne. Svullnaderna var ca 1/2 knytnäve i storlek och hon var blålila i huden och all päls trillade av. Det är nu Oktober och pälsen har börjat växa ut (äntligen) men det kommer vita hår i stället. Inte vidare snyggt på en brun häst och de vita håren täcker ett område som är ca en 50-öring i storklek på 4 ställen. Har någon en aning om vad det kan ha varit och finns det något man kan göra för att få bort de vita håren (förutom att rycka ut dem)?
 
Sv: Vita hår efter insektsbett

Det kan inte vara hästbett då?

Har själv en häst som allt som oftast hade mindre eller större bullar på sin kropp. Vi såg att hon blev biten av sin hagkompis då och då,
och efter ett tag växte det ut vita hår på de ställena.
 
Sv: Vita hår efter insektsbett

Nej, det var det inte för hon gick i själv i hagen då medans polaren gick i grushage efter ett fånganfall.
 

Liknande trådar

Utrustning Så var det den där tiden på året igen - insekterna är på väg att vakna till och de första gängen mygg har spanats in på ridturerna i...
Svar
16
· Visningar
2 587
Senast: Liten
·
Hästvård Min lilla tjej som alltid varit "frisk" har all världens trubbel med sin kropp :( Känner på mig att det här kommer bli långt. För just...
Svar
18
· Visningar
3 317
Senast: Nethril
·
Hundhälsa Min 3åriga hane har haft problem med huden till och från i ett år nu. Han får hela ryggen och sidorna full med skorpor och krustor som...
Svar
13
· Visningar
3 049
Senast: Nominous
·
Hästvård Nu börjar jag bli irriterad på ett sår Novan har (på ryggen). För 1,5 -2 veckor sedan så var jag på träning i två dagar (torsdag-...
2
Svar
23
· Visningar
3 028
Senast: Harald
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp