Vita katter

flyingchange

Trådstartare
Förutom dövhet - finns det någon forskning som visar att vita katter har fler sjukdomar/genetiska defekter än andra katter?
 
Nu kan jag inget om katter men dövheten är väl kopplad till blå ögon om jag inte minns fel. Har haft flertalet vita stallkatter och ingen har varit döv mer än kompisens vita med blå ögon. Sen är kanske inte alla vita med blå ögon döva.
 
Nej, vitt är inte behäftat med fler problem än dövhet. Något som man i stort verkar ha reducerat kraftigt mha selektiv avel.

Jag vet inte om detta är något man får säga på ett kattforum men kattungarna vi ska titta på är sk "bondkatter" där ju selektiv avel inte direkt är vanligt förekommande. Det ska finnas "raskattgener" inblandade som mormor till ungarna, tanten som äger mamman kunde dock inte komma på vilken ras det var (ja ni hör ju hur långt ifrån raskattuppfödare detta är - men vi kommer att kastrera våra katter så stamtavla spelar mindre roll annat än att man såklart vill att katterna ska vara friska). Jag förmodar att det är därifrån de vita anlagen kommer ändå då jag personligen aldrig sett någon vit bondkatt förut. Min man är orolig att vita katter är "svaga och klena" och kommer bli sjuka, men förutom dövheten (som man ändå bör kunna kontrollera) har jag inte kunnat hitta någon annan genetisk defekt kopplat till vitheten.
 
Jag har två vita katter, stamtavla okänd, hittekatter genom ett katthem. Syskon, hankatten är det friskaste som finns, träffar bara veterinären för årlig vaccinering/koll. Honkatten är kändis hos stamveterinären och känner alla akutveterinärer inom 10 mils radie. Har haft/har alla möjliga sjukdomar/besvär med HCM och epilepsi i botten.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag frågade om råd på fb om min ena katt som uppvisar aggressivt beteende ibland. Fick en kommentar och sen låstes tråden. Folk blev...
2
Svar
33
· Visningar
2 750
Senast: Luff
·
Övr. Katt Jag har en katt som vantrivs som innekatt och har en kompis uppe i Norrland som jag känt i många år som behöver en stallkatt. Min katts...
Svar
2
· Visningar
443
Senast: ufot
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 628
Senast: cirkus
·
Katthälsa Går en skabbräv här väldigt nära oss. Självklart håller vi katterna inne, var en jägare här idag men jag vet inte om räven är hittad...
Svar
1
· Visningar
525

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Vinterföräldrar 23/24
  • Trött och arg

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp