Vita prickar/fläckar i pälsen, varför?

Disen

Trådstartare
Min 4 åriga mallehane har på kort tid fått väldigt många vita prickar i pälsen. Bland annat bakom öronen, på kinden, vid manken och länden.

För kanske 3-4 månader sedan så blev rovdjurständerna vassare på honom (slog av toppen?) och i samband med det så skavde han upp den svarta färgen på sina läppar precis där tänderna tar emot. Efter det så spred det sig och han är nu nästan helt rosa på läpparna och i minnen.

Kan det ha ett samband? Fattas han något? Han är inte det minsta påverkad i allmäntillståndet. Någon som varit med om liknande?
 
Sv: Vita prickar/fläckar i pälsen, varför?

Har du nån bild på de vita prickarna?

Kan han ha haft sårskador där? Då kan det bli vita strån.

Där han haft sårskador i munnen kan det bli pigmentförändringar även där, när det växer ut ny hud istället för den såriga.
 
Sv: Vita prickar/fläckar i pälsen, varför?

Aldrig hört talas om, så jag fick googla. Det fanns inte så mycket att läsa om det. Behöver hunden veterinärvård? Kan dom bli dåliga av det eller är det bara ett skönhetsfel?
 
Sv: Vita prickar/fläckar i pälsen, varför?

Jag tänkte se om jag kan ta någon bild. Tyvärr tror jag inte att det kommer synas så mycket.

Det är ingen rest efter sår, dock ser det ut precis så.

Att det blir förändringar efter sår på läpparna har jag koll på, det konstiga är att det har spridit sig ut i hela munnen, gommen, tandkött samt läppar.
 
Sv: Vita prickar/fläckar i pälsen, varför?

Se om du kan hitta Blueberrys tråd om vitiligo. Hennes ena hund fick vita områden, men jag har för mig att det senaste jag har sett så har det gått tillbaks igen. Man kallade det vitiligo, människor kan oxå få det. Man får fläckar i huden som är helt utan pigment. Har för mig att hon fick råd från någon om foder. Bäst att du läser själv.

Är huden annorlunda i färg där de vita stråna växer ut än på resten av kroppen?
 
Sv: Vita prickar/fläckar i pälsen, varför?

För ett par veckor sen upptäckte jag faktiskt samma sak (?) på min 8,5åring. Det började med en prick på huvudet, och nu i dagarna upptäckte jag att de blivit fler... Reagerade först inte på den första vita pricken då han ju blivit grå om nosen pga åldern så tänkte att det kanske är ett ålderstecken.. Men nu när de börjat komma upp så plötsligt på så kort tid så börjar jag också undra vad det kan vara... Eller det kanske är så det blir på äldre hundar??
Har nämligen aldrig haft "turen" att ha en gammal hund utan har antingen fått omplacera eller avliva i förtid..

Här har jag ett par halvbra bilder på prickarna:

2013122922018684516258_sbig.jpg


2013122922035735516258_sbig.jpg
 
Sv: Vita prickar/fläckar i pälsen, varför?

Det ser ut som om det kan ha varit små sår eller plitor som har läkt. Saknas det pälsstrån i fläckarna eller är stråna vita? Min gamle har haft sådant ibland och då har det varit pälstomt efter att han haft kliande plitor.

Min gamle fyllde 13 år i september och har efterhand blivit nästan helt vit. Det började fläckvis, men det var större fläckar än på din. Nu är han snart helt vit på huvudet och på framtassarna och ett bälte upp över manken, resten är spräckligt utom undertill på hals o mage där han har kvar ursprungsfärgen. Det finns en nytagen bild på God Jul-tråden på honom och en av hans söner. Där ser man klart skillnaden på hur en ung o gammal dvärgpinscher ser ut. Så jag tror inte att fläckarna på din har något med åldern att göra.
 

Liknande trådar

Hästvård När hovslagaren var här i förrgår upptäckte jag att hästens öron såg "skabbiga" ut. Jag kan plocka/skrapa bort päls och vid rötterna på...
Svar
3
· Visningar
1 146
Senast: Constance
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp