Vitamin B 12

G

glee

Började fundera när jag läste foder & tillskottstråden.. Vitamin B 12 finns väl i alger och det är kanske inte så många foder som innehåller det? Finns B12 i något annat, och vad är det bra för?
 
Sv: Vitamin B 12

Vet att man ofta ger gamla människor B-12 för minnets skull men jag har ingen aning om det hjälper på hundar eller vilket foder som kan tänkas ha det
 
Sv: Vitamin B 12

B 12 finns huvudsakligen i animaliska produkter, det finns också i alger och i vissa drycker - men kanske inte i samma mängd. Jag som vegetarian brukar ta tillskott genom en tablett för att vara på den säkra sidan eftersom jag inte är så bra att laga mat.. hehe..
 
Sv: Vitamin B 12

Vtamin b 12 behövs för nervsystemet och för blodet. Man kan utveckla både centrala störningar och perifera nerv/muskelskador om det går för långt. Blodbrist kan alltid botas med tillskott av vit b 12.
Hund kan göra eget b 12, det är sällan man behöver ge det enligt vad jag läst mej till då jag letat efter tillstånd som skulle kunna ge dålg hud och päls. Vad gäller människa bör man nog kolla om man har brist först innan man behöver käka det extra spec om man håller viss dietinriktning.
 
Sv: Vitamin B 12

Ok. :) På alla förpackningar med foder/tillskott som innehåller b12 står det att det är så bra och viktigt, men jag vet ingen som ger det. Men då är det kanske inte heller så viktigt med tillskott, iaf inte till en frisk hund..
 
Sv: Vitamin B 12

Kan man överdosera vitamin B?

Det ska tydligen vara bra för pälsen och eftersom Selma är så tunnhårig funderar jag på att prova.

Finns många tillskott som säger sig vara bra mot tunna pälsar, någon som vet hur pass bra de fungerar?
 
Sv: Vitamin B 12

Ja man kan överdosera. Helst om man ger syntetiskt B-vit. Jag skulle testa att ge Öljästtabletter. Kostar kring 40:- för en förpackning och det är rätt så många tabletter i en sådan. Genom att det är naturliga B-vit så kommer hon att kissa ut överskottet. Jag skulle ge knappt hälften mot vad en människa ska äta. Om en människa ska ha 6 tabletter så skulle jag ge 2 :)
 
Sv: Vitamin B 12

Då ska jag passa mig för de syntetiska. Det finns verkligen en djungel av tillskott.. Öljäst innehåller väl inget annat än just öljäst? Några av de tillskotten jag tittade på inehåller massa skumma blommor och ord som jag inte har en aning om vad det är för något.. Vill ju veta vad jag stoppar i min hund.
 
Sv: Vitamin B 12

Vad för blommor och ord? Jag kanske kan hjälpa dig? :D
 
Sv: Vitamin B 12

B vitamin är vattenlösligt och en överdosering kissas ut. Pga av dess vattenlöslighet så finns ingen risk för förgiftning. B12 är inget man ger tillskott av, det finns ju redan i hundmaten. Vegisar som utesluter mjölkprodukter kan utveckla brist. Vanligen vid B12 brist är något kroppsligt fel i tarmen.
 
Sv: Vitamin B 12

Ah.. Det står på förpackningen att B 12 inte finns i någon annan växt.. Läste för slarvigt och trodde det inte fanns i något annat heller.

(Fast det var inte B 12 jag tänkte ge tillskott av, utan "vanligt" B-vitamin.)
 
Sv: Vitamin B 12

Vanligt B-vitamin som jag så fint kallade det :p, det är väl B1?
 
Sv: Vitamin B 12

Jättenattljus är fettsyror. GLA kallas det för. Det brukar man ta för PMS, barn som är dyslektiker! och atopiska eksem.

Borago är gurkört och det är ungefär samma sak. Överaktiva barn brukar äta det.

Det är liknande användningsomården för de iaf...

Men nu ska jag laga mat. Jag ska återkomma :)
 
Sv: Vitamin B 12

Gurkört är också GLA. De tillhör släktet Omega-6 fettsyror.

Jag måste uppdatera mitt minne, det är därför det tar lite tid :D
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vitamin B 12

Oftast så ger men inte enstaka B-bit utan ett B-vit komplex som innehåller "alla" B-vit i olika doser. Vissa i gram och vissa i mikrogram. Nu ska vi äta!! Mat alltså... Å kolla veterinärerna...
 
Sv: Vitamin B 12

min labbe har alltid haft dåliga klor och på vets rekommendation började jag ge b-vitaminer, samma dos som man ger till människor. och det har faktiskt blivit lite bättre! schäfern tappar allt hår på en gång vid fällning och jag har provat diverse oljor och alger utan resultat och nu har jag provat b-vitaminer. hon fäller på samma sätt som tidigare, men fjällar inte och är inte så ömhudad som hon brukar vara. enligt vet så behöver vissa hundar helt enkelt mer b-vitamin än andra.

kan ju tillägga att det tog nästan ett halvår innan jag började se bra resultat...
 

Liknande trådar

Hundhälsa Har läst runt lite och det verkar som det vanligaste är att man byter från valpfoder till vuxenfoder kring året, eller "när hunden vuxit...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
5 695
Senast: Dentaku
·
Foder & Strö Som rubriken lyder. Ska knappa hem linfröolja till mina boys, lutar åt den från Gunnarshögs. Har gett av Eclipse Biofarm å Emin förrut...
Svar
8
· Visningar
469
Katthälsa Har ni tandvårdsrutiner? Några bra produkter? Jag har varit nästan löjligt förskonad från katter med tandproblem hittills. Hanoo hade...
Svar
13
· Visningar
582
Senast: Sassy
·
Övr. Hund Jag funderar till och från på att skaffa en hund. Jag har ingen aning om ras och det är i nuläget inte intressant heller eftersom jag...
Svar
19
· Visningar
1 759

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Eurovision Song Contest 2024
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Kämpa på

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp