Vitaminbrist?

G

Godisbiten

Mitt 19 åriga sto har börjat tappa päls och är trött, är det normalt att dem tappar vinterpälsen så här tidigt? Eller är det vitaminbrist? Hon är i lagom hull och äter med god aptit. Hur kan man göra så att hon blir lite piggare? Vi rider henne varannan dag så hon får vilodagar oxå, vår 26 åriga sto är mycket piggare. Vad göra?
 
Sv: Vitaminbrist?

Våra börjar också fälla vinterpälsen nu, när dagarna börjar bli längre. Så det är fullt normalt.

Vad gäller tröttheten vet jag bara att de ofta blir trötta i fällningstider, men jag kommer inte ihåg exakt vad man kan ge för extra tillskott och liknande då jag aldrig haft behov av det. :)
 
Sv: Vitaminbrist?

Ja det är normalt för dem att börja fälla nu, sättning/fällning har inget med temperaturen att göra utan detta sker helt genom ljuset och dagarna börjar bli längre nu.

Ofta krävs ganska mycket protein vid dessa tillfällen, jag brukar öka intaget av protein ungefär under december månad. Det är också normalt att en del hästar kan bli lite trötta pga fällning, det är övergående, jag brukar ta lite lugnare om jag märker att någon häst blir låg i början av fällningen. Det släpper i regel efter en vecka eller två.

En häst har jag däremot haft som har fått det ofantligt jobbigt under fällningen, här krävdes det drastiska åtgärder som vitaminer intramuskulärt samt smärtstillande.
 
Sv: Vitaminbrist?

Min pålle har också börjat tappa vinterpälsen. Han började typ dagen efter vintersolståndet. Det var verkligen som att han sa -"Nu har det vänt!" :)
Han verkar dock inte påverkad av det.
Endel ger B-vitamintillskott vid fällning och tycker att det hjälper. Det hjälpte min gamla medryttarhäst i alla fall. Andra tycker att mer protein hjälper. Antar att det beror på hästen.
 
Sv: Vitaminbrist?

Vet flera som börjar fällningen nu , ganska normalt att de kan bli lite trötta :) ta det lite lugnare en period bara
 
Sv: Vitaminbrist?

Våran islandshäst har också börjat tappa päls, när vi är ute och kör så yr det päls runt henne så det gäller att hålla munnen stängd :D
 
Sv: Vitaminbrist?

Skönt att veta:) Hon ska få ta det lugnt. Här är det - 25 till 30 minusgrader blä... Bara att uthärda o hämta andan.
Längtar sååå till våren o värmen. Ingen ridning när det är så här snorkallt, hästarna får semester tills kylan släpper.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med krullig, eller rättare sagt vågig, svans. Hon har väldigt tjock svans och mycket man (islandshäst). Fick idag en...
Svar
12
· Visningar
1 522
Senast: Sirap
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 431
Senast: Mabuse
·
Hundhälsa Idag på morgon promenaden bajsade Zelda först två gånger normal mängd och konsistens! Hon bajsar alltid just två gånger på morgon...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 741
Senast: snorp
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 967
Senast: emma-vsm
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Min sambo mår dåligt av hunden

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp