Vitaminbrist?

susanne

Trådstartare
Hästen fäller. Inte jättemycket, men det är fel årstid för det. Vad kan detta bero på? Brist av något slag? Jag ger henne 5 kg hö, 3,2 kg havre, 0,8 kg lucern, 60 g mineral blå, 15 ml vitamin multi.
 
Är det en HÄST, alltså stor häst så får den väldigt lite grovfoder. Varför så mycket kraftfoder till så lite grovfoder??

Att hästarna fäller kan bero på att den ska sätta MER vinterpäls. Min lånehäst hade massor av lång päls när hon var hos mig, stallet var rätt kallt. När hon åkte hem och fick stå i ett varmare stall fällde hon nästan allting på kort tid.
 
Åtminstsone här nere har det varit väldigt milt för årstiden hela hösten o vintern hitintills. Bara igår o idag som det blivit några minusgrader. Kanske hästarna blivit för varma i det milda vädret? Kan deras kroppar resonera så? Någon som vet?

Mina är välpälsade trots allt. Inga extrema vinterpälsar, men lagom tjocka. Ingen av dem fäller.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 127
Senast: Irival
·
Hästvård Jag har igen igen försökt att lägga en förnuftig foderplan till min häst... Blir tokig!!! Han behöver extra protein men inte energi. Men...
2
Svar
20
· Visningar
2 755
Senast: MalanMjöl
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 382
Senast: mackan
·
Foder & Strö Hej Har en häst jag ägt i ca 1 år. Fd ägaren sa att han blev väldigt lös i magen varje höst efter betet, de fodrade dock med ensilage...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
17 615
Senast: caradan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp