Vitaminer dräktigt sto

Antiqua

Trådstartare
Enligt böckerna har de vid dräktighet/digivning ett behov av
Vitamin A 7500 ie/100kg
Vitamin D 900-1200 ie/100kg
Vitamin E 120-160 mg/100kg

Det rekommenderas extra vitaminer som säkerhetstillförsel om hästens foderstat består av inplastat vallfoder och ej går på färdigfoder med tillsatta vitaminer, så jag ger mitt sto multivitaminer (60g/dag som rekommenderas).

Jag tycker det är jättesvårt att veta om det egentligen behövs, jag vill ju inte överutfordra då det ej är bra med för stora överskott.
Vad kan man räkna med att hö/hösilage/spannmål innehåller?
Analyserna uppger ju inte vitamininnehåll!
Finns det några generella värden att utgå efter?
Jag vet att vitaminerna minskar med tiden, men med hur mkt?

Mitt sto är i månad 9 och äter detta idag:

5-6 kg hö
24 kg ca Hösilage (ts ca 50%, fri tillgång)
2 kg ca lusernhack(fri tillgång i boxen, jag vill att hon äter mer men hon vill inte)
1,5 kg kornkross
200g betfor
1 kg morötter
Tokosel

Jag kommer att börja vänja in henne på Kraffts Pluss Grön här i dagarna och kommer ligga på 1kg. Kommer även att öka kornkrosset 1 kg.
Under digivningen sen kommer hon att behöva 2-3 kg pluss grön, och då får hon väl vitaminbehovet uppfyllt den vägen.

Men hur ska jag göra nu under högdräktigheten? Ge tillskott eller inte? Hur gör ni andra där ute?
 
Sv: Vitaminer dräktigt sto

brukar ge extra vitamin-a. kan hjälpa efterbörden å ge bättre mjölk
 
Sv: Vitaminer dräktigt sto

Precis en sådan här tråd som jag sökte... Har just blivit ägare till ett dräktigt sto. Nu håller jag på och lusläser allt jag kommer över om dräktiga ston i hopp om att få lite "kött på bena" men va svårt att få nån information. Antligen handlar böckerna om betäckning eller så om fölning - inget om själva tiden som dräktig. Jag vill också veta vad mitt lilla sto behöver få i sig under sin dräktighet!
 
Sv: Vitaminer dräktigt sto

Precis en sådan här tråd som jag sökte... Har just blivit ägare till ett dräktigt sto. Nu håller jag på och lusläser allt jag kommer över om dräktiga ston i hopp om att få lite "kött på bena" men va svårt att få nån information. Antligen handlar böckerna om betäckning eller så om fölning - inget om själva tiden som dräktig. Jag vill också veta vad mitt lilla sto behöver få i sig under sin dräktighet!

Fram till månad 8 behövs inget extra, men där ökar behovet.
I månad 8-9 ska stoet ha 15% mer mj, i månad 10 25% mer och i månad 11 30% mer. Kvoten på tillägget ska vara 12, dvs 12 ggr mer protein. Sen under digivningen ökar behovet med 100% första 4 månaderna och sen trappas det ner.
Mineralbehovet ökar också iom dräktighet, dock inte selen.

Se till att håll stoet i ordentligt hull även tidigare i dräktigheten, det blir inte kul om hon faller ur på slutet! Vissa kan ju bli kinkiga med maten också när fölis börjar trycka på på tarmarna, så då är det bra att hon har reserver!
Jag har gött min hela tiden, hon har haft bra hull!
Svårfödd rackare, kan tänka mig att hon kommer bli besvärlig att hålla hullet på under digivningen, så därför är det bra att hon har lite extra nu.

Men detta med vitaminer är knepigt tycker jag, ingenstans kan man läsa hur mkt man kan räkna med att grovfoder innehåller på ett ungefär? Det går ju heller inte att välja vitaminanalys när man analyserar. Det kanske beror på att vitaminerna försvinner och blir mindre av med lagring, men några riktvärden iaf?

Jag fortsätter väl ge extra vitaminer tills vidare, om ingen vitaminexpert kikar in här och ger lite råd:angel:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 074
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Dräktig i stallet!! Min häst står i ett stall med ett sto som är dräktig. På dagarna har de hö som jag lägger ut, ca 20-30 kilo att dela...
Svar
9
· Visningar
1 024
Senast: Andersson
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 589
Senast: Jiovedi
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 519
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp