Vitaminer till äldre häst?

finapina

Trådstartare
Hej, jag har en äldre häst. Hen har tidigare ätit speciellt seniorfoder ( Dodson o Horrell 16+) som innehåller div nyttigheter för äldre hästar.Dock har jag valt att ge bara lite av det pga hen också äter lucern, vilket jag i sin tur ger pga lågt proteinvärde i årets hö.Hästen är i bra hull och mår bra.Men jag undrar om det finns ngn färdig vitamin/mineral-blandning för äldre häst? T.ex med färdigt tillsatt glukosamin osv.Eller är det blanda själv som gäller? Vilken av Krafft Miner skulle ni välja, om ni hade det tillhands?
 
Hej, jag har en äldre häst. Hen har tidigare ätit speciellt seniorfoder ( Dodson o Horrell 16+) som innehåller div nyttigheter för äldre hästar.Dock har jag valt att ge bara lite av det pga hen också äter lucern, vilket jag i sin tur ger pga lågt proteinvärde i årets hö.Hästen är i bra hull och mår bra.Men jag undrar om det finns ngn färdig vitamin/mineral-blandning för äldre häst? T.ex med färdigt tillsatt glukosamin osv.Eller är det blanda själv som gäller? Vilken av Krafft Miner skulle ni välja, om ni hade det tillhands?

Jag blir lite förvirrad när du skriver vitaminer i rubriken och sedan pratar om Krafft Miner som är Kraffts namn på sina mineralfoder?

Hur ser analysen på grovfodret ut? Börja där. Jag rekommenderar att du provar Hästsveriges foderprogram och sedan frågar här ifall det inte hjälper.

Nackdelen med färdiga blandningar som innehåller "allt" en äldre häst behöver är att det sällan matchar ens eget grovfoder.

Sist jag läste på om glukosamin fanns det ingen forskning som visade att det fungerade. Länka gärna om någon har en nyare studie som påvisar förbättring!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har gått och klurat länge och väl på det här men känner att jag behöver input från lite klokt folk för jag vet ärligt talat inte vad som...
2
Svar
27
· Visningar
3 875
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Jag vill gärna ha tips på foder till äldre häst. Vad fodrar ni med? Funkar det bra? Min häst är 18, rids regelbundet. Jag har mest...
Svar
15
· Visningar
1 714
Senast: Snowball
·
Foder & Strö Hej på er det finns säkerligen samma fråga på forumet redan men jag tycker det är lite krångligt o söka så därför skriver jag en...
Svar
6
· Visningar
1 221
Senast: poetin
·
Foder & Strö Min unghäst äter Krafft havrefri müsli, men ska gå över till Mustang då det är billigare och havrefritt - havren går direkt upp i...
Svar
9
· Visningar
2 988
Senast: Tinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp