iNHALE

Trådstartare
Hur tänker ni kring vitaminer i fodret? Utgår ni ifrån att hästen får i sig alla vitaminer den behöver om den har en komplett foderstat i övrigt eller tillsätter ni extra beroende på vad ni tror behövs?
 
Jag tillsätter vitamin E när hästarna inte har tillgång till gräs. Jag gör antagandet att vit A täcks av att dom får lusern och morötter.

För B-vit så försöket jag hålla tarmen i bra funktion, jag ger olika former av grovfoder och under vintern även probiotika i omgångar.

För vitamin D räknar jag iskallt med att dom blir nog solbelysta under sommarhalvåret, midnattssol och lösdrift, undviker att insektstäcka utom de allra värsta dagarna i juni.
 
Just nu tillsätter jag extra i form av pelleterade multivitaminer, då mina hästar äter fjolårshösilage av tveksam hygienisk kvalitet. Det är inte optimalt, men just nu får det duga.

Efter flytt kommer de få ett grönt hö av fantastisk kvalitet (både näringsmässigt och hygieniskt), då förutsätter jag att de får tillräckligt med vitaminer via fodret. De får dock tillskott av b och e-vitamin via mineralerna, så det behovet vet jag också är täckt med råge.
 
Mitt mineralfoder innehåller vitaminer så jag brukar anta att det räcker. Har räknat på vitamin e för säkerhets skull men inget annat. Skulle inte anta att endast grovfoder räcker.
 
Jag ser mig häst vitafor strong mineraler och trikems vitaminer. Nu är vitaminerna snart slut och jag funderar på om behovet av dem fortfarande finns, har gett dem sedan i somras. Tycker det är lite klurigt när man inte kan räkna på samma sätt som med mineralerna.
 
Jag tillsätter vitamin E när hästarna inte har tillgång till gräs. Jag gör antagandet att vit A täcks av att dom får lusern och morötter.

För B-vit så försöket jag hålla tarmen i bra funktion, jag ger olika former av grovfoder och under vintern även probiotika i omgångar.

För vitamin D räknar jag iskallt med att dom blir nog solbelysta under sommarhalvåret, midnattssol och lösdrift, undviker att insektstäcka utom de allra värsta dagarna i juni.

Tänker typ samma plus ger omega 3 i form av linfröolja vintertid utan färskt gräs.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Som rubriken lyder. Ska knappa hem linfröolja till mina boys, lutar åt den från Gunnarshögs. Har gett av Eclipse Biofarm å Emin förrut...
Svar
8
· Visningar
458
Foder & Strö Hej! Min tränare tyckte att vi skulle börja ge vår ponny E-vitamin då hon går ganska hårt i nuläget. Jag har för mig att E-vitamin och...
Svar
9
· Visningar
1 021
Senast: Karoliten
·
Foder & Strö Är det någon som testat Trikem Vitamins? Jag sitter här och pusslar lite med Bs foderstat inför hösten och kommer behöva byta bort...
Svar
18
· Visningar
1 485
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Man skall höra mycket för öronen trillar av. Senaste påståendet jag har hört är att betfor enligt en bekant inte skulle vara bra för...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 602
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp