Bukefalos 28 år!

J

Jaba

Hur mycket vitaminer inehåller ett "normalt" hösilage?

När jag inte har räknat med hösilaget så fattas det:
Vitamin B1: 23-33 mg
Vitamin B2: 14-19,5 mg
Biotin: 0,29 mg

Kan jag räkna med att det täcks av höet eller ska jag ge tillskott?
 
Jag kan inte svara på hur mycket "normalt" hösilage innehåller, men om du undrar om din häst får i sig tillräckligt med B-vitamin, kan jag säga som så: En frisk häst med normal tarmflora tillverkar själv tillräckligt med B-vitamin. Om du tror att du behöver tillföra extra B-vitamin så kan du utan fara för hästens hälsa ge ett "normalt" (enl. rekommendationer) tillskott, utan att du vet hösilagets värden.
 
men behöver jag tillföra tycker du? Och hur är de med biotinet? Min polla har lite problem med magen till och från. Lös avföring bla. Dock bättre när vi flytta till ett annat stall.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
992
Senast: Lisalei
·
Foder & Strö Hej! Min tränare tyckte att vi skulle börja ge vår ponny E-vitamin då hon går ganska hårt i nuläget. Jag har för mig att E-vitamin och...
Svar
9
· Visningar
1 043
Senast: Karoliten
·
Foder & Strö Hej! Har en mineralanalys som ser ut såhär per kg/ts: Ca = 3,6 P = 1,9 K = 8,7 MG = 1.5 Cu = 4 Fe = 54 Mn = 181 Zn = 36 Vilket ger...
Svar
10
· Visningar
1 066
Senast: Indiana
·
Foder & Strö Hej, Håller på att räkna på min hästs foderstat och har några funderingar. 1. Har läst ”Utfodringsrekommendationer för häst” och i de...
Svar
8
· Visningar
979
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp