Bukefalos 28 år!

De måste inte äta vitkål varje dag,
men det är en god C-vitamin källa.
Andra ätbarheter med mkt C-vitamin
är broccoli, guava, kiwi och citrus
frukter.
(Jag vet att det inte är vad du frågade
efter)
 
Inte? Hmm typ alla jag har pratat med har sagt att de ska ha det :confused:
Menmen. Kan ju inte skada direkt :)
 
Varken cirtusfrukter eller broccoli är något man skall ge för ofta därför så rekommenderar man främst vitkål.
Däremot gör det ju inget om man en dag i veckan ger tex apelsin och en dag broccoli för att variera men marsvin behöver lära sig att äta varierad mat som små för dom är svåra att övertyga som vuxna att äta annan sort än det dom är vana vid :o
 
Mina får ca ½ blad per gris och en bit morot var/dag.
Någon gång i veckan ger jag dom broccoli istället för vitkål, blomkål äter dom kräsna sakerna inte :crazy:
Paprika har jag provat men det var heller inte poppis även där finns c-vitaminer :D
Mina marsvin äter inte apelsin utan tycker att det inte smakar gott, därmot brukar jag ge dom någon frukt 1 gg/veckan och dom får sallad eller gurka som fredagsgodis (bättre än dom där stängerna).
Då är jag poppis må du tro :D

Så ha vitkål och morot som grund och om du vill variera så kan du ibland byta ut mot andra c-vitamin rika grönsaker/frukter :)
Marsvin är inte som vi som gärna vill ha stor variation i våran mat utan tvärt om så kan det vara svårare att övertyga dom att även andra saker än det vanliga är fullt ätbara :p
 
Nåt du kan ge nu när julen närmar sig är grönkål.
Finns nästen bara i affärerna till jul. Jättegott tyckte mina grisar.
 
Tackar :bow:
Morötter är poppis märker jag. Stackarn är inte van vid att få godsaker, vräker i sig så snabbt det går så han får allt typ :crazy: Menmen. Det ska det allt bli ändring på! :idea: Han börjar bli riktigt bortskämd nu ju :angel:
Men morötter är rätt C-vitaminrika va? Har nämnligen inte blivit någe vitkål idag heller. Legat hemma som sjukling ju, får ta det imorrn... :crazy:
 
Dom har lite c-vitaminer men inte så mycket :crazy:
Vitkål har dom nästan alltid i affärerna och det är dessutom billigt :D
Skulle dom inte ha vitkål så försök med paprika, broccoli eller köp lite persilja.
Han skall bara ha lite men den innehåller massa c-vitaminer så en kvist eller två är vad som behövs.
 
Ok, tackar :bow: Ska kika på Konsum imorrn. Om man bara kan ta och bli lite frisk nån gång så man kan gå en sväng iaf :crazy:
Funderade på om man kunde frysa in, men det gick visst bara om den är kokt. Men då kokas väl mycket vitaminer bort? :confused: Inte så roligt att behöva köpa nytt hela tiden innan det ens har gått åt :crazy:
 
Har för mig att det var hög kalciumhalt mot fosfor i den.
Skall leta i mina mail för det står där.
Jag har lite svårt med minnet :o så jag måste alltid skriva upp men jag minns att det inte var bra och att orsaken står angiven.
Marsvin skall ha en kvot av Kalcium/Fosfor 2:1-2:1,5 eftersom dom annars lätt får urinsten (vanligt hos marsvin) :crazy:
Av samma orsak så skall dom inte bara ha pellets då dom ofta innehåler för höga halter av kalcium mot fosfor.
Urinsten hos marsvin drabbas mest av kalcium.
 
Den lilla mängd ca 2 msk pellets som mina kaniner o vårt marsvin vi hade fick, kan knappast orsaka urinsten även om det är kaninpellets pga den lilla mängden, dessutom ska kaniner inte heller ha för mycket kalcuim i förhållande till fosfor!
 
Marsvin får lätt urinsten.
Lägg till lite kalciumrika grönsaker och hö som har hög kalciumkvot mot fosfor så jo.
Marsvin har fått urinsten av den mängd pellets förr så det kan hända.
Sedan är det vad jag vet en viss äftig del av vilka som får och vilka som inte får.
Det är dyrt att upptäcka att man har ett sådant marsvin speciellt om det händer en söndagkväll :crazy:
Tranbärsjoucie är bra att ge som förebyggande mot urinsten som förorsakas av kalcium (vanligast).
Har man däremot högre kvot av fosfor än kalcium så kan detta också leda till urinsten :crazy:
Jisses...innan visste jag inte att marsvin kunde få urinsten men så gick jag in på olika forum och listor och blev ack så upplyst.

Speciellt när man får höra vad veterinärräkningen kan gå på :(
 
:bow: du var allt duktig på mina små grisar.
försöker just nu banta ner en fett liten sheltie som har som enda true hobby att äta och gossa. hon rör sig möjligtvis från bur till bur för att tömma alla matskållarna eller vara i den allra allra renaste buren.
 
Dom blir gärna matfixerade :o speciellt om dom har tråkigt tyvärr :crazy:
Det är det samt att marsvin tenderar att bli soffpotatisar när dom blir lite äldre :o
Rör sig inte allt för mycket om dom måste :D
Aktivera så slipper marsvinet använda maten till aktivering pga att dom blir uttråkade ialla fall.
Det är nästa nummer 1 i åtgärd, nummer 2 är naturligtvis begränsa kraftfodret och det lilla du ger henne, sprid ut den lite överallt så hon måste gå emellan.
Aktivering kan vara att hon skall gå emellan ställen med små grukbitar.
Hon måste gå upp och ner.
Själv funderar jag på om jag skall lära Jasmine lite hoppning för hon hoppar högt rätt upp i luften när jag kommer med gurka eller sallad :D
Slalom mellan hinder och jaga huvudsalladsbitar är också bra och hon kommer tycka det är så kul när hon kommit underfull med vad hon kan hitta runt nästa hörn :D
Kommer säkert att få upp farten allt eftersom :d
 
hhmmm.. jag hoppar mina små marsvin faktiskt, det är rätt kul att se när de slänger sig över hindrerna å även om de muttrar lite surt till mig så ger de ifrån sig små glada lätten ibland så helt dåligt tycker de inte att det är.

de är rätt dåliga på att röra sig allihoppa så jag brukar sätta iväg dem ifrån hemmet så att de måste springa till hemmet (vilket är en bit om man sätter ut dem i hallen med), någonting måste man ju göra för att få dem att röra lite på sig, de är lösa större delen av dagarna, men de rör ju inte så där mkt på sig ändå ju.
 

Liknande trådar

Övr. Djur Jag har det fantastiska nöjet att passa två små grisar i 2 veckor. Det var längesedan jag hade marsvin, men har full koll på hö och...
Svar
4
· Visningar
830
Senast: Kilauea
·
Hundhälsa Jag behöver hjälp att tänka, vi ska till fjällen i juli och har tänkt åka någon dag över till Norge och jag vet ju att man kan...
Svar
9
· Visningar
528
Senast: Jeps
·
Juridik & Ekonomi När man köper saker på öppet köp eller enligt distansavtalslagen får man ju ta hem och prova varan. Det brukar stå att den inte får vara...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
3 210
Senast: Badger
·
Lantbruksdjur Jag lyssnade på ett nyhetsklipp om en kvinna som blivit av med ett par dräktiga tackor. I klippet sa hon att hon räknat fåren för några...
Svar
3
· Visningar
728
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp