S

__Stilett__

vad är bäst att ge, vanlig vitlök (i småbitar i fodret) eller sån där pulvervitlök eller va jag ska säga??

testade med vanlig vitlök från affärern..trodde hästarna skulle tycka det smackade äckel men tom min åring slurkar i sig det som godis..så nu funderar jag på vad jag köpa nästa gång :)
 
Mina hästar får vitlök i pulverform, tycker det är mer praktiskt. Verkar lättare än att stå och hacka vitlök varje dag..! "Riktig" vitlök är säkert bättre än framställd, men å andra sidan är det bra mycket lättare med pulver.. Är nog en smaksak!
 
"Riktig" vitlök är ju det bästa, men det är också jobbigare att sitta å skära vareviga dag, dessutom liktar man konstant lök om fingrarna, men såntdär pulver inehåller ju säkert massa annan skit också. Men det är faktiskt vanligt att hästar gillar vitlök. Min häst äter hela vitlöksklyftor! :eek:
 
Jag tror att det är lättare för hästkroppen att tillgodogöra sig vitlöken om man ger den i färdigt pulver istället för "färsk". Hästkroppen gillar dessutom inte lökväxter har jag för mig, i det vilda äter de aldig det. Så det måste ju finnas en orsak.
Själv ger jag vitlökspulver till min hosthäst i förebyggande syfte. Gör uppehåll ibland så det inte tappar sin verkan. Om jag hade en frisk häst skulle jag enbart ge vitlökskurer inför betet då det kan hjälpa mot flugor och fästingar, och kanske en kur på vintern mot förkylningar och annat. :)
 
precis, hästarnas magar mår inte bra av att äta färsk lök... Torkad i flakes eller pulverform är bättre ur den synvinkeln.
 
färsk vitlök är bäst. (iafl för min häst)
Hans hosta försvann direkt!
Dessutom tycker han det är gott (äter hela klyftor om han får :crazy: )

Mycket mycket billigare också!!
 
min fördrar klart rå vitlök i kylftor som han kan tugga ordentligt...men de blir så bökigt och skala vitlök varje dag så han får pulver istället..
 
Jag ger pulver.
Har även gett vanlig vitlök men det är drygt att skala och hacka alt.pressa och händerna luktar vitlök och det blir kladdigt...
Nej tackar vet jag pulvervitlöken. Enkelt och bra.
 
Jag ger pulver, av praktiska skäl.
Dessutom är det ganska billigt, jag köper 1,2 kilosförpackningar som kostar 66 kronor!

Visst luktar Besten vitlök, men det gör ju jag också alltsomoftast. :D

Immer
 
Enligt ett forskningsprojekt som pågår tycks rå vitlök, som vanlig lök, vara giftig för hästar. Det leder till anemi, blodbrist. Torkad lök likadant.
Vitlökspulver å andra sidan innehåller inte det giftiga ämnet, men tycks av samma anledning vara verkningslöst. Det verkar vara det giftiga ämnet som tycks vara verksamt som medicin.
I vilken mängd man kan ge för att fördelarna ska övervinna nackdelarna vet man inte än.

Orkar inte leta upp länken till artikeln igen, använd sökfunktionen och sök på "vitlök" så ser du den i något av mina inlägg. Har påpekat detta massor av gånger - aldrig någon reaktion. Varför? Vill folk inte ta till sig detta, eller avfärdas det som strunt?
 
Jag resonerar som så, då jag har en hosthäst, och hon mår bra av vitlöksPULVRET, så kommer jag fortsätta ge det. Eftersom man gett det så länge, och har positiva effekter, samt ändå ger så liten mängd- då undrar jag hur farligt det kan vara? :confused: (även om man ger rå vitlök, som iof jag tycker verkar vara lite väl starkt..) Men visst, presenterar man detta som att det är FARLIGT, visst tar jag till mig då. Och under tiden kan man ha i bakhuvudet att denna forskning pågår.
 
Frågan är kanske snarast om det verkligen är vitlökspulvret som gett de positiva effekterna, eller din minutiösa skötsel av din häst? För det vet vi ju alla här, att du är jättenoga med att sköta hennes luftvägar.
Och OM den nämnda undersökningen visar rätt, så är det just det giftiga ämnet som är verksamt rent medicinskt. Och det ämnet skulle inte ens finnas i pulvret (kan ju vara en annan sorts pulver, så jag kan inte svära på ofarligheten eller onödigheten med det du ger, det kanske finns i liten dos?).
Blodprov kan visa om din häst ligger i riskzonen för anemi eller ej. Gör hon det bör du tveklöst göra ett uppehåll i vitlöksmatandet, och gå på andra mediciner istället om behov kvarstår. Klart man vill sin häst det bästa, frågan är bara om allt du redan gör inte är bra nog?
 
Nä hon klarar ju sig utan förstås.. ger bara 1 sked, står att man ska ge två. Men jag inbillar mig iaf att det är bra för hennes luftvägar och jag ger det ju i förebyggande syfte. Utan bra foder och bra stalluft kunde jag ju trycka i henne vitlök så det kom ut ur öronen på henne, utan att det skulle göra ett dyft.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
Svar
11
· Visningar
749
Senast: Hazel
·
Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
788
Senast: MiniLi
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 382
Senast: Snurrfian
·
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 262
Senast: verser
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp