B

**BORTTAGEN**

Jag har en liten undran! Vitlöks pulver är ju så dyrt så jag undrar om man kan göra en budget variat, med att man hackar rå vitlök och blandar i fodret, är det farligt för hästen? Har sökt efeter svar men ingen vet!!!Hoppas alla kloka bukeisar har ett svar!!!! ;)
 
Det går utmärkt. Annars kan du köpa vitlökspulver på stormarknader eller i "invandraraffärer". Vanligt vitlökspulver man har i matlagningen. är pulvriserad, torkad vitlök och inget annat. jag ger 40 kr för ett kilo. Ett KRYDDMÅTT motsvarar en vitlöksklyfta, så det räcker i all evighet. Ett kilo räcker ett år för TRE hästar. Rekommenderas.
 
Annars så kan man köppa massa bilig vitlök,, prata med någon affär, och sen så hackar all vitlök och lägger den i olja, och så kan man ge hästen blandningen...
 
Tack för svaren, det är bara att knalla till affären och köpa vitlök och börja hacka!!!!
 
Jag köpre rent vitlökspulver på stormarknad i storpack. 1 kg för 64:- och inga andra tillsatser i det, som det ofta är i de man köper i hästvaruhus ;o( Jag vill ha rent vitlökspulver och därför blir detta billigast och mest ekonomiskt. Ger 1 tsk/dag året runt
 
Sv: Vitlök!

hästen jag rider får det! Ägaren har haft många hästar och har nästan gett alladet.. så varför inte?! :)
 
Sv: Vitlök!

Jag köper en massa vitlök på en gång, skalar och kör i mixer med matolja, blandar ca 1 tsk i maten för att slippa fästingar sommartid. Eftersom jag gör så mycket på en gång så fryser jag in vitlöksmojset i lagom burkar...
//marti
 
Sv: Vitlök!

Varför ge hästen vitlökspulver/vitlök? Vad är det bra för? Är det inte ganska starkt för magen?
 
Sv: Vitlök!

Enligt senaste ridsport så ska man inte ge vitlök till häst eller husdjur då det ger blodbrist, särskilt torkad vitlök!

Läs tidningen och ta efter det ställning till om du vill ge din häst vitlök, jag skulle inte göra det!!
 
Sv: Vitlök!

*kl*

i en tidigare tråd om vitlök bör man inte ge det oavbrutet (något med immunförsvaret), så vi har börjat ge varje dag fast bara på jämna veckor..
 
Sv: Vitlök!

**BORTTAGEN** skrev:
Jag har en liten undran! Vitlöks pulver är ju så dyrt så jag undrar om man kan göra en budget variat, med att man hackar rå vitlök och blandar i fodret, är det farligt för hästen? Har sökt efeter svar men ingen vet!!!Hoppas alla kloka bukeisar har ett svar!!!! ;)

Vi ger inte våra hästar vitlök, men jag köper de där torkade vitlöksflingorna i stora burkar i hästsportaffärer och använder i min egen matlagning....

Jag brukar även stoppa i vitlöskflingor i små påsar och ge bort till icke-hästmänniskor som gillar matlagning, jätteuppskattat.

så jag gör på något sätt tvärtom.. tycker de där vitlöksflingorna är JÄTTEBILLIGA.
 
Sv: Vitlök!

Tips.

om du har möjlighet så åk t ullared. var där nyligen o köpte 1 kg för 59,95:-. plus att d finns en hel del andra billiga grejer där. täckena tyckte jag va billiga där.
 
Sv: Vitlök!

Att ge vitlök året om kan väl orsaka förgiftning?????
 
Sv: Vitlök!

Då borde mina också vara förgiftade för jag har givit dem i fem år nu. Aldrig förkylda och aldrig hostiga (Garlicans). Detta trots att min äldste är trettio år.
 
Sv: Vitlök!

Dosen de gav i testet var uppe i ett kvarts kilo. Per dag. Enligt deras beräkningar skulle det motsvara 2,5 kg färsk vitlök. Per dag.

Jag har frågat ett labb som tar in många blodprov om de har noterat nån koppling mellan lågt HB och vitlök och det har de INTE. Tror inte att man ger så stora mängder att man får samma resultat som i Ridsport.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
702
Senast: Kristall10
·
Hästvård Hej! Går runt och grunnar lite på foderfickor/inpackningar. Av ren nyfikenhet har jag lite frågor kring detta.🤔 Snart sprängs ju skallen...
Svar
8
· Visningar
771
Senast: Magnum
·
Hästvård Hej! Jag vet inte om detta är rätt ”ämne” att lägga diskussionen i men chansar ändå och hoppas på många kloka och bra svar. Jag har ett...
Svar
0
· Visningar
481
Senast: Lovisa.E
·
Hästvård Vet inte om vård är rätta underforumet men det var det närmaste till min fråga. Jag känner en häst på ridskolan som gillar att gosa, få...
Svar
6
· Visningar
938

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp