T

Tess82

ville se hur många som använder det till sina hästar och vad ni sett för resultat?jag har precis börja använda det till min totto,han har en lättare bronkit så kanske att det hjälper. /Tess
 
Jag ger min prinsessa vitlök, speciellt när hon står inne.
Typ.. 2-3 klyftor om dagen.
Hon har också bronkit, och jag tycker att det bli bättre av det.
Under svåra perioder får hon äppelcidervinäger också. -tipsa-
 
Jag ger vitlök till alla hästar. För att JAG inbillar mig att det är bra och ökar motståndkraften mot förkylningar etc.

Nu måste jag ju ärligt säga att förutom fölis luftvägsinfektioner så har ingen av mina hästar genom åren ens varit minsta förkyld, vitlök eller ej. Så om det fungerar eller ej ska jag inte uttala mig om. Däremot så tycker hästarna om det, och jag inbillar mig som sagt att det är bra. Skadar gör det ju ivf inte.
 
Börjar mina hästar snora, så köper jag vitlök i mataffären, hackar den och blandar i fodret.
Den begynnande förkylningen är borta på ett par dagar! :bow:

Min gammelpålle har med åren börjat hosta litegrann vår och höst. Vitlökspulver hjälpte inte, men däremot fungerar alger mkt bra.
 
min får vitlök,märker ingen skillna på honom,men av andra sidan hostar han aldrig lr alrig förkyld lr nåt "ta i trä"
 
Har börjat ge min vitlök nu i höst då hon har dåligt imunförsvar o lätt blir förskyld osv. Förr åt hon Betamix Ört(ett helfoder) som var bra mot detta. Men så helt plötsligt kom hon på att hon ej ville ha det längre. :crazy: Så jag bytte foder o nu äter hon vitlök osså då...
 
Ger oxå mina hästar vitlök (pulver för det mesta).
Har heller aldrig haft någon förkyld häst, så länge jag har använt det... :)
 
jag ger det till min häst. Färsk vitlök antingen pressad eller nerskuren i små bitar i maten.
Ibland äter min häst en hel klyfta bara sådär :crazy:

Min häst hostar inte längre efter att jag började ge vitlök :banana:
 
Jag har gett min häst som har kronisk bronkit vitlök, men det gjorde bara att hostan blev värre.
Ger min andra häst det som inte har några problem med hosta det och märker ingen skillnad alls. Hon har fått nån mildare förkylning ändå och kan hosta till nån gång ibland.
 
Likt många andra pressar jag vitlök, blandar det med kraftfoder plus eventuellt lite sirap. Det som jag har märkt är att han inte har haft lika mycket knott och flugor på sig i sommar som hans kompisar. Dessutom har jag hört att intag av vitlök minskar risken för fästingbett.

Hans skinn har efter ca 1 månads vitlöksätande börjat lukta vitlökskorv. ;)
 
Ursäkta gott folk! Bronkiten botas inte och ska inte botas med vitlök. Ni ska ta bort orsaken till hostan istället. Dålig stalluft, dåligt foder, dålig ridmiljö osv..

Min kroniska bronkithäst ger jag vitlökspulver i förebyggande syfte. Hon är helt symptomfri tack vare bra stallmiljö och bra foder samt mkt utevistelse och blötning av all mat.
 
Om du upplevde att hostan blev värre av vitlök kan det ha berott på att vitlöken är slemlösande och därmed så kommer slemmet upp när man börjar med vitlök... Jag var med om precis samma sak med min gammel häst men det gav med sig och han blev bättre med vitlöken på lång sikt. Hur länge testade du?
 
Jeg gir tørket hvitløk til mine to hester. Fordi jeg tror det styrker immunforsvaret, og det må være bra både for ettåringen og for den tidligere hostehesten. Det holder også knott og sånt mer borte fra hestene. Tror jeg.
 
Jag började ge mina hästar vitlök i kraftfodret, skivad, färsk... men dom vägrade äta maten! Försökte ett par gånger men gav sedan upp.
 
Ger i kurer färsk vitlök i slemlösande syfte, har fungerat över förväntan.
 
Jag började med vitlökspulver för två årsedan till mitt sto.
Hon hade en förkylning då. Jag har fortsatt med vitlökspulver eller vitlöksflan hippo. Och foder vinäger en matsked morgon kväll. Det fungerar hon har inte varit sjuk
mindre fästingar . :banana:
 
Har gett vitlökspulver i ca 4 år nu och min häst är aldrig förkyld och hostar aldrig(vet ej om det har med vitlöken att göra) Det kan ju ha att göra med stallmiljön osv.
 

Liknande trådar

Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
545
Senast: Murray
·
Fritid Är det någon som har eluppvärmda skosulor? Vilken sort/vilket märke använder ni och hur tycker ni de är? Hur fungerar de? Framförallt...
Svar
7
· Visningar
412
Senast: KesoNeso
·
Hästvård Hej! Min ponny har nu stått i sjukhage i två månader och gått 20 minuters - promenader. Orsaken är inflammation i hovled och kotled...
Svar
9
· Visningar
899
Senast: Sirap
·
Hemmet En anhörig till mig har idag en ca 20 år gammal "dum"-TV och en DVD-spelare med inspelningsbar hårddisk inkopplad via HDMI. Hen streamar...
Svar
3
· Visningar
318
Senast: lytesout95
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp