Vitlökspulver?

LitenIsa

Trådstartare
har hört någongång att man inte ska blöta "pulver" Det jag undrar är om man kan lägga vitlökspulver tilsammans med betforn?

Har provat lägga det i vanligt kraftfoder men då fastnar ju allt på botten. Vi ställer fram hinkar med foder i vårt stall så det är inte alltid ,man kan lägga i pulvret precis innan hästen ska få det.

Någon som vet ifall effekten utav vitlök försinner om man lägger det tillsammans med betfor?

MVH
Isa och hosthästen. ;)
 
Lägg vitlöken på toppen av krafftfodret, så gör jag, och så rör jag om lite, fastnar inte på botten då.

Om du vill kan du ju ge flytande vitlök, jag gjorde det förut och hade det då i betforn.

Men om du lägger vitlöken i betforn precis innan fodringen så går det ju bra. Dock kan det ju bli dåligt om det får stå så ngn längre tid. Tror jag. :smirk:
 
tja låter du det ligga i medans betforn är blöt så blir väl resultatet att det smakar gammalt rävgift.
Tänk dig vitlök tillsammans med den söta betforsmaken. :p

Min häst får nu pulver som jag blandar ner i maten men han har ingen "blöt" mat så det går bra.
Han slickar även ur krubban när han har ätit upp så fastnar det lite på kanten så åker det ner ändå.

MEN innan så gav jag min häst färsk vitlök. Ibland kunde han äta hela klyftor direkt ur handen men oftast så skar jag ner den i små bitar i fodret...

Det finns även pelleterad vitlök och den är ju kanon och hästarna älskar det (iafl min häst).
Han fick sånna som hästgodis förut. Ganska dyrt dock.
 
Att lägga vitlöken på toppen av kraftfodret har jag hållit på med nu i några månader vilket bara slutar med att jag står och skurar ur henne foder hink varannandag. Alltså inte krubban utan hinken fodret står i tills hon får det utav stallpersonalen.

Det som lät bäst hittills är nog vitlök i pelletsform, vi har mineraler i pelletsform och det funkar bra.

Tack för svaren.
 
Exakt som Nina83 ,så gör även vi.
Luktar som en Pitzeria i stallet :rofl: :rofl:
 
Jag ger då vitlöksgranulat tillsammans med betfor, havre och hästarna (alla 3) äter då det, de lämnar inte nåt så nog kan man blanda det. Förut gav jag vanligt vitlökspulver och det gick bra det med....
 
Jag har alltid blandat ner vitlökspulver i betforen.... Har gjort så i 5 år iaf. Även mina stallkamrater gör så, har aldrig märkt att det skulle vara negativt.... Varför skulle man inte blöta pulvret?
 
Det har jag också gjort, och min häst ÄLSKAR det! Hon skulle säkert gilla det utan vitlök också, men hon verkar tycka det är smarrigt. Nästan alla jag känner gör så. Ja, alla, faktiskt.
Men men, bara för att många gör så, behöver det ju inte vara bra!
Jag tycker det luktar supersmarrigt om maten när jag har haft vitlök i! :d
 
Jag blandar ner det med betforn. Har aldrig fastnat i botten (som dock mineralerna gör :crazy:) och hästarna tycker vitlök är jättegott! :d
Skurar ur foderhinkarna gör jag varje dag för att det inte ska hamna gamla foderrester i nya maten.
 
Jag blandar vitlökspulver med både betfor och B-vitaminer och Besten mumsar i sig med frisk aptit. Det har hänt att jag gett vitlökspulvret torrt, dvs med bara havre, och hon har ändå smaskat i sig alltihop. :D

Immer
 

Liknande trådar

N
Foder & Strö Jag ska äntligen bli medryttare igen. Har haft uppehåll ett tag nu och varje gång ja ser hästar eller kollar på häst sport osv så får...
2
Svar
37
· Visningar
3 842
Senast: aprilia
·
Foder & Strö Min häst går tillsammans med 5 andra hästar i en stor hage och de har fri tillgång på hösilage då de delar på en stor bal. Oftast står...
Svar
6
· Visningar
1 499
Senast: Alazan
·
E
Foder & Strö Hej! :) När skall egentligen den största hö/kraftfoder-givan ges? Morgon/kväll? Min häst får hö fyra gången/dag. Nu får hon 2 kg...
Svar
7
· Visningar
1 009
Senast: Korven
·
B
Foder & Strö StUpID pEoPLE EvERywhERE!#!&%?! så har pollen flyttat till nytt stall, verkar trivas, allt bra så långt, stora hagar trevliga polare...
Svar
8
· Visningar
1 032
Senast: beagle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp