Vitlökspulver

Evergreen

Trådstartare
ni som ger era hästar det: Hur sjutton får ni dom att äta det? :crazy:

Köpte hem idag, och skulle ge lite i samband med maten på kvällen, pållan luktade på maten men rörde den inte. Tyckte det var jätteäckligt. :p

Får väl hoppas att hon äter upp under natten ;)
 
Jag rör det noga i betfor men min pålle har inget emot det alls!Din pålle vänjer sig förhoppningsvis!
 
Min häst åt inte kraftfodret på en hel vecka i början.
Men man får ju börja med en liiten "dos" och öka eftersom.

Ta bara en kant på teskeden i början och öka eftersom så ska du se att hon äter det sen.
:)
 
Har EclipseBiofarmab mikrokapslad vitlök (med honung?) och den smakar bara som druvsocker med en liiiten bismak av vitlök. Hästen gillar det hur mkt som helst, som hon defentivt inte gjorde med vanligt vitlökspulver :)
 
Varför inte ge hackade vitlöksklyftor?
Det är nyttigt och billigt, och går inte att överdosera :)

Norpan har stans frächaste andedräkt :D
 
Jag ger mina rostad vitlök, och de går ner lätt men de gör iofs allt :D
 
Min häst vägrar röra maten om det ligger vitlöksklyftor i. Vitlökspulver slinker ner hur lätt som helst. :) Fast jag fuktar alltid maten med lite vatten, förut med betfor.
 
Testade det i somras, har hört att vitlök håller fästingar borta. :)

Men hon petade bort dom. :p Även om jag blandade dem i betforn.
 
Blandar i kvällsmaten som består av betfor, helhavre och foderjäst!

Hon äter upp alltihop!

Kram Favina :bump:
 
när jag köpte foderjäst ....så tog han inte en tugga av maten..(kollade på mig som typ,va har du gjort med min mat?) men när jag matade honom ur handen åt han det ....och nästa dag åt han själv av maten ...så testa detta
 
Min äter inte om jag blandar i maten, spelar ingen roll hur noga jag blandar det i betforen, hon rör inte maten... :crazy:
Hon får det direkt i krubban då hon kommer in tillsammans med flytande ShyFeeder B vitamin, då slinker det ner av bara farten... :d
 
min äter även hela vitlöksklyfter så till honom e de bara och slänga ner i maten och så glugsar han glatt i sig

men med ponnyn var de omöjligt,han åt det inte hur man än bar sig åt..

Men annars om du rör ner lite i mycket betfor så pålle kanske vänjer sig vid smaken lr nåt..
 
Jag blandar vitlöksgranulat med Fibergi och eftersom Fibergin är så god så slinker vitlöken med av bara farten! :D
 
Min häst älskar vitlök! När hon fick medicin (ventipulmin) för flera år sedan fick jag även blanda i vitlökspulver för att dölja medicinsmaken :D
Prova att börja med lite i taget, ger man hela dosen på en gång kan jag tänka mig att hästen blir misstänksam.
 
Vanligtvis så läggs det ner i kraftfodret, annars är det bara att hålla fram burken så slickar de i sig det. Men risken att de slickar slut på det är stor. :crazy:

Vitlök är gott! :d :d tycker jag och hästarana
 
Jag kopierar mitt tidigare inlägg om vitlök, för jag tycker det behövs lite kritisk hållning gentemot vitlöksanvändande på häst:

Det finns undersökningar som tyder på att vitlökens aktiva substans, den som ska motverka förkylning och hjälpa mot hosta och så, försvinner i den pulvriserade formen. Alltså kan man ge hur mycket man vill, men till ingen större nytta. Vilket är rätt bra eftersom samma undersökning tyder på att hästar som äter vitlök med den aktiva substansen bevarad (t ex färskpressad) drabbas av anemi, brist på röda blodkroppar. Kan påvisas vid blodprov om man misstänker att ens egen häst kan ha drabbats.
Källa

Det framkommer också att mer forskning behövs, för att veta säkert hur det funkar och om man kan separera de nyttiga och de farliga ämnena, men i nuläget finns iallafall indikationer på att det inte är helt nyttigt.
 
min pålle äter pellets som jag blöter upp... där blandar jag vitlöken.. äter han hur glatt som helst!! men prova med betfor kanske...?
//Johanna
 

Liknande trådar

Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
969
Senast: mily
·
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
537
Senast: Murray
·
Hästvård het o älskar hoppning. Snäll och lugn i hantering, behöver inte ens bindas upp i stallgången. Till bara för några veckor sen fick man...
Svar
19
· Visningar
1 490
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
882
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp