Vitluvens Curbitz's avkommor?

Zuzzi

Trådstartare
Vet ni några avkommor efter honom som blivit annorlunda färgade/teckningar?

Araber, får dom vara isabeller?

En avkomma jag känner blev lite lustigt tecknad...
han ser ut som en fux men har halva svansen vit och fick höga tecken på benen samt vänster fram är utan tecken men är ändå ljusare färg, liksom grå, än resterande färg.
samt en fläck på buken och nån slags bläs av nått slag.
det fick mej att börja fundera på vad som igentligen finns bakom Curbitz eftersom mamman är renrasig newforest med, så vitt jag vet, inga isabellanlag?

här finns hennes stam:
http://www.allbreedpedigree.com/ind...earch_bar=horse&h=rocksie&g=5&inbred=Standard

Curbitz stam består av:

e.arab
ue.arab
uue.arab

u, uu och uuu. är brittiska ridponnyer och den sistnämda har en okänd moder och ett engelskt fullblod som fader.


ska avkomman klassas som skäck?
och vilken färg är han igentligen?
någon som vet nått mer om mödernet på Curbitz?

Här kommer 2 bilder på den lille söte

Rockbitz.jpg


Rockbitz3.JPG
 
Sv: Vitluvens Curbitz's avkommor?

Det där är väl vad som brukar kallas för Sabino, Men jag gissar att en id-kontrollant kallar det för fux men vita tecken....
 
Sv: Vitluvens Curbitz's avkommor?

Det där är en sabino, ingen vanlig skäck. Briar t.ex är sabino, fast han har väl ingen bukfläck vad jag vet.

Isabell finns inte på araber. En häst kan inte bära på isabellanlaget, så isabell kan han inte bli med en arabpappa och en brun new forest till mamma. OM inte mamman är mörkt gulbrun, men jag tycker defintivt inte hon ser ut att vara annat än brun.

Fölisen på bilden är en fux.
 
Sv: Vitluvens Curbitz's avkommor?

MissFideli skrev:
Isabell finns inte på araber. En häst kan inte bära på isabellanlaget, så isabell kan han inte bli med en arabpappa och en brun new forest till mamma. OM inte mamman är mörkt gulbrun, men jag tycker defintivt inte hon ser ut att vara annat än brun.


njae men jag tänkte på hur pappan har fått sin isabellfärg.
måste in både mamman och pappan ha isabellanlag för att avkomman ska kunna bli isabell?
eller kan dom ärva det från enbart moderns sida?

nej mamman är helt brun
 
Sv: Vitluvens Curbitz's avkommor?

Pappas stam ser du HÄR

Chalif själv hade ju bläs och vita strumpor på höger fram och vänster bak.
Sen hade han även vita fläckar på vänster fram.
Han hade även en liten vit fläck på ljumsken på höger sida..
Underbar hingst.. Fick tior i gångarter på Strömsholm av "halvblodsmaffians" domare. En otrolig prestation på den tiden.
Nu blir jag nästan sentimental när jag tänker på den tiden..


AM
 
Senast ändrad:
Sv: Vitluvens Curbitz's avkommor?

Vitluvens Curbitz är ridponny, inte arab, även om han till stor del har arabblod förstås. Isabell är han.
 
Sv: Vitluvens Curbitz's avkommor?

Nafayette skrev:
Pappas stam ser du HÄR

Chalif själv hade ju bläs och vita strumpor på höger fram och vänster bak.
Sen hade han även vita fläckar på vänster fram.
Han hade även en liten vit fläck på ljumsken på höger sida..
Underbar hingst.. Fick tior i gångarter på Strömsholm av "halvblodsmaffians" domare. En otrolig prestation på den tiden.
Nu blir jag nästan sentimental när jag tänker på den tiden..


AM

Kanske därifrån den här fölungens fläckar kommer ifrån?
får hoppas den här lille hingsten ärver nånting från sin farfar ;)

skulle vara kul att se bilder på honom i rörelse, Chalif.
 
Sv: Vitluvens Curbitz's avkommor?

ja Chalif var en underbar hingst! Stod hemma i vårat stall i många år, red han ett par ggr, underbar trav givetvis, lätthanterad men kunde inte vara ute samtidigt som stona o var väldigt svårlastad, red även hans mor Sharazad, hon var en pigg dam trots sin ålder, "Curry" var ursöt som bäbis väldigt lik sin mor, som fö var isabell.. Har nog ett par bilder på dem någonstans tagna när han var liten..
 
Sv: Vitluvens Curbitz's avkommor?

Nä, det räcker med att en har den. Fast däremot krävs ju 2 fuxanlag och att minst en av föräldrarna är gul själv.
 
Sv: Vitluvens Curbitz's avkommor?

MissFideli skrev:
Nä, det räcker med att en har den. Fast däremot krävs ju 2 fuxanlag och att minst en av föräldrarna är gul själv.

aha okej. nu hänger jag med
 
Sv: Vitluvens Curbitz's avkommor?

I kväll ska jag scanna in lite bilder jag tog på Chalif när han var hos ägaren i Kungsör. Så får du se hur han såg ut..
Tror dom är tagna 1988 eller 1999..kanske tidigare.
Har även bild på ett föl därifrån.
Han går i ägarens trädgård.. Funderar just på om det kanske kan vara Curbitz som liten..
Vet att ägaren var väldigt optimistisk när det gällde just det fölet.

Minns också ett par andra hästar som fanns i stallet.
Zaari och Zaga.. (osäker på stavningen) Den sistnämnda var brunskimmel som ettåring. Hade åtdragit sig någon skada och skulle säljas som fölsto.
Var spekulant på henne men hon var alldeles för dyr.. :cry:
Zaari var ett äldre fölsto som bokstavligen sopade banan från sina konkurrenter..
Har nog aldrig sett vare sig före eller efter en vackrare häst. :)

Någon arabmänniska här som har kontakt med uppfödaren???

AM
 
Sv: Vitluvens Curbitz's avkommor?

gud vad kul att se en curry unge!!!
ja red pappa Chalif i ganska många år och red in curry och visade honom på premieringarna och red honom på bruksprovet! En underbar häst som jag skulle vilja hitta en avkomma till och ge till min son....
 
Sv: Vitluvens Curbitz's avkommor?

chalif blev lättlastad efter ett tag när jag tvingade min mamma att köpa en trailer så vi slapp låna uppfödarens lastbil.....
 
Sv: Vitluvens Curbitz's avkommor?

toughcookie skrev:
gud vad kul att se en curry unge!!!
ja red pappa Chalif i ganska många år och red in curry och visade honom på premieringarna och red honom på bruksprovet! En underbar häst som jag skulle vilja hitta en avkomma till och ge till min son....

en söt och ovanlig sådan också! :love:
har du nån aning om hur många fölungar Curbitz kan ha?
 
Sv: Vitluvens Curbitz's avkommor?

nej tyvärr, han lånades ut efter bruksprovet för att han skulle få tävla som ponny (jag var ju för gammal). Sen tappade jag kontakten med honom . fast jag var med både när han tillverkades och när han föddes. Har filmer från kvalitets och någon premiering tror jag.
Hans ökade trav var helt underbar, man ramlade nästan av baklänges.......
Pappan Chalif var hemsk att sitta på i trav, lite lång rygg och jättelat så han var otroligt skumpig. Jag var 14 år när jag började rida honom och lyckades aldrig få ihop honom ordentligt, men KUL hade vi.
Usch vad jag blir nostalgisk nu när jag tänker tillbaka.
 
Sv: Vitluvens Curbitz's avkommor?

Curbitz mor Muston Lepta togs in till sverige som föl tillsammans med sin mor Muston Centime. Dom kommer från det berömda palominostuteriet Muston som ägdes av Mrs Betty (svärdotter till en annan mrs Betty som tog in berberhingsten Sahara som finns långt bak i en hel del welshstammar, lite onödigt vetande;-) . Mustonstuteriet börjades med några *creme/palomino* ston med okänd stam , nån welsh, nån dartmoor och sen användes först en liten fullblodshingst och senare mest arabhingstar, men även välkända palominohingstar som Bubbly och Golden Trail. Mrs Betty måste varit mkt bra på palominoavel för hon lyckades få fram en hög andel palominos trots att hon använde både fuxar och bruna arabhingstar. Curbitz mormor är även mor till en i england välkänd palominohingst som heter Muston Sol, och mormorsmor M Crown är även mormor till englands nya stärnskott i hoppning en hingst som heter Chinnor Castlemain som precis blivit såld till USA för en rekordsumma.
 

Liknande trådar

Avel Hade ju tänkt mig Dammen till mitt sto men denna säsongen ska han tydligen stå i Stockholmstrakten så det blir lite för långt iväg :(...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
4 979
Senast: Veronika
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp