Vittna i rättegång

Bison

Trådstartare
Jag ska göra det för första gången nästa vecka och känner mig lite nervös.
Hur går det egentligen till? Hur lång tid brukar det ta? Kan jag åka hem direkt efteråt eller måste jag stanna hela rättegången?

Känns lite olustigt att möta den människan igen där hen plötsligt får mitt namn och mina uppgifter 😣
 
Jag har vittnat en gång och då fick jag en tid vara där, blev inkallad. Fick massa dumma frågor av åklagaren (min fd chef hade kallat mig som vittne i ett eko-brottsmål)
Sen fick jag säga vad jag ville ha i ersättning och så åkte jag hem. Har inte ens en aning om hur domslutet blev, men brydde mig heller inte (hoppas de låste in rövhatten)
 
Jag ska göra det för första gången nästa vecka och känner mig lite nervös.
Hur går det egentligen till? Hur lång tid brukar det ta? Kan jag åka hem direkt efteråt eller måste jag stanna hela rättegången?

Känns lite olustigt att möta den människan igen där hen plötsligt får mitt namn och mina uppgifter 😣

Du behöver inte stanna längre tid än den stunden du vittnar.

Du kommer bli inkallad, ombedd att svära vittneseden och sedan berätta det du minns av händelsen. Därefter kommer åklagaren och den eventuella försvarsadvokaten ställa sina frågor.

Advokaterna kan vara riktigt dryga och försöka måla in en i ett hörn, men de är ju där för att fria sin klient, så bry dig inte om ifall hen upplevs otrevlig.
Säg det du minns, och minns du inte så säg det. Det kommer gå fint!
 
@Bison
Jag vittnade i en rättegång i början av året. Vet inte om det ser likadant ut överallt och beroende på ärende tar det säkert olika lång tid. Du kommer inte behöva delta mer än under ditt vittnesmål.

Kortfattat så åkte jag till tingsrätten, fick hjälp av personal med vart jag skulle ta vägen och sedan var bara att slå sig ner och vänta vid rätt sal. När jag kom dit fick jag reda på att hela processen var 2 (!) timmar försenad och jag blev inkallad i rättssalen 1 timme senare än utsatt tid. Ta med en bok/serie/musik ;)

När det var min tur så var det väldigt odramatiskt, bara att svara på de frågor som ställdes. Ärendet rörde en misshandel och jag tror att mitt vittnesmål tog ca 10 minuter. Det kändes väldigt tryggt och nervositeten släppte snabbt. Upplevde inte att frågorna jag fick var svåra att svara på eller att advokaterna försökte vrida på mina svar, vilket jag var lite rädd för. Efteråt var det bara att lämna in uppgifter om ersättning och sedan åka hem.

På det hela en positiv erfarenhet även om det var skitnervöst till att börja med :)
 
Jag vittnade i ett misshandelsmål för några år sedan. Jag fick ta ledigt hela dagen plus åka en bit så fick ersättning för det. Jag hade med mig min dåvarande pojkvän (som också var med under händelsen men inte kallades som vittne) som moraliskt stöd men möttes även av en man som var där som lite hjälp för vittnen (minns inte längre vilken organisation han kom ifrån). Mitt vittnesmål var den enda delen av rättegången jag var med på, kunde åka hem efter att jag var klar. Jag var skitnervös innan men fick förklarat för mig i rättssalen vad som skulle hända och jag tror inte jag förklarade fritt från minnet utan svarade nog bara på frågor. I förväg var jag beredd på att bli utfrågad a la amerikansk film där allt jag säger försöker vridas och framstå som falskt men så var det inte alls även om försvaret inte kändes som om de frågade med värme.
 
Jag vittnade i ett bedrägerifall för ett tag sen. Bara åklagaren ställde frågor åt mig, inte den åtalades advokat.
Var över på mindre än tio minuter.
Helt odramatiskt egentligen, men pulsen gick ändå upp av att vara där.
Kändes dumt att sätta dit killen med mitt vittnesmål på nått vis, märklig känsla.

Väntetiden innan var trist, jag hade en vän med mig som sällskap och stöd.
När vi anlände och meddelade vi var där kom en trevlig dam och frågade om jag behövde någon information innan mitt vittnesmål, om hon skulle förklara saker eller om jag hade frågor.
Himla gulligt!
 
Jag ska göra det för första gången nästa vecka och känner mig lite nervös.
Hur går det egentligen till? Hur lång tid brukar det ta? Kan jag åka hem direkt efteråt eller måste jag stanna hela rättegången?

Känns lite olustigt att möta den människan igen där hen plötsligt får mitt namn och mina uppgifter 😣
Det är helt normalt att känna sig nervös inför att vittna! Men vanligtvis är det hela väldigt odramatiskt och alla är trevliga och sansade :). Det kommer gå bra!

Du kommer dit och anmäler i receptionen att du är på plats. Ta med dig leg etc. Var där i god tid så du inte blir försenad. Hur lång tid det tar varierar, det beror helt enkelt på hur länge du blir utfrågad. Du måste absolut inte stanna hela rättegången utan kan åka när du är klar. Kom ihåg att du INTE får gå in innan du blivit inropad, eftersom du som vittne inte får närvara vid rättegången innan du ger ditt vittnesmål.

Du har rätt att få ersättning för resan dit och för ev inkomstbortfall.

Jag förstår att det kan kännas olustigt att möta personen men försök att komma ihåg att våld och hot mot vittnen är väldigt ovanligt i Sverige. Generellt sett är det alltså väldigt tryggt och ofarligt att vittna här!

Om du känner att du behöver stöd eller vill ha information inför rättegången, i tingsrätten eller efteråt kan du ringa Brottsofferjouren Sverige som har hand om vittnesstöd. De nås på: 0200-21 20 19. På de stora tingsrätterna brukar det också finnas vittnesstöd på plats utan att man bokar dem. De kan hjälpa till och gör det gärna :).
 
Mitt råd är att svara på de frågor du får och ta upp det du minns. Börja inte sväva ut och svara inte på annat än det som efterfrågas.
Och jag vill lägga till: gissa inte om du inte minns. Svara korrekt på de frågor som ställs och minns man inte den specifika detalj som de frågar om så säger man det.
 
Jag har vittnat i tjänsten många gånger och även varit nämndeman i flera år

Mitt råd är att svara på de frågor du får och ta upp det du minns. Börja inte sväva ut och svara inte på annat än det som efterfrågas.

Jag är väldigt reserverad och pratar inte i onödan så det är ingen risk att jag svävar iväg.
Har suttit i flera polisförhör om händelsen så just den biten känns inte jobbig.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 335
Juridik & Ekonomi Hej. Jag hoppas att här finns några som mer kunskap än mig i hur polisen hanterar den här typen av situationer. Vi har fått mycket...
Svar
14
· Visningar
2 313
Senast: Rosett
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 586
Senast: MML
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 942
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp