Vittna i tingsrätten

voltis

Trådstartare
I morgon ska jag vittna i tingsrätten ang en händelse i höstas.
Har aldrig vittnat innan o vet inte alls vad som kommer ske!

Då det var rätt länge sedan så minns jag bara händelsen i stora drag, och är rädd för att missa detaljer eller säga ngt annat än det jag sa till polisen när de ringde mig efter händelsen!

Vad händer om jag blandar ihop ngn detalj eller inte får till det i exakt rätt ordning det som hände?

Trodde ej händelsen skulle hamna i rätten så har inte lagt allt på minnet :(
 
Sv: Vittna i tingsrätten

Ingenting händer. Du berättar det du minns, om du känner dig osäker så kan du säga det.
 
Sv: Vittna i tingsrätten

Du berättar precis som du kommer ihåg det. Det gör inget om du inte säger samma sak som till polisen, skulle någon påpeka att du sa något annat i polisförhöret så säg bara att du inte minns. Man ska inte säga något annat än det man är säker på att man minns. Är man osäker eller inte minns ska man säga det.
 
Sv: Vittna i tingsrätten

Jag var på rättegång för ett rån jag var med om i tonåren. I väntan fanns det en snäll gammal tant som jobbade som informatör/stöd och förklarade hur hela processen skulle gå till, var jag skulle sitta osv.
Gissar att du kommer att få samma stöd. Du behöver inte tänka så mycket, bara gå dit och berätta det som du kommer ihåg. Du kan gärna tänka igenom vad du kommer ihåg dagen innan och skriva ner det.

Håller med Görel. Berätta det som du kommer ihåg det. I mitt förra jobb hade jag mycket kontakt med polisen pga jobbets karaktär, så jag fick ofta sitta i förhör och förklara hur en viss situation hade gått till. Såklart att man inte kan komma ihåg precis allting i minsta detalj, men de är inte ute efter millimeterdetaljer, utan att kolla att allas historier hänger samman.
 
Sv: Vittna i tingsrätten

Du får vänta utanför rättssalen tills du blir inkallad för att vittna, det beror på att dina minnesbilder så långt som möjligt ska vara fria från vad andra berättar om händelsen. Förhoppningsvis finns det en eller flera personer på plats som vittnesstöd som förklarar lite till och kanske bjuder på en kopp kaffe. Är det inte en så lång rättegång eller jättemånga vittnen så kanske också åklagaren eller försvararen tar sig tid att hälsa på dig och prata lite utanför rättssalen innan rättegången börjar.

Alla inblandade i rättssalen förstår att man inte kan lägga alla detaljer på minnet, det är ingen som kommer att kräva något omänskligt av dig eller bli arg om du inte minns allt eller kan beskriva det perfekt! Jag är själv glatt överraskad över att så många kommer ihåg så mycket som de faktiskt gör. :)

Först berättar du själv fritt vad du minns, även om det är lite mer oklart nu, och säger till i de delar där du är osäker på hur det var. Sedan får du antagligen några frågor. Försök att ta tid på dig och tänk efter, så du inte känner dig stressad innan du svarar.

Sedan OM det är några viktiga detaljer som inte kommit med i det du minns eller något som står annorlunda antecknat i polisförhören, så har åklagare och försvarare/misstänkt (och tingsrätten) tillgång till de förhören i förundersökningsprotokollet. Och i så fall kommer de garanterat att läsa upp vad det står, och så får du lyssna och kommentera om det verkar stämma eller om det inte stämmer (det händer ju ibland att det inte stämmer eller att man minns annorlunda).

Man får bara inte börja med att läsa ur förhören, utan vill först att vittnet ska berätta fritt ur sitt eget minne. Det är heller inget konstigt om man korrigerar sig när man fått höra hur det står i polisförhören utan det händer ofta. Men man kan inte ta polisförhören för givna utan som sagt tänka efter om det är något som man minns annorlunda och i så fall säga det.
 
Sv: Vittna i tingsrätten

Du får vänta utanför rättssalen tills du blir inkallad för att vittna, det beror på att dina minnesbilder så långt som möjligt ska vara fria från vad andra berättar om händelsen..

Så var det inte för mig :crazy:
Jag gick in i rättssalen samtidigt som killen som rånade mig, och han fick dessutom vara först med att berätta vad som hände - inte för han att direkt "kom ihåg" vad som hände.

Mitt vittnesstöd sa just det - att de ofta säger att de inte kommer ihåg. Och det var precis det han sa ;) Jag berättade vad som hände så gott jag kunde minnas, och han bara mumlade och sa att han inte mindes.
Det är i och för sig inte helt osannolikt efter att domaren läste upp halva hans tragiska, drogfyllda livshistoria vilket bara gjorde mig ledsen och nästan ångerfull att jag gick till polisen. Den människan hade verkligen levt ett tragiskt liv :(

Summa summarum: du behöver inte tänka alls. Dyk upp och berätta vad du minns, det är allt som begärs av dig. Om rättegången sker i annan del av landet har du rätt till ersättning för tåg etc. Det fick jag, iallafall.
 
Senast ändrad:
Sv: Vittna i tingsrätten

Så var det inte för mig :crazy:
Jag gick in i rättssalen samtidigt som killen som rånade mig, och han fick dessutom vara först med att berätta vad som hände - inte för han att direkt "kom ihåg" vad som hände.

Men då var väl du målsägande och inte vittne?
 
Sv: Vittna i tingsrätten

Ja, det låter mer som att du har varit målsägande och då får man vara med under hela rättegången bland annat för att man ju inte hörs under vittnesed.

Däremot är det skumt att han fick berätta först, det normala är 1) målsägande 2) misstänkt 3) vittnen.

Och det är många tragiska och drogfyllda historier i brottmålen. Det är nyttigt för alla att gå och lyssna på en rättegång från början till slut just för att få en sådan helhetsbild. Däremot är det ju en del av rättegången att om möjligt försöka komma fram till en påföljd som både förhindrar att fler brottsoffer drabbas av gärningsmannen, och att gärningsmannen kommer in på något nytt och bättre spår.

Det är såklart inte så lätt att lyckas med så ofta i verkligheten, men det är absolut inte så att man som drabbad av brott ska behöva känna sig ångerfull för att man "sätter dit" gärningsmannen, hur eländigt han (eller hon) än må ha haft det.
 
Sv: Vittna i tingsrätten

Tack för alla svar nu känns det lugnare :)

Det är i samma kommun så bara en liten bilresa dit.
Funderar på om tiden på kallelsen är då jag får komma in i salen? Och får jag åka hem när jag pratat klart?
 
Sv: Vittna i tingsrätten

Förhoppningsvis är tiden på kallelsen när du får komma in i salen, men förseningar kan uppstå rätt ofta. Så det säkraste är att du går till receptionen och säger att du är där när du kommit dit, och så kan de hänvisa dig till ev vittnesstöd medan du väntar. Sedan ropar de upp i högtalare typ "Karin Karlsson kallas till sal 10" när de vill att du ska komma in, så det missar du nog inte.

När du är klar med vittnesmålet så får du åka hem direkt om du vill det, och vill du stanna kvar och lyssna på det som är kvar så får du det också. Men då får du byta plats från vittnesbåset till åhörarbänkarna längst bak i salen. Då får du veta när tingsrätten kommer att meddela dom, om du är intresserad av att veta hur det går (det säger de allra sist, om de inte överlägger och avkunnar dom direkt efter huvudförhandlingen).

Som vittne får du inte annars automatiskt reda på hur tingsrätten dömt utan måste fråga själv. Lite snålt kan jag tycka, de flesta som varit med på något sätt borde ju vara intresserade av att veta hur det slutar, eller?

Och även om det är en kort bilresa så kommer de att fråga om du vill ha ersättning, så håll koll på hur långt du har att köra + ev parkeringsavgift så får du ersättning för det. Samma om du har förlorat någon inkomst för att du varit borta från jobb är de glada om du vet hur mycket det blir i kronor. Lycka till!
 
Sv: Vittna i tingsrätten

Tack!
Jag tänkte åka hem direkt, då detta är min enda lediga dag så har annat jag vill göra :D Och själva målen handlar om en väldigt liten grej egentligen, trodde inte ens att det skulle gå så här långt. Jag är dock enda vittnet, så borde gå rätt snabbt detta.

Men är så klart lite nyfiken på vad domen blir, kan man ringa och fråga om det vid senare tillfälle?

Kommer köra 17km enkel resa, inte långt alls, men frågar de om ersättning så visst tar jag det hehe.

Det blir nog bra det här,,, dags att åka strax!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 060
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 409
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 520
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 094
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp