VM i Tryon 2018 - Fälttävlan

Jag fattar inte hur en mjukdelsskada kan leda till cirkulationsproblem och därför avlivning? (Vilket stod i annan artikel)

Enormt tråkigt för alla inblandade oavsett :/

Tycker också det känns obegripligt. Läste i någon artikel att det skulle handlat om multipla blodproppar i det aktuella benet. Förvisso låter det väl inte helt orimligt, jag menar människor kan ju få blodproppar i benen efter skador, men det brukar ju inte komma så snabbt efter, och särskilt inte när det gått bra först...
 
Tycker också det känns obegripligt. Läste i någon artikel att det skulle handlat om multipla blodproppar i det aktuella benet. Förvisso låter det väl inte helt orimligt, jag menar människor kan ju få blodproppar i benen efter skador, men det brukar ju inte komma så snabbt efter, och särskilt inte när det gått bra först...

Nja blodproppar känns rimligt. Särskilt om det är en skada som påverkar blodflödet. En häst i toppkondition hamnar på strikt boxvila.

Så it makes sense. Och gör det med luddiga ”cirkulationsproblem” begripligt med.
 
Intressant, sitter och kollar på terrängen på bbc med Ian Stark som kommentator och det är en ganska tydlig skillnad mellan honom och Lasse, Ian kommenterar mycket mer som en ryttare, medan Lasse kändes mer som en tränare.
 
Intressant, sitter och kollar på terrängen på bbc med Ian Stark som kommentator och det är en ganska tydlig skillnad mellan honom och Lasse, Ian kommenterar mycket mer som en ryttare, medan Lasse kändes mer som en tränare.

Jag försökte fuska mig till med Hola att se bbc, men det gick inte 😣 Hade oxå velat lyssna på Ian Stark
 
Han är en av mina absoluta favoriter både när han tävlade och nu som kommentator. Tala om att vara ärlig och kunnig + en hel del humor! :up:

Jag fuskade mig till bbc iplayer via hola :angel:

Vafan... Varför funkar inte det för mig 🤔 den känner av ändå att jag inte är i England säger den?
 
Ja men snälla, hindren är ju 160 nu och inte 130 som i ft
När det är 130 i banhoppning är tempot 350

375 m blir det inte förrän tidigast i svår hoppning så jo det är ett högt tempo för 130
Men snälla på dig själv, jag tyckte diskussionen lät som att det var ett så väldigt högt tempo med 375 och det kan jag verkligen inte hålla med om.
 
Men snälla på dig själv, jag tyckte diskussionen lät som att det var ett så väldigt högt tempo med 375 och det kan jag verkligen inte hålla med om.

Men hur tänker du nu. Det är klart det är ett högt tempo för den höjden. Det är ju därför folk undrar varför dom måste rida så fort. Höj hindren och tempot blir genast normalt.

Ta denna 160 klassen då där tidsfelen rasar in för att det är svårt att rida felfritt och klara tiden. Höj tempot till 425 m så kommer även bommarna ryka till höger och vänster. Lägg sedan på att du får 1 tidsfel per överskriden sekund som i fälttävlan istället för 1 tidsfel per 4 överskridna sekunder så blir det ännu dyrare att vara långsam.

Där har du en rättvis jämförelse!
 
Men hur tänker du nu. Det är klart det är ett högt tempo för den höjden. Det är ju därför folk undrar varför dom måste rida så fort. Höj hindren och tempot blir genast normalt.

Ta denna 160 klassen då där tidsfelen rasar in för att det är svårt att rida felfritt och klara tiden. Höj tempot till 425 m så kommer även bommarna ryka till höger och vänster. Lägg sedan på att du får 1 tidsfel per överskriden sekund som i fälttävlan istället för 1 tidsfel per 4 överskridna sekunder så blir det ännu dyrare att vara långsam.

Där har du en rättvis jämförelse!

Jag reagerade bara för att så många såg ut att rida snabbare än vad de klarade av. Det såg slarvigt ut. Det finns ekipage som klarar av högre hastigheter än andra och ändå får det att se prydligt ut men det var väldigt få i ft-hoppningen som såg ut så av de jag såg. Sen slutade jag titta då det såg så trist ut med all den slarviga ridningen.
 
Antagligen för att hon fortsatte och inte avbröt själv.
Jag tycker det är ett ganska elakt kort. Horse abuse/pushing a tired horse hade känts mer rätt och det borde både Heidi och Anna fått. Annas målgång var bland det värsta jag någonsin sett i sporten och med handen på hjärtat så hade hon blivit slaktad i svensk media om hon nu inte varit svensk. Hade det t.ex varit Pavel Spisak (polacken) eller en brasilianare hade folk och journalister blivit som galna!!!

Sedan det här med Box Qutie. I samma ögonblick man kunde läsa att den skulle flyga hem med ett annat plan gick det som insatt i sporten faktiskt ganska snabbt att konstatera att den aldrig kommer komma tillbaka till Sverige. Detta sa jag direkt till ett par av de jag på ett eller annat sätt hänger med (och som även hänger här) så det är ingen efterkonstruktion.

Kanske att det bara är en slump den här gången, men aldrig tidigare har man lämnat ut så mycket information om en skadad häst som man nu gjorde. Normalt brukar man få skaka ut informationen ur arrangörernas pressansvariga även om man stått på platsen där hästar dött ute på banan under tiden de dog! Här byggde man istället upp århundradets snyftare a la Hollywood..

Om man bortser från Mark Phillips geniala terrängbana och hur majoriteten av ryttarna tog sig an den tycker jag hela den här tävlingen mest gett en bitter eftersmak.
 
Jag reagerade bara för att så många såg ut att rida snabbare än vad de klarade av. Det såg slarvigt ut. Det finns ekipage som klarar av högre hastigheter än andra och ändå får det att se prydligt ut men det var väldigt få i ft-hoppningen som såg ut så av de jag såg. Sen slutade jag titta då det såg så trist ut med all den slarviga ridningen.

Jag håller helt med, det är en svårighet. Vi såg ju samma problem för många i gårdagens 160 hoppning.
 

Liknande trådar

Foder & Strö I senaste numret av den tyska hästtidningen Cavallo har man gjort ett test av foderrådgivning hos olika foderproducenter. Alla fick...
Svar
4
· Visningar
1 397
Senast: majola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Träning och hälsa del 11
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Barn och djur

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp