Bukefalos 28 år!

Vojlock som glider

S

SockerSara

Hej.
Min medryttarhäst är en welsh cob med rund mage och nästan platt manke.. Kan inte sitta upp från marken utan att sadeln snurrar runt. Har en "vanlig" dressyrsadel på honom. För övrigt så har han ett stor kliv och lyckas ofta putta över sadeln till vänster när man rider.

Hur som helst så har han såna hud-knutor på ryggen precis där sadeln ligger som mest mot ryggmusklerna och för att motverka dem så har vi tvättat med alsolsprit och använder en fårskinnsvojlock istället för vanligt schabrak/vojlock. NU är det så att den där dumma fårskinnsvojlocken glider in under sadeln när man rider.. Vid avslutat ridpass kan den ligga 1 dm bakom normalläge.
Jag har testat olika åtgärder såsom att fästa vojlockens fästen i D-ringarna på framvalvet för att hålla upp den bättre. När jag sadlar så lägger jag vojlocken en aning mer framför sadeln än normalt, och jag har testat att spänna gjorden ett hål extra (dressyrgjord med resår).

Hur ska jag på fler sätt kunna minimera glidandet? Kan tänka mig att i längden måste ju allt knöl bli besvärligt för hästen och så småningom ge skavsår eller ömhet. Han visar dock inget nu, men det har varit såhär hela vintern..

Väldigt tacksam för svar!
Sara
 
Sv: Vojlock som glider

Om den redan fått knutor skulle jag se över om en annan sadel skulle kunna ligga bättre. Om voljocken hela tiden rör sig under kan det bli brännsador i huden, och det tyder på att sadeln inte ligger bra i övrigt. Jag skulle ta ut en sadelutprovare som kan hjälpa dig att lösa problemet en gång för alla. Det brukar inte kosta många hundralappar.
 

Liknande trådar

Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de...
2
Svar
35
· Visningar
5 651
Senast: Lavinia
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Så blev det äntligen dags för höstens ridweekend som jag sett fram emot med spänning! Jag skulle åka till ett ställe jag aldrig varit på...
Svar
0
· Visningar
1 007
Senast: cassiopeja
·
Western Tänkte att någon mer här kanske har/har haft en "päronformad" häst och hittat någon klurig lösning :) ? Jag har nu en westernsadel...
2
Svar
20
· Visningar
5 913
Senast: Terese
·
Utrustning Har precis köpt en fårskinnspad till min häst! :love: Den är dock lite lång, när sadeln slutar börjar typ "fluffet" efter ca 2-3 cm...
2
Svar
30
· Visningar
5 380
Senast: Dolly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp