VOLTIGE, är såå roligt !

Sv: VOLTIGE, är såå roligt !

Här är en liten film med "mina" voltigetjejer.

http://media.putfile.com/Voltige-54

Jag hjälper till med en skrittgrupp med ganska små barn. Tjejerna på filmen är 8, 9 och 10 år gamla och är de äldsta.

Tyvärr tog batteriet i kameran slut innan de kom till sin kür. Här gör de bara lite pliktövningar som uppvärmning.
 
Sv: VOLTIGE, är såå roligt !

Åhh vilka söta barn =) Kul att se lite grund eftersom Tyskland har
lite andra regler för den än vad vi har i Sverige.
Är idag helt slut vi har tävlat första hösttävlingen. Nu är det bara två kvar =)
 
Sv: VOLTIGE, är såå roligt !

Det här var uppvisning på öppet hus och ingen tävling, så det var ju helt fri utformning. Vi sprang in som på tävling. Sedan gjorde var och en en plikt i skritt. En gjorde "newcomer", en D och en AB (heter det samma i Sverige?). Det är D-plikten som man ser hela av.

Därefter gjorde de en liten kür och sedan sprang vi ut igen.
 
Sv: VOLTIGE, är såå roligt !

Nja det är en del som skiljer.

I Sverige har vi
Lättklass 3-7mannalag, de gör grundsits, fana med bara ben, kvarnlyft över hals, två svingar, knästående, avhopp och två individuella kürer.
Mellanklass 3-7mannalag som gör motsvarande juniorlag
Svårklass 6-mannalag enligt internationell standard
Individuell svårklass, enligt internationell standard
Individuell juniorklass, endast öppen om man är under 14 samt utan teknisk kür

Ja sen brukar vi ha en clearroundklass också så att alla som ej kan starta i de vanliga klasserna ändå ska kunna vara med. Där går det enligt principen, kom med det du har och kör det du vill ;)
 
Sv: VOLTIGE, är såå roligt !

Hos oss är det (vet inte de svenska namnen på allt):

D-plikt:
Block 1: Upphopp, grundsits, fana (bara ben), "Liegestütz"
Block 2: Sidosits, knästående, avhopp "Wende" inåt

C-plikt:
Block 1: Upphopp, halv kvarn, bakåtsits, "Stützschwng", avhopp inåt
Blcok 2. fana, stående, "Stützschwung", avhopp "Wende" utåt

AB-plikt:
Block 1: Upphopp, fana, kvarn, avhopp inåt
Block 2: sax, stående, "Flanke"

Och så finns det enklare "skoj-tävlingar" med alla möjliga klasser, t ex skrittklasser, trähäst-kür, trav i höger varv och sånt.
 
Sv: VOLTIGE, är såå roligt !

Jag skulle önska attt det fanns ett större utbud hos oss på klasser och tävlingar men tyvärr är vi för få klubbar än så länge. Förhoppningsvis komemr det igång lite nu med ridsportförbundets voltigeprojekt.

Tyskland är ju den största nationen helt klart när det kommer till voltige. Har för mig att jag hörde någon siffra på antalet utövare och det var många.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 775
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Jag har ridit sen jag var 4, började rida varje dag 2015 och har en egen häst sen 2020. Har senaste året tyckt att det varit jobbigt...
Svar
8
· Visningar
2 059
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 318
L
  • Artikel
Dagbok Jag hittade det här med dagbok här och tänkte att det kanske kan vara bra att skriva av sig lite och ifall nån vill läsa och har nån...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 418
Senast: Flixon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp