Voltigetråden

Antenn

Trådstartare
Hej allihopa!
Jag är linförare/"lärare" i en voltigegrupp på min ridskola och när jag har letat på internet mm har jag insett att det inte finns så mycket skrivet om just voltige. Så jag tänkte vände mig till alla här på buke och be er dela med er av tips, erfarenheter och ja allt om voltige:D

Mvh Antenn
 
Sv: Voltigetråden

vad roligt. jag är ledare för en voltigegrupp, även om jag inte är jättebra. och jga håller med, det finns inte så mkt på svenska om voltige. där är ju väldigt roligt att utöva och man får bra balans ;)
 
Sv: Voltigetråden

Åh vad roligt att det finns fler :D
Håller ni på mycket med voltige? När/Hur började ni?
 
Sv: Voltigetråden

vi har faktiskt precis börjat ;) gården har bara haft shettisar innan så när vi fick en stor häst i våras så började vi. det är ju ganska olika hur mycket man kan lära sig. en del har bättre balans än andra. barnen som tränar är runt 12. men de tycker att det är jättekul och längtar redan efter vår/sommaren så de kan börja igen. då inte har tillgång till ett ridhus :/ :)
 
Sv: Voltigetråden

Ja vi började i höstas men vi har ett nybyggt (begagnat) ridhus. Vi har från 9-14 år på en liten d ponny vilket kanske inte är idealt men det funkar nu iallafall.. Hur många är ni? vi är 5 men alla är inte där varje vecka så det brukar bli ca 10-15 per gång per person^^ VAd gör ni för övningar? Hur hitta ni en gjord?
 
Sv: Voltigetråden

det är ju precis som ni har lite olika från gång till gång, men det är 6 personer i gruppe som var i höstas. så det blir 10-15 min. vi har en fjording, funkar ganska bra, hon är väldigt bra äve om hon (vad jag vet) aldrig har varit voltigehäst. det har hängt en voltigegjord i våran sadelkammare, då klubben tidigare har haft mkt voltige. men vi har kollat på gjordar och paddar och det är ju inte många som säljer det. jag läste någonstans att ridsportförbundet (tror jag det var) lånade ut utrustning för några år sedan, jag tycker de borde fortsätta med det, för att öka kunskapen om voltige som sport. och att få fler att träna. de är inte jätteavanserade övnigar, de gör fanan, tränar på saxen, jorden runt, stå på knä, grundsits osv. de gör även saker två och två. mest för att träna balans tänka ut lite vad de kan göra. vilket jag tror är jättebra för barnen.
 
Sv: Voltigetråden

Jo det är ju inte jättebilligt heller, men just nu så håller vi på att sälja egenstickade mössor för att spara ihop till en bra gjord och håller på att kolla lite paddar.. Det är nog det vi håller på med, lite övningar från Ulla Ståhlbergs bok också, vilket verkar vara den enda boken om voltige som finns "/ men det har ju kommit ut en film om voltige^^ Hade tänkt låna den och se ngn gång med gruppen :) Jo jag mejlade faktiskt ridsportförbundet men jag var ju som sagt 3 år sen typ... men fick reda på att en klubb i närheten höll på med voltige också och att man kunde prata med dem och så :D
 
Sv: Voltigetråden

Hello alla voltigare. Lite tips. Det har kommit ut en film om voltige på ridsportsförbundet som heter våga voltige. den innehåller mycket matnyttigt. sedan kan jag även rekomendera hemsidan voltige.nu
vad gäller voltigeutrustning så är den oftast ganska dyr att köpa ny och tyvärr så finns det ytterst lite begangnat på marknaden. underlägg till gjorden kan man klippa till skumgummi och sedan sy en tunnel o bomullstyg som man kan ta av och tvätta vid behov. som padd till hästen fungarar det alldeles utmärkt med westernsadel underlägg. de är ganska tjocka och stabila och skyddar hästen bra. även till denna kan kan man sy ett bomulls överdrag.
Det finns en voltige-grupp på Göteborgs fältridklubb (GFRK) de tränar på onsdagar mellan 18.00-19.00 ni är välkommna att komma och titta, ställa frågor och ev prova på.
Lycka till och våga voltige för det är ju så roligt.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
684
Senast: valy
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 071
Senast: iNHALE
·
Bukefalos Listan kan ju göras mycket lång, Men jag ska försöka hålla mig till tre punkter. Räknar i omvänd ordning så det som betyder mest för...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 605
Senast: sjoberga
·
Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
1 912
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp