Volvo S60 som dragbil?!

Messy

Trådstartare
Jag köpte en Volvo S60 -04 i somras och är supernöjd. Den får dra 1500 (eller om det är 1550, skitsamma)... Mitt släp är ett enkelaxlat trane, 1360, får lasta 620.
Hästen väger 450kg.
Har vinterdäck (bra sådana) men ej dubb.

Alltså, jag kommer inte 1 meter OLASTAT släp om det är en backe...
Om jag kör lite rally så kommer jag upp för vår halvbranta men korta backe vid stallet.
Idag fick jag inte ens ut släpet från dess parkering och då är det lite uppför i 2 meter...

Har jag valt fel dragbil? Den bara slirar. Känns inte som att dubb skulle göra till eller från, känns snarare som att jag skulle vilja ha en häst PÅ motorhuvden som trycker ner bilen i backen...

Förslag/funderingar?!
 
Sv: Volvo S60 som dragbil?!

Du har valt en framhjulsdriven bil. Framhjulsdrivet = ingen dragbil. En bra dragbil och en bil med dragkrok, stor skillnad.

Vet exakt hur du känner dig, jag har gjort samma resa själv. Lite lera på gårdsplanen, lätt uppförslut. Enkelaxlat släp - kommer ingenstans. Då var det alltså inte ens snö eller halt. Bara lite lagom lerigt.

Problemet är att bilen driver fram, släpet tynger bak. Bilen lättar fram och får inte tillräckligt med drivning för att orka upp med släpet. Värst är när man kommer i snö och det inte går framåt utan man glider bakåt. MED SLÄP. Då är paniken nära.
 
Sv: Volvo S60 som dragbil?!

Dubbar kan göra en stor skillnad faktiskt.

Men bakhjulsdrivet är att rekomendera (eller 4 hjuls) när man sätter på något på kroken... för då kommer ju ännu mer tyngd på bakdäcken.

Att du dessutom har enkelaxlat släp gör det hela ännu värre, för du får mer tyngd på kroken då.
 
Sv: Volvo S60 som dragbil?!

ah det har jag inte tänkt på, tänkte att enaxlat är lättare = bättre för min bil.. men som du säger, det balanserar inte sig själv på samma sätt..

ok förslag på bakhjulsdrivna? Vad är nackdelen med sådana i "vanlig" körning?

tur att jag fick min bil till extremt bra pris :D
pappa å jag sa "antingen har vi gjort en asbra affär eller så är vi fett blåsta" :rofl:
 
Sv: Volvo S60 som dragbil?!

Jag har en Volvo s60 och en Volvo v50 båda -05, tycker s60'n är en usel vinterbil även utan släp, känns som den har tyngdpunkten på fel ställe, minsta lilla snö/moddsträng på vägen gör att den "släpper".
V50'n däremot är underbar, men det är väl för att den är 4-hjusdriven, då är det bara att tuta och köra i alla väglag både med och utan släp.
 
Sv: Volvo S60 som dragbil?!

Oj vad jag känner igen mig, har själv en framhjulsdriven Saab 9-3 kombi -06a men jag kommer framåt men då måste man ha MYCKET KÄNSLA för bilkörning, bara gasa så står man stilla..

Har du kollat så att släpet har rätt kultryck? Om det är för högt som det är på min transport är det näst intill lönlöst att åka iväg...
Men det kan man justera på släpet som tur är...

Men nästa gång blir det en 4-hjulsdriven bil med hög och låg växel och sen får min sambo säga vad han vill!
Bara för att han kommer loss med våran "skitbil" men inte jag :mad:
 
Sv: Volvo S60 som dragbil?!

Hur stark motor har du i bilen?

Jag kör släp med framhjulsdriven S40, 1,8 liter. Går som en klocka. Självklart inte jämförbart med fyrhjulsdrivna stadsjeepar, men jag har aldrig haft några problem med den. Transporten är en VV, 1300 kg.
 
Sv: Volvo S60 som dragbil?!

2,4

skönt att det inte bara är jag :D

min MITSUBISHI GALANT -90 var grym i jämförelse... (förutom att den med jämna mellanrum fick för sig att inte starta... som tur var hände det bara vid stallet, inte vid ridhuset hehe)...

så det är en V50 man kan byta till? drar den mkt mindre än V70? (soppa asså)
 
Senast ändrad:
Sv: Volvo S60 som dragbil?!

skaffa en bmw, våran är grym att dra med, stark motor, bakhjulsdrift och får dra 1460 på B kort :) och de finns många bra beggade till bra pris idag.
 
Sv: Volvo S60 som dragbil?!

Vet inte vad en v70 dricker men min tar ca 1,2l/mil med släpet (boogiesläp (får dra 1480 på B-kort)), ca 0,8 utan (är en T5:a) är ju lite i mesta laget men tyvärr finns inte v50 awd som diesel.
 
Sv: Volvo S60 som dragbil?!

vad är bra pris? :cool:

Adnoc: men min snittar 0,9 med blandad körning (å släp). Då har jag rel fri väg fram till stallet 1,5+1,5 mil... å flyter på till jobbet 3,6 fram å tillbaka förutom 5-6 dagar/månad när jag jobbar dag... sen lite släp 3-4 mil enkel väg alt 10 min enkel väg... har några långkörningar i det snittet oxå.. det är bilens mätare så jag tror 0,93 är det riktiga :)
 
Sv: Volvo S60 som dragbil?!

dom kostar mellan 20-50000 för modeller från -98 fram till 02-03, då har de i en del fall gått över 20t mil, men de går minst 10 tusen till.
Det är bra bilar som går bra, är roliga att köra samt är snygga ;)
Vi har en 528M, dvs 2,8 l motor som drar runt litern milen oavsett släp eller inte, grymt nöjd med den!!!:)
 
Sv: Volvo S60 som dragbil?!

Titta på Honda CRV, Toyota RAV eller Subaru om du vill ha fyrhjulsdrivet som drar ganska mkt på B-kort.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Volvo S60 som dragbil?!

Det där var ju lite ospecificerat... sorry om jag är lite besserwisser.

Alla får ju inte dra 1460 på b-kort bara sådär även om de är super att dra med och har bakhjulsdrift.

Nu sa du att du hade en 5-serie i nästa inlägg i och för sig...

Jag hade en 3-serie med liten motor och bakhjulsdrift (1250kg på b-kort) som tjänade mig väl i en massa år och var trevlig att dra med.
Nu har jag bytt upp mig men stannat kvar vid 3:an. Jag har en X3 med minsta motorn som får dra 1300kr på b-kort. Mycket bättre som dragbil och går fram överallt, mycket på grund av 4-hjulsdriften.

För övrigt skriver jag under på det där med snygga och körglädje alla dagar!! ;)
 
Sv: Volvo S60 som dragbil?!

Du är förlåten ;)
bessewisser är vi lite alla till mans emellanåt:D
Jag var lite medvetet ospecificerad för man måste ju välja bil efter egen smak, och jag vet ju vad messy har både för släp OCH för häst och att det är en liten rar fbl dam som inte väger som en belgian blue:p sen självklart kollar man ju hur mkt just den bilen man är intresserad av får dra, och vill man få dra lite mer, jamen gå upp en klass eventuellt i så fall.
Jag bara tipsade om en, för mig, bra bil som ligger bra på vägen, har(nästan alltid) stark motor, är rolig att köra och som man i dag faktiskt kan köpa en bra beggad som visserligen har gått lite, men fortfarande till ett bra överkomligt pris. Och som om inget dramatiskt händer, går minst 10 tusen mil till.
Vi har kikat på X5:an och kanske blir det en sån, OXÅ, men vi behåller våran rara blå med drag under huven oxå, bara för att den är så himla skön att köra!! :love:
 
Sv: Volvo S60 som dragbil?!

Hur är totalägandet? Tidigare har ju BMW varit bland de dyrare att försäkra och reparera, har det blivit bättre?
 
Sv: Volvo S60 som dragbil?!

det är sant, den är inte gratis att försäkra, vi betalar runt 6-700 kr i månaden på T****-H***a, men jag betalar mer för hästens försäkring :D däremot kommer i alla fall vi undan billigt när det gäller reparation då min sambo gör det själv och har möjlighet att köpa orginal delar till inköpspris, och peppar peppar, så har våran bil hållt sig hel länge, några småsaker bara som han fixat. Lämnar du in den på verkstad blir det ju klart dyrare.

Men jag tycker överlag att den inte är så mkt dyrare än någon annan bil i samma klass .
 
Sv: Volvo S60 som dragbil?!

Nu tror jag faktiskt att bilen kostar mer i försäkrning än fullblodet. Med den gamla mindre BMW:n låg de på typ samma.

Och ja, det kostar massor att reparera, framför allt på märkesvärkstaden med originaldelar.

Men det är en fantastik bil med en enorm körglädje.
 
Sv: Volvo S60 som dragbil?!

ja du har helt klart övertaget i vinterväglaget med din bil i alla fall :D
Näst år blir det åtminstone dubbdäck, MS däcken är VÄRDELÖSA på is och blankskrapad snö :mad:
 

Liknande trådar

Utrustning Finns många dragbilstrådar, men de flesta handlar om långt nyare bilar än vad som lär vara aktuellt för mig nu. Så. I dagsläget är jag...
Svar
9
· Visningar
2 158
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Guldfasanerna
  • Resultat på HD-röntgen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp