Volvo v40 D3

Asko

Trådstartare
Vi tittar på bilar och har hittat en Volvo V40 D3 på strax under 10 000 mil. Det verkar vara bra pris på den vi tittar, men tänkte höra om folk här har erfarenhet av bilen?

Vi har även tittat på en cross country, men den var dyrare och försäljaren sa att den var med fyrhjulsdrift på vintern (bara då? :cautious:). Men jag tror att vi inte har behov av fyrhjulsdrift då bilen körs mest till affären, sommarstället (asfalt nästan hela vägen) och jobbet. Vi behöver inte tänka på totalvikt etc för vi använder inte släp.

Det känns rätt bra i magen men tänkte iallafall höra här 😊
 
Årsmodell? Skatten är billigare om den är Euro 6
Tänk på att kamremmen ska bytas vid 15tusen mil
Kolla så den är servad så är det bara köpa om ni vill ha den :)
2017. Jag kommer ihåg att cross countryn är euro 6, men det står inget på den (2017) som vi mest funderar på.

Tyvärr är kamremmen inte bytt på någon av bilarna dock. Men tänker att det är längre tid kvar på den som kört strax under 10 000 mil. Cross countryn har kört 12 000 mil, så där är det närmare till ett byte av kamremmen.
 
Har haft en V40 D2 årsmodel 2012 fullutrustad (nya karossen kom då)
Väldigt trevlig bil, smidig att köra, rymlig för att vara så liten.
Har en XC60 idag, och det är väldigt lika invändigt när det kommer till förarmiljön. Såklart större.

Jag hade satsat på V40 före XC 60 om du klarar dig med mindre bil.
Blir billigare skatt, drar mindre bränsle och däcken är billigare.
XC 60 ska du ha minst 17 tums däck, och de är dyrare ju större tum
V40 klarar du dig på 15 tum.
 
Har haft en V40 D2 årsmodel 2012 fullutrustad (nya karossen kom då)
Väldigt trevlig bil, smidig att köra, rymlig för att vara så liten.
Har en XC60 idag, och det är väldigt lika invändigt när det kommer till förarmiljön. Såklart större.

Jag hade satsat på V40 före XC 60 om du klarar dig med mindre bil.
Blir billigare skatt, drar mindre bränsle och däcken är billigare.
XC 60 ska du ha minst 17 tums däck, och de är dyrare ju större tum
V40 klarar du dig på 15 tum.
Jag kör XC (40 eller 60) på körskolan, och det är onekligen trevliga bilar. Känns skönt att komma högt upp.
Men de är bra dyrare tyvärr 😅
 
2017. Jag kommer ihåg att cross countryn är euro 6, men det står inget på den (2017) som vi mest funderar på.

Tyvärr är kamremmen inte bytt på någon av bilarna dock. Men tänker att det är längre tid kvar på den som kört strax under 10 000 mil. Cross countryn har kört 12 000 mil, så där är det närmare till ett byte av kamremmen.
Tänk på att det är inte bara är milantal för kamrem. Det kan vara 15000 mil eller ett visst antal år. Så är det vi säger 5,6 år på remmen så är det snart dags att byta.
 
Årsmodell? Skatten är billigare om den är Euro 6
Tänk på att kamremmen ska bytas vid 15tusen mil
Kolla så den är servad så är det bara köpa om ni vill ha den :)
Är det inte vid 12 tusen man behöver byta kamremmen? Tror min mamma fick göra det på sin Volvo v60 när den hade gått 12 tusen
 
Vi kollade upp priset med kamremmen, det var inte så farligt som vi hade kunnat frukta. Det var 14 dagars ångerrätt så nu har vi lagt in en reservation! :banana:
Skulle säga det, bytte på min förra (V50) och det kostade typ 4000 kr på Volvo-verkstad, så inget att frukta 😅

Kul! Hade också velat ha V40 om jag inte hade behövt mer bagageutrymme.
 
Kan väl nu tala om att priset är 170 000 kr för bilen, vilket känns som ett bra pris! :up:
 
Skulle säga det, bytte på min förra (V50) och det kostade typ 4000 kr på Volvo-verkstad, så inget att frukta 😅

Kul! Hade också velat ha V40 om jag inte hade behövt mer bagageutrymme.
Vi (jag) är lite tveksamma på det där med bagageutrymmet 😅 men tänker behålla opeln med det större bagageutrymmet ett tag åtminstone så får vi se hur vi klarar oss med volvon.

Samtidigt så vill vi ha en lite mindre bil än nu, svårt att få bägge i en och samma bil :p
 
Har en Volvo V40 T4. Gillar den mycket. Lagom stor och man får ändå in förvånadsvärt mycket när man fäller sätena. Skön att köra. Min är från 2014 har gått 10,600 mil.
 
Även jag kör V40, D2 från 2014. Grymt nöjd med hur bränslesnål den är i dessa tider 😁 jag har inte så mycket extrautrustning, däremot har jag det djupare bagageutrymmet. Smidigt när man ska gå in mer grejer, oerhört osmidigt om man ska ha in något större och platt som är ömtåligt (t.ex. om man lånar en TV av sin kompis).
 
Jag har en v40 D3 CC (ej fyrhjulsdrift), den är toppen! Krånglar aldrig, går alltid igenom besiktningen, går aldrig sönder och bara tuffar på. Är en väldigt lagom bil och känns rätt pigg att köra👍

Jag kör dessutom transport med min, inga problem.
 
Jag har en v40 D3 CC (ej fyrhjulsdrift), den är toppen! Krånglar aldrig, går alltid igenom besiktningen, går aldrig sönder och bara tuffar på. Är en väldigt lagom bil och känns rätt pigg att köra👍

Jag kör dessutom transport med min, inga problem.
Tillägg: min är årsmodell 2014, jag har haft den sedan 2017. Tror den har gått 12-13000 mil nu.
 
Vi tittar på bilar och har hittat en Volvo V40 D3 på strax under 10 000 mil. Det verkar vara bra pris på den vi tittar, men tänkte höra om folk här har erfarenhet av bilen?

Vi har även tittat på en cross country, men den var dyrare och försäljaren sa att den var med fyrhjulsdrift på vintern (bara då? :cautious:). Men jag tror att vi inte har behov av fyrhjulsdrift då bilen körs mest till affären, sommarstället (asfalt nästan hela vägen) och jobbet. Vi behöver inte tänka på totalvikt etc för vi använder inte släp.

Det känns rätt bra i magen men tänkte iallafall höra här 😊
Jag har haft en V40 ett par år. Det enda som jag ogillade (och det var för mig avgörande till att jag sålde den) var att jag som är ganska lång upplevde att jag liksom såg lite dåligt ut. Vet inte exakt vad det beror på men vindrutan känns liksom lite liten och jag upplevde att sikten blev lite skynd av breda ”stolpar” vid vindrutans sidor samt att den gav känslan av att taket kom lite långt fram?!

Sånt här känner man kanske när man provkör iofs. I övrigt gillade jag min lilla Volle❤️
 
Jag är ett volvobarn (pappa jobbade på Volvo o vi hade/har alltid Volvo). 2016 bestämde vis oss för en v40, men just nu hjärnsläpp på D2 eller D3, privatleasing till mig som vi sedan köpte loss 2019 när avtalet gick ut. Älskar min bil.

En sak jag skarpt tokgillar är hur den känns på vinterväglag. Haft s60 och v70 själv, kört mycket xc70 på vintern också. Min favorit är helt klart v40n, både med dubb och dubbfria vinterdäck.
 
Senast ändrad:
Jag är ett volvobarn (pappa jobbade på Volvo o vi hade/har alltid Volvo). 2016 körde vi på en v40, men just nu hjärnsläpp på D2 eller D3, privatleasing till mig som vi sedan köpte loss 2019 när avtalet gick ut. Älskar min bil.

En sak jag skarpt tokgillar är hur den känns på vinterväglag. Haft s60 och v70 själv, kört mycket xc70 på vintern också. Min favorit är helt klart v40n, både med dubb och dubbfria vinterdäck.
Läste att ni körde på en v40, dvs att ni krockade med en 😂 tänkte ifall den blev skrot 🤪🙈

Jag har en v40 T4 -16, himla fräsig liten bil. Haft den snart 4 år. Automat och awd, känns som en stor bil att köra, tuggar bara på. Drar mitt stora släp med (för bilen) maxlast och det märks knappt. Känns hyfsat säkert även i vinterväglag.
Ångrar mig inte! Enda minuset är att det är svårt att hitta hundbur, inga med standardmått passar om man har hund över 10kg typ. Har bara lastgaller nu, annars lär man beställa helt galler bak. Är väl runt 3000 så inte hutlöst, men ändå 😁

Tror inte de nytillverkas, annars hade de blivit en till när denna är slut. V60 med awd är ju betydligt dyrare.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag måste köpa ny bil (haft förmånsbil och ska nu byta jobb) och vet inte riktigt vad jag ska ha. Just nu har vi tre fyrbenta, jag har...
Svar
0
· Visningar
286
Senast: attheedge
·
Fordon Min gamla bil håller på att ramla i bitar och kommer snart att behöva vandra vidare. Följaktligen behöver en ny införskaffas om jag ska...
2
Svar
30
· Visningar
2 286
Senast: Leeelot
·
Äldre Jag har bestämt mig för att dumpa min nuvarande Volvo V70 -08 som med sina dryg 32 000 mil nästan kostar mig mer i reparationer än den...
2
Svar
32
· Visningar
2 348
Senast: skerper
·
Äldre Är det någon mer här som har en eller känner någon som har? Om det är så är det bara jag som råkat illa ut eller är det strul med...
Svar
12
· Visningar
1 198
Senast: Energi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp