Volvo V60 eller Volkswagen Passat 2.0 TDI?

SiZo

Trådstartare
Jag står i valet och kvalet om att köpa ny bil och undrar lite vilken som är det bästa köpet.

Jag ska bilen som vardagsbil och köra lite hästsläp. Jag tycker att V60 är en snyggare bil, men passaten är mycket rymligare. V60n kan man starta dieselvärmaren på via en app, stort plus. Annars är bilarna rätt likvärdiga tror jag.

Jag har inte barn men som hund och hästmänniska så är en större bil helt klart ett plus.

När jag läser recensioner så verkar passaten ha dåligt rostskydd.

Vi tänker oss en bil för max 200 000, gärna gått under 12 000 mil.

Hur hade ni tänkt kring detta? Har du själv någon av bilarna, berätta gärna om du är nöjd och vad du skulle vilja ändra på.
 
Man skall vara försiktig med Folkvagn nu för tiden, de har haft många ganska dyra fel under 2000-talet. Nu är väl din prisklass lite nyare, det värsta kanske är fixat nu, men jag skulle ändå vara försiktig. Volvo är ett säkrare kort.
 
Jag älskar Passat Alltrack (det var en av favoriterna när jag var testförare) men hade valt Volvon för driftsäkerhet och billigare service/delar.
 
Med några tusen mils erfarenhet av V60 och V50 i jobbet, och ca 35 000 mil privat i Passat, så skulle mitt val bli Passaten.
Utslagsgivande är komforten (som iofs mycket är en smaksak), lastutrymmet, passagerarutrymmet bak (Volvo har inte en chans där), och bränsleförbrukningen. Jag kör nuvarande 2.0 TDI Bluemotion på 0,39/mil i motorvägsfart om jag vill, blandad körning ca 0,44 från tank till tank.
 
Jag står i valet och kvalet om att köpa ny bil och undrar lite vilken som är det bästa köpet.

Jag ska bilen som vardagsbil och köra lite hästsläp. Jag tycker att V60 är en snyggare bil, men passaten är mycket rymligare. V60n kan man starta dieselvärmaren på via en app, stort plus. Annars är bilarna rätt likvärdiga tror jag.

Jag har inte barn men som hund och hästmänniska så är en större bil helt klart ett plus.

När jag läser recensioner så verkar passaten ha dåligt rostskydd.

Vi tänker oss en bil för max 200 000, gärna gått under 12 000 mil.

Hur hade ni tänkt kring detta? Har du själv någon av bilarna, berätta gärna om du är nöjd och vad du skulle vilja ändra på.

Passaten. Med brasklappen att automatlådan verkar lite lotteri. Fast jag skulle också ha sneglat på småsyskonen med exakt samma delar för att spara några tiotusenlappar.
 
Jag har en Passat och skulle i TS läge absolut välja Passat, gillar inte Volvo (utom de gamla bakhjulsdrivna såklart).
Dessutom är V60 liten, men det beror ju såklart på ens behov.
 
Jag har haft båda, trivs nog bäst i VW men Volvo mycket roligare att köra. Och lite törstigare. Smaksak helt enkelt 😊
 
Jag har haft båda, trivs nog bäst i VW men Volvo mycket roligare att köra. Och lite törstigare. Smaksak helt enkelt 😊
Båda är euro 6 klassade så de är snåla bägge två.
Passaten. Med brasklappen att automatlådan verkar lite lotteri. Fast jag skulle också ha sneglat på småsyskonen med exakt samma delar för att spara några tiotusenlappar.
Det jag är orolig över är just växellådan och lacken hos passaten. Det verkar bara finnas automat. Och passaten vi tittade på igår var bara 5 år gammal och hade rostbubblor på bakluckan. Små men 6 st. Ingen skada på lacken.
 
Är de mindre? För då kan jag ju lika gärna ta V60n...
Skoda Superb bygger på exakt samma plattform, dvs är nästan identisk i byggsätt och delar, men den kanske inte finns i rätt variant? Jag tror att den är lite, lite större än en Passat vid en snabb googling.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp