Volvo V60 eller Volkswagen Passat 2.0 TDI?

Ta en titt på Skoda Octavia scout eller kanske till och med en Ford Mondeo eller Kuga. Mer bil för pengarna är min erfarenhet. Har själv en Kuga som har varit galet bra (har haft den i 11 år nu) och gubben har en Skoda Octavia scout som bara går och går och går. Den kostade för 10 år sedan 70000 mindre än en likvärdig VW passat. Ligan är en grym dragbil. Skoda med 🙂
 
Jag älskar att köra Passat. Smidig och rymlig på samma gång, och bekväm att köra. Men ja, de står på verkstaden ibland.
På volvosidan har jag inte provat V60, men däremot V70/XC70 (gillar starkt! ) och nyare V90 som måste vara bland de mest obekväma bilar som skapats. Fönstren är pyttesmå och belägna högt upp, stolen går inte att höja tillräckligt för att jag som normallång kvinna ska få översikt. Dessutom är nackstödet fast monterat en decimeter för långt fram så att jag sitter som en ostkrok och får ont i rygg och nacke.

Med andra ord, provkör innan du bestämmer dig!
 
Min verkstad säger "Inte VAG", så jag låter bli det.
Därför så skulle det bli Volvo för min del.
Nu så kör jag dock Peugeot 307 SW då komforten och väghållningen är fantastiskt och lastförmågan grym.
Den får dra 1500kg på B-körkort, men det är verkligen inget som jag rekommenderar.
Det är också så med Peugeot att man behöver delad vårdnad med en bra verstad och minst en extrabil. Därför så är det egentligen inget som jag rekommenderar även om inköpspris är låg, jag gav 16 500:- för min, och reparationskostnaderna överkomliga. Totalt sett blir det billigare per år än en bil för 200 000:- då reparationer och underhåll blir betydligt lägre än värdeminskningen på 20%/år.
Jag har en Volvo S40 av äldre modell som sommarbil och en snart veteran Audi A6 Quattro med V6a i. Vad gäller Audi så är deras V6a mycket stryktålig och går även på E85 medan den tvärställda 4an är opålitlig. 4-hjulsdriften på V6an är också Torsen (samma som i Hummer) i stället för Haldex och därför nästan omöjlig att ha ihjäl.

Det finns mycket att ta hänsyn till när man köper bil.
 
Jag älskar att köra Passat. Smidig och rymlig på samma gång, och bekväm att köra. Men ja, de står på verkstaden ibland.
På volvosidan har jag inte provat V60, men däremot V70/XC70 (gillar starkt! ) och nyare V90 som måste vara bland de mest obekväma bilar som skapats. Fönstren är pyttesmå och belägna högt upp, stolen går inte att höja tillräckligt för att jag som normallång kvinna ska få översikt. Dessutom är nackstödet fast monterat en decimeter för långt fram så att jag sitter som en ostkrok och får ont i rygg och nacke.

Med andra ord, provkör innan du bestämmer dig!
Jag kör oerhört mycket och väljer bil med kroppen.
Det måste vara bekvämt, resten kan jag laga.
I Audin så sitter jag illa, men det kan jag klara ibland.
 
Vi har en passat alltrack från 2016. Den har precis passerat 12 000 mil nu, vi köpte den när den gått typ 5 000. Jag tycker om den bilen, den är skön att köra, hyfsat pigg, sköna säten. Däremot gillar jag inte VAG och deras service, så vi servar på Mekonomen. Peppar peppar så har det inte varit några större fel på den, men jag är noga att alltid serva enligt serviceplan och intervall. Inga rostangrepp heller än så länge.

Men det verkar skilja ganska mycket utrustningsnivåerna. När vi var utomlands för några år sedan hade vi en passat som hyrbil, det var en bensinare och mycket enkelt utrustad, det kändes som en helt annan bil. Supertråkig!

Jag tycker V90 är jättefin, men V50 har jag personligen aldrig fastnat för.
 
Är de mindre? För då kan jag ju lika gärna ta V60n...
Vi kollade på Volvo, wv och Skoda främst när vi skulle köpa bil sist. Skoda octavia har lite mindre lastutrymme än passat men klart mer än v60. Man får inte jättemycket mer utrymme av att byta upp till Skoda superb, mest mer baksätesutrymme. Jag är väldigt nöjd med vår octavia, har inte häst längre så inte dragit med den, men vi får in väldigt mycket packning och den är skön att köra.
Hade jag haft häst hade jag helst haft en Subaru outback igen.
 
Vi har en passat alltrack från 2016. Den har precis passerat 12 000 mil nu, vi köpte den när den gått typ 5 000. Jag tycker om den bilen, den är skön att köra, hyfsat pigg, sköna säten. Däremot gillar jag inte VAG och deras service, så vi servar på Mekonomen. Peppar peppar så har det inte varit några större fel på den, men jag är noga att alltid serva enligt serviceplan och intervall. Inga rostangrepp heller än så länge.

Men det verkar skilja ganska mycket utrustningsnivåerna. När vi var utomlands för några år sedan hade vi en passat som hyrbil, det var en bensinare och mycket enkelt utrustad, det kändes som en helt annan bil. Supertråkig!

Jag tycker V90 är jättefin, men V50 har jag personligen aldrig fastnat för.

V50 ska en akta sig för, det är nog Volvos "sjukligaste" modell. Äldre V40 har lite egenheter för sig (jag har en sådan) men inte i närheten av V50.
 
V50 ska en akta sig för, det är nog Volvos "sjukligaste" modell. Äldre V40 har lite egenheter för sig (jag har en sådan) men inte i närheten av V50.
Min har gått 40 000 mil och visst, nu behöver spridarna bytas (vilket är anledningen till att vi tittar på annat). Men det känns inte så konstigt efter så pass många mil. Gått klockrent. Däremot så äter den bromsar. Bytt ok 2 ggr och behöver göra en tredje på 10 år.
 
Jag vet ingenting över huvud taget om passat så jag kan inte jämföra men vi är väldigt nöjda med vår V60. Tyvärr är den lite för låg nu när vi flyttat ut på landet och behöver kunna åka på lite oplogade vägar. Den är en bra dragbil och har gått att ha sadelvagn och utrustning i bakluckan utan problem när vi varit iväg på äventyr. Sitter bra i baksätet också. Jag tycker inte att den är liten.
 
V50 ska en akta sig för, det är nog Volvos "sjukligaste" modell. Äldre V40 har lite egenheter för sig (jag har en sådan) men inte i närheten av V50.
Instämmer, V50 ska man verkligen akta sig för. Även S40, men inte i närheten av V50.

*knapplån*
Även bra att hålla sig till lite starkare motorer, D3/T3 och uppåt oavsett vad man ska använda bilen till.
Hos VW bör man se upp för några av de klenare motorerna, de får man ofta problem med.
 
Berätta varför den är bättre än V60n!
Jag är helt enkelt bara allergisk mot Volvo bilar. Dyra, bränsle törstiga och inte min typ av bil helt enkelt. Gillar Volkswagen helt enkelt bara, den hade innan den nuvarande var en riktigt slitvarg och levde på bra länge innan jag sålde den till slut när jag inte orkade betala fler verkstads räkningarna men då var bilen 20 plus år och hade gått närmare 30 tusen mil. Ska jag dra transporten så väljer jag Subarun för att den tar sig fram överallt men ska jag bara åka bil då föredrar jag min Volksvawgen bil pga av komforten och för att den är bränslesnål. Bilar är en smak sak, man hittar sin typ av bil.
 
Jag kör ganska långa sträckor. Hade tidigare en V70 D4. Jag var imponerad av hur bränslesnål den var, under 0,5 l/mil.
 
Jag är helt enkelt bara allergisk mot Volvo bilar. Dyra, bränsle törstiga och inte min typ av bil helt enkelt. Gillar Volkswagen helt enkelt bara, den hade innan den nuvarande var en riktigt slitvarg och levde på bra länge innan jag sålde den till slut när jag inte orkade betala fler verkstads räkningarna men då var bilen 20 plus år och hade gått närmare 30 tusen mil. Ska jag dra transporten så väljer jag Subarun för att den tar sig fram överallt men ska jag bara åka bil då föredrar jag min Volksvawgen bil pga av komforten och för att den är bränslesnål. Bilar är en smak sak, man hittar sin typ av bil.
Min v50 drar strax över 0,5. V60 ska dra mindre än så. De äldre var törstiga, men jag upplever inte att de nyare är det.

Ja jag ska byta av samma anledning. Skillnaden är att min har gått 40 000 mil. Men ska det bli riktig ordning på den så måste jag nog lägga 50 000 kr på den. Och det är den helt enkelt inte värd.
 
Haft både och och jag väljer Volvo alla dar i veckan pga Passatens alla ☠💩🤬 elfel som aldrig gick att få ordning på. Rostar gör de också...mycket!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp