Volvo V70 och hästtransport, omöjligt?

Mycket enkelt att dra tungt släp med V70, montera en 1800 kilos krok och BE behörighet, se till att bilen har någon av de 2 starkaste motorerna inom bensin eller diesel bara (T4-T5 eller D4-D5 (T6 för de som är riktigt HKnördar)) annars blir det olidligt segt i backarna. Med CE kort och bättre dragkrok kan man även gå till total ekipage vikt 7500 kilo...

T3/D3 och lägre rekommenderar jag inte ens utan dragkrok....
 
Alltså bilens begränsningar styr ju alltid i första hand, sedan totalvikterna. Men man kan ju hänga på en släpa med högre totalvikt än bilens begränsning men då bara lasta upp till godkänd dragvikt för bilen. Tex bilen får enligt totalvikterna dra ett släp med totalvikt 1500 kg men bilens högsta tillåtna släpvagnsvikt är tex 1300 kg. Det innebär att du får hänga på ett släp med en totalvikt på 1500 kg men du får bara lasta upp till bilens maximala släpvagnsvikt 1300 kg.
Men man får väl inte överstiga totalvikten som gäller för B-behörighet oavsett hur lite man lastar.
 
Men man får väl inte överstiga totalvikten som gäller för B-behörighet oavsett hur lite man lastar.
Nej håller med dej, det får man väl ändå inte? Det är ju det som är hela grejen med B och B96's begränsning.
Att man bara egentligen ska behöva ha koll på totalvikterna oavsett vad.

Däremot hade jag en bil där bruttovikt för bil och släp (tågvikten) var begränsad till 3445kg. Så även om man hade utrymme kvar till 3500kg behövde man ha koll på vad man lastade för att inte överstiga 3445kg. Den regeln kan ju kännas krånglig däremot. Men där är det ju bilens begränsning som träder in.

Det bra och enkla med b-kort är ju att du egentligen bara behöver ha koll så totalvikterna inte överstiger 3500kg (eller 4250 för b96) och vidare lastvikten i släpet.
(Och ha koll på vad bilen helt enkelt har kapacitet för, vilket man ju tar reda på samtidigt som man räknar och tittar på totalvikten)
 
Tror man får det med små/lätta bilar där ekipagets sammanlagda vikt understiger en viss gräns.
Tror isf det är som som svaret jag skrev ovan.

Min förra bil hade en begränsning av tågvikten på 3445kg,
DÅ behöver du ha koll på vad man lastar så man aldrig lastar mer än till just 3445 kg (i bil+släp) Däremot får lägga på ett släp med totalvikt upp till 3500kg. Men aldrig mer än så- för då träder begränsningen in om Max 3500kg i totalvikt.
 
Men man får väl inte överstiga totalvikten som gäller för B-behörighet oavsett hur lite man lastar.
Jo det får man, därför måste man alltid kolla vad bilen får dra. Man brukar kalla dom fallen för slamkrypare. Inte så vanligt men dom existerar. Det är det som regeländringen 2013 gällde.
 
Jo det får man, därför måste man alltid kolla vad bilen får dra. Man brukar kalla dom fallen för slamkrypare. Inte så vanligt men dom existerar. Det är det som regeländringen 2013 gällde.
Edit skrev fel, nej man får inte överstiga totalvikten, det skrev jag aldrig.
 
Men man får väl inte överstiga totalvikten som gäller för B-behörighet oavsett hur lite man lastar.

Nej, den får du inte överskrida.
Men du kan få hänga på ett släp med högre totalvikt än bilens maximala släpvagnsvikt, då måste du hålla koll att du inte lastar för tungt.
Tex.
Maximal släpvagnsvikt 1500 kg
Maximal släpvagnsvikt B behörighet 1800 kg
Maximal släpvagnsvikt B 96 2000 kg

Då kan du med B-kort hänga på ett släp med totalvikt på 1800 kg men du får inte lasta tyngre än att totalvikten blir 1500 kg.
Med B 96 får du köra ett släp med totalvikt på 2000 kg men inte lasta mer än 1500 kg.
Det är alltid bilens begränsningar som styr, det andra är bara pappersvikter.
 
Nej, den får du inte överskrida.
Men du kan få hänga på ett släp med högre totalvikt än bilens maximala släpvagnsvikt, då måste du hålla koll att du inte lastar för tungt.
Tex.
Maximal släpvagnsvikt 1500 kg
Maximal släpvagnsvikt B behörighet 1800 kg
Maximal släpvagnsvikt B 96 2000 kg

Då kan du med B-kort hänga på ett släp med totalvikt på 1800 kg men du får inte lasta tyngre än att totalvikten blir 1500 kg.
Med B 96 får du köra ett släp med totalvikt på 2000 kg men inte lasta mer än 1500 kg.
Det är alltid bilens begränsningar som styr, det andra är bara pappersvikter.
Ja, det har jag koll på. Men för min bil tex som har maximal släpvagnsvikt på 1800 och med B Max 1300 kan jag ju inte hänga på ett släp med totalvikt 1400 även om jag inte lastar fullt.
 
Nej, den får du inte överskrida.
Men du kan få hänga på ett släp med högre totalvikt än bilens maximala släpvagnsvikt, då måste du hålla koll att du inte lastar för tungt.
Tex.
Maximal släpvagnsvikt 1500 kg
Maximal släpvagnsvikt B behörighet 1800 kg
Maximal släpvagnsvikt B 96 2000 kg

Då kan du med B-kort hänga på ett släp med totalvikt på 1800 kg men du får inte lasta tyngre än att totalvikten blir 1500 kg.
Med B 96 får du köra ett släp med totalvikt på 2000 kg men inte lasta mer än 1500 kg.
Det är alltid bilens begränsningar som styr, det andra är bara pappersvikter.
Gör man detta ryker körkortet väl
 
Hänger på ett 1800släp om du med b- kort endast får dra tex 1500 enligt bilens papper

Nej, läs om, läs rätt 😊
Om den maximala vikten på b-kort är 1500 kg blir det olovligt körning om du hänger på ett släp med totalvikt på 1800 kg
Om den maximala vikten på B-kort är 1800 kg får du hänga på ett sånt släp även om bilens maximala släpvagnsvikt är lägre. Du måste dock vara noga att inte lasta tyngre än vad bilen får dra.
 
Nej, läs om, läs rätt 😊
Om den maximala vikten på b-kort är 1500 kg blir det olovligt körning om du hänger på ett släp med totalvikt på 1800 kg
Om den maximala vikten på B-kort är 1800 kg får du hänga på ett sånt släp även om bilens maximala släpvagnsvikt är lägre. Du måste dock vara noga att inte lasta tyngre än vad bilen får dra.
:bag: skämspåse på.. läste åt andra hållet
 
:bag: skämspåse på.. läste åt andra hållet
Här har du ett exempel 😁
Sambons bil.
Han med B-kort får hänga på en kärra med totalvikt på 1500 kg, jag med utökad behörighet får hänga på min transport med totalvikt på 1990 kg.
Ingen av oss får dock lasta tyngre än att totalvikten blir 1400 kg pga bilens begränsningar.
Screenshot_2022-04-23-18-03-28-437_com.android.chrome.jpg
 
Såhär ser det ut för vår bil.
Någon som tror att det är möjligt att hitta ett begagnat boogie släp som är ok? Är det ens en vikt som man kan hitta ett nedvägt till?
Har som sagt testat släpvagnskalkylatorn på många släp utan matchning så jag börjar ju ge upp.
Känner mig verkligen helt lost och överväger ju starkt B96 eller BE,men vill ändå ge det ett försök om det skulle gå att hitta något.
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20220423-213252_Chrome.jpg
    Screenshot_20220423-213252_Chrome.jpg
    110 KB · Visningar: 46
Såhär ser det ut för vår bil.
Någon som tror att det är möjligt att hitta ett begagnat boogie släp som är ok? Är det ens en vikt som man kan hitta ett nedvägt till?
Har som sagt testat släpvagnskalkylatorn på många släp utan matchning så jag börjar ju ge upp.
Känner mig verkligen helt lost och överväger ju starkt B96 eller BE,men vill ändå ge det ett försök om det skulle gå att hitta något.
Nej, det där kommer inte gå på B-kort. Om du inte kör liten ponny?
Uppdatera körkortet👍
 
Såhär ser det ut för vår bil.
Någon som tror att det är möjligt att hitta ett begagnat boogie släp som är ok? Är det ens en vikt som man kan hitta ett nedvägt till?
Har som sagt testat släpvagnskalkylatorn på många släp utan matchning så jag börjar ju ge upp.
Känner mig verkligen helt lost och överväger ju starkt B96 eller BE,men vill ändå ge det ett försök om det skulle gå att hitta något.
Skulle inte tro att du hittar något släp för b-kort tyvärr.

Möjligen enaxlat och då är de i regel äldre, boogie skulle jag säga vara omöjligt till 1200kg, och hittar du ett kommer du inte ha nån alls lastvikt kvar...

men lägg en tusenlapp på utökat så kommer du komma väldigt långt för den bilen du har☺️
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp