Volvo V70 och hästtransport, omöjligt?

Min 166 cm höga lusitano väger 535 kg på våg, lagom hull, och vår rätt omusklade 168 cm höga 4-åring väger under 500 kg. Han ser dock inte mager ut även om han behöver bygga muskler. Så vikt är rätt svårt att gissa. Jag hade en 180 cm hög 4-åring. Han gick upp från 600 till 700 kg på under ett halvår när ridningen kom igång ordentligt.
 
Hur mycket hästar väger är verkligen en gåta. Min dam vägdes på klinik, 155 hög ungefär, 360 kilo. Så det är verkligen väldigt olika.
 
Gammal tråd, men jag testar att skriva ändå. :) Om jag läste några inlägg rätt så antar jag att denna fordonskombination framföras med B-körkort sålänge släpet lastas 100kg mindre? Eller ställer bilens tjänstevikt till det? Tänker jag rätt eller fel? (Läser in BE-teori och blir snurrig av olika exempel emellanåt).:rolleyes:

BIL
Tjänstevikt: 1470
Totalvikt: 2000
Högsta vikt bromsat släp: 1400
Högsta sammanlagda bruttovikt för bil och släp: 3400
Högsta totalvikt på släp för B-körkort/B utökad: 1500/2250

SLÄP
Tjänstevikt: 660
Totalvikt: 1500
Maxlast: 840
 
Gammal tråd, men jag testar att skriva ändå. :) Om jag läste några inlägg rätt så antar jag att denna fordonskombination framföras med B-körkort sålänge släpet lastas 100kg mindre? Eller ställer bilens tjänstevikt till det? Tänker jag rätt eller fel? (Läser in BE-teori och blir snurrig av olika exempel emellanåt).:rolleyes:

BIL
Tjänstevikt: 1470
Totalvikt: 2000
Högsta vikt bromsat släp: 1400
Högsta sammanlagda bruttovikt för bil och släp: 3400
Högsta totalvikt på släp för B-körkort/B utökad: 1500/2250

SLÄP
Tjänstevikt: 660
Totalvikt: 1500
Maxlast: 840
Ja det ekipaget får du köra på B-kort så länge du inte lastar mer än 740 kg. Bilen får inte dra mer än 1400 kg så det är ju det man har att förhålla sig till. Körkorten B/B96 går ju bara på totalvikterna men i det här fallet är det ju bilens förmåga som begränsar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp